Permalänk
Medlem

Jag är VD inom en koncern med flera bolag, att stänga av 17:00 vore karriärsjälvmord.
Ringer telefonen så svarar jag, om jag så står i duschen, sover, kör bil, eller matar mina barn.
ett förlorat samtal är förlorade pengar & relationer.

Jobbdatorn är med på samtliga semestrar, en check på morgonen, en check vid lunch en kring 17 och en sista skur mailsvar innan läggdax. annars har man bara mer o göra sen, så lika bra att ta det direkt så man får lite ro.

Privatlivet existerar tack vare att man har sitt arbete som kan betala för hushåll, mat & nöje, således anser jag att arbetet får ta den tid de behöver om det brinner i knutarna.

vore respektlöst mot mina kollegor att lasta mer jobb på dem för jag anser mig "ledig"
äkta ledig kan man vara efter 65

däremot kan telefonförsäljare som ringer från mobilnummer fan brinna i alla sju helveten.

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

Jag är VD inom en koncern med flera bolag, att stänga av 17:00 vore karriärsjälvmord.
Ringer telefonen så svarar jag, om jag så står i duschen, sover, kör bil, eller matar mina barn.
ett förlorat samtal är förlorade pengar & relationer.

Jobbdatorn är med på samtliga semestrar, en check på morgonen, en check vid lunch en kring 17 och en sista skur mailsvar innan läggdax. annars har man bara mer o göra sen, så lika bra att ta det direkt så man får lite ro.

Privatlivet existerar tack vare att man har sitt arbete som kan betala för hushåll, mat & nöje, således anser jag att arbetet får ta den tid de behöver om det brinner i knutarna.

vore respektlöst mot mina kollegor att lasta mer jobb på dem för jag anser mig "ledig"
äkta ledig kan man vara efter 65

däremot kan telefonförsäljare som ringer från mobilnummer fan brinna i alla sju helveten.

Förväntar du dig samma av dina anställda?
Jag förstår att du i din position är ok med det.

Om inte, varför?

Permalänk
Medlem

För dom i telefonboken all vaken tid. Övriga 07-16.
Elektriker.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

Jag är VD inom en koncern med flera bolag, att stänga av 17:00 vore karriärsjälvmord.
Ringer telefonen så svarar jag, om jag så står i duschen, sover, kör bil, eller matar mina barn.
ett förlorat samtal är förlorade pengar & relationer.

Jobbdatorn är med på samtliga semestrar, en check på morgonen, en check vid lunch en kring 17 och en sista skur mailsvar innan läggdax. annars har man bara mer o göra sen, så lika bra att ta det direkt så man får lite ro.

Privatlivet existerar tack vare att man har sitt arbete som kan betala för hushåll, mat & nöje, således anser jag att arbetet får ta den tid de behöver om det brinner i knutarna.

vore respektlöst mot mina kollegor att lasta mer jobb på dem för jag anser mig "ledig"
äkta ledig kan man vara efter 65

däremot kan telefonförsäljare som ringer från mobilnummer fan brinna i alla sju helveten.

Arbetar också som VD. Håller med om allt och särskilt det sista!.
Vissa dagar går det f-n knappt att jobba för alla samtal från folk som vill sälja all möjlig skit.
Det har eskalerat något vansinnigt och börjar bli ett stort problem tycker jag.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

vore respektlöst mot mina kollegor att lasta mer jobb på dem för jag anser mig "ledig"
äkta ledig kan man vara efter 65

Det är ju inte på något vis säkert, Steve Jobs dog när han var blott 56.

Permalänk
Medlem

Jag använder min jobbmobil privat med dubbla sim. Det är en förmån vi har, så varför lägga 12 tusen på en privat. Går att styra om du inte vill bli störd när du inte jobbar.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig använda jobbmobilen privat eller kombinera med dubbla sim. Min webbhistorik är för skev för det.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Ända sedan jag brände ut mig genom att vara konstant tillgänglig och "visa framfötterna" utan att få någonting för det har jag satt en stenhård gräns mellan arbetsliv och privatliv. Det är ingen som tackar dig när du gått sönder. Som jag såg någon påpeka är det dessutom arbetsgivarens - inte arbetstagarens - ansvar att se till att verksamheten flyter på även när vissa personer inte är på plats.

Använder två telefoner varav en privat och en från jobbet. Jobbtelefonen används uteslutande bara under arbetstid. När arbetsdagen är slut är det jag som äger min tid.

Tycker det är oroande hur normaliserat det verkar vara bland många arbetare att man ska vara konstant tillgänglig och dessutom idén att det ska vara till ens fördel eller rentav något att sträva efter. Såg ett argument om att det kan användas till att förhandla till sig bättre lön eller befordran, men jag tänker att det är ett minst lika starkt argument att man kan få allting gjort som förväntas av en + extra inom ens ordinarie arbetstid. Klarar man inte det kanske man behöver slipa på hur man prioriterar tid/uppgifter eller ta ett snack med sin chef kring arbetsbördan. När jag var ensam på en position som egentligen krävde 3 personer sa jag rakt uppochner till min chef att det var fullständigt ohållbart och att de fick lösa det, annars skulle jag börja leta efter en ny arbetsgivare. Några månader senare hade jag en ny kollega.

Jobba för att leva.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag har jobbtelefon med dual-sim, så stänger av jobbnumret när jag inte jobbar.
Chefen och mina närmsta kollegor har mitt privata nummer.

Alla prioriterar ju som de vill, ser man pengar som det enda viktiga förstår jag att man är tillgänglig 24/7.
Jag jobbade på ett globalt företag i Stockholm under några år, såg hur folk gick in i väggen och hur företaget lyckades bli kvitt dom på något sätt, deras arbetsuppgifter delegerades ut på andra personer som senare inte allt för sällan gick in i väggen.
Folk som inte tog semester för att de var enda personen på jobbet som kunde göra det uppdraget och en konsult tog 10k i timmen.
Varför ska arbetarna täcka upp för företaget som ger blanka fan i vad som händer med dom?
Efter den insynen och efter jag sett Exit, så kände jag att jag mår rätt bra med att vara där jag är i livet och finns tillgänglig under tid jag får betalt för.

Där jag känner att det sista är det viktigaste, för en egenföretagare eller VD så kan ju varje samtal direkt påverka lönen.
Har man valt den livsstilen kan jag förstå att man vill vara tillgänglig.
För min del så får jag inget extra om jag tar ett extra samtal, eller svarar på något mail här och där, i bästa fall får jag kanske 0.2% högre lön vid nästa löneökning, får jag godkänt av chefen kan jag få OB om jag jobbar utanför arbetstid.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

Jag är VD inom en koncern med flera bolag, att stänga av 17:00 vore karriärsjälvmord.
Ringer telefonen så svarar jag, om jag så står i duschen, sover, kör bil, eller matar mina barn.
ett förlorat samtal är förlorade pengar & relationer.

Jobbdatorn är med på samtliga semestrar, en check på morgonen, en check vid lunch en kring 17 och en sista skur mailsvar innan läggdax. annars har man bara mer o göra sen, så lika bra att ta det direkt så man får lite ro.

Privatlivet existerar tack vare att man har sitt arbete som kan betala för hushåll, mat & nöje, således anser jag att arbetet får ta den tid de behöver om det brinner i knutarna.

vore respektlöst mot mina kollegor att lasta mer jobb på dem för jag anser mig "ledig"
äkta ledig kan man vara efter 65

däremot kan telefonförsäljare som ringer från mobilnummer fan brinna i alla sju helveten.

Rätt intressanta inspel. Vilka samtal måste gå till VD och kan inte hanteras av annan personal i någon form?

Personer som inte kan hålla sig till att skicka mailsvar inom "normala" tider borde brinna i helvetets sju nivåer. Det där är ju en form av gränslöst beteende mot andra inom både egen och andras organisationer. Den där typen av mail förtjänar autosvar "jag hanterar mail under ordinarie arbetstid".

Som sagt, vilken fråga är så akut att den inte kan vänta till imorgon? Alternativt, vilken typ av redundans har din organisation när du akut hamnat på sjukhus och inte kan hantera telefon/mail?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Rätt intressanta inspel. Vilka samtal måste gå till VD och kan inte hanteras av annan personal i någon form?

Personer som inte kan hålla sig till att skicka mailsvar inom "normala" tider borde brinna i helvetets sju nivåer. Det där är ju en form av gränslöst beteende mot andra inom både egen och andras organisationer. Den där typen av mail förtjänar autosvar "jag hanterar mail under ordinarie arbetstid".

Som sagt, vilken fråga är så akut att den inte kan vänta till imorgon? Alternativt, vilken typ av redundans har din organisation när du akut hamnat på sjukhus och inte kan hantera telefon/mail?

En fråga som kommer via mail är inte akut. Folk måste sluta tro att mail är en "snabb" kommunikationsform, är mer som att skicka ett brev.

Är det akut så är det telefonsamtal som gäller. Punkt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Arbetstelefonen sätts på prick när arbetsdagen börjar och stängs av prick när den slutar. Skulle aldrig ha på den övrig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

En fråga som kommer via mail är inte akut. Folk måste sluta tro att mail är en "snabb" kommunikationsform, är mer som att skicka ett brev.

Är det akut så är det telefonsamtal som gäller. Punkt.

Fast det här var ju avsett angående de personer som tycker sig vara duktiga när de svarar på mail i tid och otid. Vill du skicka något 23.30 så bör du väl också vara beredd på att du kan få svar när jag börjar 5.30?

Men grundfrågan ang. Telefonen, vilka frågor är av den digniteten och väcker man inte frågan om den organisation man har är dysfunktionell om man som vd över en större grupp företag ständigt förväntas vara nåbar? 🙄

Dags att se över vilka funktioner man har i bolagen och att de kan hanteras på operativ nivå istället för på ledningsnivå?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Men grundfrågan ang. Telefonen, vilka frågor är av den digniteten och väcker man inte frågan om den organisation man har är dysfunktionell om man som vd över en större grupp företag ständigt förväntas vara nåbar? 🙄

Dags att se över vilka funktioner man har i bolagen och att de kan hanteras på operativ nivå istället för på ledningsnivå?

Det kan ju vara företag med 2-3 anställda?

Permalänk
Medlem

Helt makalöst tycker jag när jag läser i tråden hur många som faktiskt verkar leva för sina jobb och svarar gratis i samtal osv utanför sin arbetstid. Man ska inte leva efter sitt jobb, det har man för att få sin lön om man nu måste ha ett jobb.
Har jobbat hela livet och aldrig någonsin lyft ett finger utöver de tider jag är anställd för att jobba, ringer någon under rasten eller efter jobbet så har jag aldrig svarat, och under semestern likadant.

Tror bara att många måste vakna upp och inse att man ska inte göra saker för jobbet, det gör man tillräckligt under timmarna man jobbar, och man jobbar mer än tillräckligt i sitt liv.

Och angående telefonen, skaffa dubbla simkort och kör med "fokus" så du filtrerar bort alla samtal från icke kontakter tex efter sluttid, eller lägg arbetsnummer i en grupp för sig, så filtreras det bort per automatik

Permalänk
Medlem

Efter arbetstid/lediga dagar så svarar jag inte på min jobbtelefon.
Det får vänta tills dagen efter.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Har mitt privat nummer som jobb nr. Ringer någon utanför arbetstid kanske 1 gång i halvåret. Börjar det missbrukas så åker jobb telefonen fram ur byrålådan.
Rätt bra med tanke på att jag jobbar skift.
*31* är rätt användbart också.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Dubbla simkort i telefon betald av jobbet. Haft kanske ett samtal utöver arbetstid om året. Kollar lite mail ibland så man vet vad har att vänta när man är åter på arbetsplatsen. Tycker inte det är något inkräktande av privatlivet att prata om. Skulle det ta mycket tid så vore det en annan sak men som det funkar just nu onödigt att göra en höna av en fjäder

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast det här var ju avsett angående de personer som tycker sig vara duktiga när de svarar på mail i tid och otid. Vill du skicka något 23.30 så bör du väl också vara beredd på att du kan få svar när jag börjar 5.30?

Ja de som skickar mejl kl 23.30 blir nog bara glada om de får svar redan kl 5.30, jag ser inget problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast det här var ju avsett angående de personer som tycker sig vara duktiga när de svarar på mail i tid och otid. Vill du skicka något 23.30 så bör du väl också vara beredd på att du kan få svar när jag börjar 5.30?

Men grundfrågan ang. Telefonen, vilka frågor är av den digniteten och väcker man inte frågan om den organisation man har är dysfunktionell om man som vd över en större grupp företag ständigt förväntas vara nåbar? 🙄

Dags att se över vilka funktioner man har i bolagen och att de kan hanteras på operativ nivå istället för på ledningsnivå?

Ja det är en osund företagskultur om man är "duktig" för att man svarar konstiga tider.

Väldigt få saker kräver att man mailar något 23.30 skulle jag säga (nu tänker jag inte på verksamheter som faktiskt har verksamhet dygnet runt). Själv är jag en sån som ofta mailar i tid och otid för att slippa gå och tänka på det.

Jag kan maila något kl 21, men jag förväntar mig verkligen inget svar direkt.

Och man får hoppas att VD:n för ett välmående företag har personal på plats som kan hantera det mesta, och ja, det finns tillfällen som man faktiskt måste steppa in som VD, men det är vid större kriser / händelser. Aldrig att man akut måste vara nåbar av driften.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Aldrig att man akut måste vara nåbar av driften.

Det beror helt på storleken på bolaget skulle jag säga. På mindre bolag där kanske VD dessutom äger bolaget kan det absolut vara så att VD behöver vara nåbar. Jag tror VD för för den typen av bolag är vanligare på detta forum än VDar på större bolag och då blir så klart svaren därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Ja det är en osund företagskultur om man är "duktig" för att man svarar konstiga tider.

Väldigt få saker kräver att man mailar något 23.30 skulle jag säga (nu tänker jag inte på verksamheter som faktiskt har verksamhet dygnet runt). Själv är jag en sån som ofta mailar i tid och otid för att slippa gå och tänka på det.

Jag kan maila något kl 21, men jag förväntar mig verkligen inget svar direkt.

Och man får hoppas att VD:n för ett välmående företag har personal på plats som kan hantera det mesta, och ja, det finns tillfällen som man faktiskt måste steppa in som VD, men det är vid större kriser / händelser. Aldrig att man akut måste vara nåbar av driften.

För stora organisationer ska inte VD gå in och leda i en större kris, det ska krisorganisationen göra. I dessa organisationer är det dessutom tjänsteman i beredskap TIB som svarar på diverse samtal på obekväm arbetstid.

-källa, krishanteringsutbildning på större företag.