Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

OS på SATA disk - hittas inte vid start?

Permalänk
Medlem

OS på SATA disk - hittas inte vid start?

Halli hallå.

Efter lite sökande på forumet så verkar mitt problem vara ganska unikt. Jag har precis köpt mig en beryktad Raptor 74GB och tänkte nu ha OS, program och spel på den. Men iaf. så körde jag in windows skivan, disken hittades, jag formaterade den och installerade windows.

Problemet kommer när jag sedan startar datorn, då är ju raptorn inställd som Primary hard drive och bootas först. Men det verkar som att den inte hittas. När jag sedan ändrar att min förra systemdisk ska vara Primary och jag startar datorn kommer det upp den där "black-screen":en om att välja OS. Jag kan där välja OS:et på raptorn och allt startars bra och funkar.

Någon som vet vad felet är?

Visa signatur

Macbook Pro 15"

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra följande:

1. Koppla ur alla andra diskar utom systemdisken (raptor).

2. Installera om operativet på denna.

3. När allt är igång etc, koppla in de gamla diskarna.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Vet inte vilken bios du kör (antar att det är den "blåa" stenålders biosen) men kolla att din raptor ligger först i bootlistan alt. efter cd/dvd spelaren. Är inkopplad på första S-ATA porten (normalt port 0). Och ligger vald som primary hd.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jag gjorde som du sa JD och det funkade prima. Men ställde även om PATA disken till slave. Nu funkar det i vilket fall, tack så mkt!

Visa signatur

Macbook Pro 15"