Bluffkampanj sprider sig genom Googles AI-sökfunktion

Permalänk
Melding Plague

Bluffkampanj sprider sig genom Googles AI-sökfunktion

Googles AI-sökfunktion genererar sammanfattningar som innehåller bluffsajter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som ytterligare ett projekt som Google kommer begrava snart.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har inte detta varit problemet sen början på googles sökord-försäljning? Det är verkligen inte bästa resultat i toppen, inte senaste årtiondet i alla fall

Permalänk
Hedersmedlem

Den typen av dåliga resultat högst upp är varför jag gav upp bing search. Exactly this!
Jag gav ändå bing ett antal försök att komma tillbaka...

Det är kritiskt viktigt att stora kända aktörer inte erbjuder den nivån av skit.
Den typen av vilseledande innehåll äter upp förtroendet - och cementerar ryktet om tjänsten ganska fort.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ja, det går att vilseleda med hjälp av AI. Kommer nog bli ett större problem är jag rädd för.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde vara lag på att alla annonser ska förhandsgranskas, problemet med skurkannonser är inte bara begränsat till AI så en generell städning vore vettig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör med Brave och har aldrig fått några annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Ja, det går att vilseleda med hjälp av AI. Kommer nog bli ett större problem är jag rädd för.

Och ju användarvänligare det blir desto värre. När både röst och rörlig bild kan manipuleras av den simplaste novis att inte ens morsan skulle ana oråd kommer generell misstro och paranoia mot allt och alla att explodera. Endast fyska möten är säkra så att säga, tills Terminator eller mainstream kloning blir verklighet haha

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som irriteras över att alla kallar detta "AI" när det absolut inte finns någon intelligens bakom det, utan helt enkelt är ML - Machine Learning, vilket är en delområde av AI men utan just intelligensen. Utan bara att lära in mönster utan att aktivt med någon form av intelligens avgöra om det är skälig info eller ej....

Sluta kalla detta för AI, det är ML rätt igenom. Och problem som dessa kommer bli vanligare och vanligare tills systemet kan skilja på bluffsiter och riktiga siter.

</grinig IT-gubbe>

Permalänk
Medlem

Det kan lösas på ett enkelt sätt. Innan sidan skall anges som resultat, skall "AI/ML" kolla om det sker någon omdelegering och om det står relevant information på dessa sidor i jämförelse med huvudsidan. Blir det en Nix, tar man bort en sådan sida från sökresultat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrpijey:

Är det bara jag som irriteras över att alla kallar detta "AI" när det absolut inte finns någon intelligens bakom det, utan helt enkelt är ML - Machine Learning, vilket är en delområde av AI men utan just intelligensen. Utan bara att lära in mönster utan att aktivt med någon form av intelligens avgöra om det är skälig info eller ej....

Sluta kalla detta för AI, det är ML rätt igenom. Och problem som dessa kommer bli vanligare och vanligare tills systemet kan skilja på bluffsiter och riktiga siter.

</grinig IT-gubbe>

Lite både och. Vi kallade schackdatorer så som deep blue för AI när den kom. Vi kallade internetsökning baserad på individnivå för alla i hela världen för AI också för ett antal år sedan. Så fenomenet är väl inte direkt nytt egentligen ;).

Vi verkar vilja kalla en del tech-utveckling som ligger i horisonten för AI. När det inte längre är långt i framkant känns det ganska off att fortsätta använda AI-uttrycket.

Men det är klart att neurala nätverk, hur de tränas (ML )och hur dess modeller uppdateras har fått ett gigantiskt medialt uppsving senaste tiden. Det har dundrat ut en del teknik till folket som väckt mycket uppmärksamhet här.

Jag är inte allt för upprörd över hur olika ordet AI används över tid egentligen (även om jag håller med dig). Den resan har varit krokig så pass länge. Men ja, det är nog klokt att mana till lite lugn oavsett hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

AI - ordet är tyvärr väldigt missbrukat..
KulturRadion hävdar nu att konstnärer i alla professioner såsom film, bokskrivande, kompositörer m. m. riskerar att bli arbetslösa på grund av generativ AI.