Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

CMOS error

Jag vet inte om dehär är rätt ställe att skriva om detta! ´Men jag har bytt chassi och eftersom jag inte är så bra på dessa kablar men jag har provat alla möjligt kombinationer på "IDE 1" "IDE 2" utagen i moderkortet mellan ide hårdisken och cd läsare men får allrid samma text på rutan

"CMOS checksum error - Defaults loaded" Å jag vet inte vard de betyder och var jag ska göra....Tack på förhand

Visa signatur

///Micke

Permalänk
Medlem

Det betyder att BIOS återställts till fabriksinställningarna. Trolig orsak är att BIOS-batteriet är tomt eller har dålig kontakt.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Det betyder antagligen att BIOS borde återställas till standardinställningarna. Det där brukar dyka upp när man uppgraderat BIOS bland annat. Står det inget mer - typ press F1 for setup?

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osiris8
Det betyder antagligen att BIOS borde återställas till standardinställningarna. Det där brukar dyka upp när man uppgraderat BIOS bland annat. Står det inget mer - typ press F1 for setup?

har samma problem, har testat clear cmos osv men måste fortfarande trycka F1 för att komma förbi bootscreen, försvinner detta i och med byte av cmos batteriet eller vad skall man göra?

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att gå in i bios och välja: "save and exit", bör räcka med att man spara de "default settings" som laddas...