FAQ: Ser du inte mer än 128 GB?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nozzredna
Om man har en Maxtor kan man använda MaxBlast 3 Bootable CD .ISO Image File på http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast_3_cd_iso....

Tack, tack och åter tack!
Otroligt enkelt och snabbt! Länge leve Maxtor!!!!!!

Visa signatur

Egdar =)

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat allt som finns i FAQen, men jag ser fortfarande bara 232 av 250gb. Har testat att partitionera och att ha en enda partition, men samma ändå. Hur ska jag göra??? Det måste ju finnas nåt mer knep.

Permalänk

Var nöjd för du kommer inte att få ut mer än 232GB ur en 250GB-disk någonsin.

Permalänk
Medlem

Ok, så systemet tar upp så pass mycket? Det var ju intressant.

Permalänk

Det har med hårddisktillverkarnas sätt att räkna byte på att göra.

Permalänk
Medlem

Jag har en maxtor 250gb och jag får bara ut 203gb av den.
är det så att jag bara kan få ut 203??

Visa signatur

CPU i7-13700K GPU ASUS 4090 TUF Gaming OC MB ASUS Rog Strix Z790-F Gaming WIFI RAM G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident SSD Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB Lagring WD 1TB PSU Corsair ASUS ROG Strix 1000W CPU Cooling NZXT Kraken X53 240mm Chassi Corsair 4000D Airflow Skärmar Acer 27" Predator 1440p G-Sync IPS // ZOWIE 25'' XL2566K DyAc+ 360 Hz

Permalänk
Medlem

Nåt sånt, jag tror jag fick ut ca 220-230.

Permalänk
Medlem

HEY!

Nu är det så att mitt windows bara hittar 128Gb av min 250Gb hårddisk. Jag kan inte tanka servicepack 1 för det finns ej längre. Jag har aktiverat EnableBig..saken.. Men det funkar fortfarande inte. Så nu tänkte jag prova att köra programmet partition magic och partionera om hårddisken. Men om jag gör detta så verkar det som om hårddisken delas upp på två :S

Hjälp Mig!!!!!!!!111EttHundraElva

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Så installera SP 2 istället.

Permalänk
Medlem

: Start -> Kör -> skriv Regedit -> Hkey_Local_machine -> System -> CurrentControlSet -> Services -> Atapi -> Parameters -> Sen ser du en massa olika slags "ikoner" med text till höger i ett fönster..
Där högerklickar och tar "nytt Dword-läge och döper den till " EnableBigLBA ". Sen högerclickar du på EnableBigLBA och tar ändra.. sen ser du en "0" i fönstret .. byt till "1".

2: Starta om datorn.

3: Om du kör Win XP, ta Start -> Kör -> skriv cmd -> sen skriv diskpart i cmd -> skriv List volume -> sen om din HD är nummer 2, så skriver du Select Volume 2 och skriv Extend .. Sen kommer cmd stanna till, och sen kommer det stå, "Volume Extended" = Volym utökad.

Visa signatur

CPU i7-13700K GPU ASUS 4090 TUF Gaming OC MB ASUS Rog Strix Z790-F Gaming WIFI RAM G.Skill 32GB DDR5 5600MHz CL36 Trident SSD Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB Lagring WD 1TB PSU Corsair ASUS ROG Strix 1000W CPU Cooling NZXT Kraken X53 240mm Chassi Corsair 4000D Airflow Skärmar Acer 27" Predator 1440p G-Sync IPS // ZOWIE 25'' XL2566K DyAc+ 360 Hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cymorph
DETTA FUNKAR TILL ALLT OCH ALLA!
Mitt egena "knep"

1: Start -> Kör -> skriv Regedit -> Hkey_Local_machine -> System -> CurrentControlSet -> Services -> Atapi -> Parameters -> Sen ser du en massa olika slags "ikoner" med text till höger i ett fönster..
Där högerklickar och tar "nytt Dword-läge och döper den till " EnableBigLBA ". Sen högerclickar du på EnableBigLBA och tar ändra.. sen ser du en "0" i fönstret .. byt till "1".

2: Starta om datorn.

3: Om du kör Win XP, ta Start -> Kör -> skriv cmd -> sen skriv diskpart i cmd -> skriv List volume -> sen om din HD är nummer 2, så skriver du Select Volume 2 och skriv Extend .. Sen kommer cmd stanna till, och sen kommer det stå, "Volume Extended" = Volym utökad.

För er med Win2k/98 eller vad ni nu kör.. Ni måste tanka hem Diskpart! Tar inte många Kbs..

Detta funkar till 100%, har gjort detta på alla mina polares hds och på mina egena. FUNKAR!

//Cymorph

det tycker jag skulle stå i faq!
då sulle alla slippa alla onödiga frågor och slippa leta,det här sak funka.
det funkade inte på min 300gig maxtor men på min segate,eller åa kan man dela upp disken i partition magic eller liknnade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
det tycker jag skulle stå i faq!
då sulle alla slippa alla onödiga frågor och slippa leta,det här sak funka.
det funkade inte på min 300gig maxtor men på min segate,eller åa kan man dela upp disken i partition magic eller liknnade.

Detta är FAQen.. så det står i FAQ.

EnableBigLBA-grejen står även i första inlägget.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

ja menade....3: Om du kör Win XP, ta Start -> Kör -> skriv cmd -> sen skriv diskpart i cmd -> skriv List volume -> sen om din HD är nummer 2, så skriver du Select Volume 2 och skriv Extend .. Sen kommer cmd stanna till, och sen kommer det stå, "Volume Extended" = Volym utökad.

fast det kanske var länge sen jag lästa första tråden,men varja gång ja formaterar disken läser jag det.

det är bra med FAQ på just det här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Detta är FAQen.. så det står i FAQ.

EnableBigLBA-grejen står även i första inlägget.

det där funkar inte för mig : ( står ungefär att "volymen inte kan utökas" : / och ändå har jag en 200 gb som visar 128 och en som jag misstänker är 80 gb som visar 57 ^^ men 200an är maxtor så ska pröva det där programet som nån länkade till längre upp

* citera fel, det var de tsom gabriel15 skrev som jag svara på ^^

* det där Maxtor blast lr vad det hette funka så nu är 200an på 189

Permalänk
Medlem

Hej, Jag har en Maxtor 300GB HD som jag fick tillsammans med min nya dator häromdagen. jag får dock bara fram 127GB på C: när jag kollar där. Har ändå installerat SP2 så sent som igår, kört programmet EnablebigLba, men det hjälper inte..några fler tips?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem men jag gjorde allt som jag hittade i denna tråden, skrev start cmd o de, och nu har jag alla gigs hemma i stallet igen! Tack säger jag till alla som skrivit tipsen, ni är guld värda

Permalänk
Medlem

Jag får verkligen inte igång min hd på 250Gb.
HD:n har fungerat alldeles utmärkt hela tiden till jag formaterade om datorn. Den visar 127mb och jag provat service pack 2 och även lägga till i regedit.

Provade även skriva in det där i cmd, men då står det
"Volymen kan inte utökas. Kontrollera att volymen är giltig för utökning"

Vad ska jag göra?

Visa signatur

Norrland

Permalänk
Medlem

Precis som alfons skriver föregående inlägg har jag också det .. jag har också testat cmd osv men det står likadant för mig som det gör för alfons. Vad är felet? :S

Permalänk
Medlem

Alfons och kocken:

Flashat bios?

Själv flashade jag bios, formaterade xp, installerade xp2, la till registernyckeln och kollade jumprarna på min hdd utan att få ett gig över 127.

Så det jag gjorde var att partitionera disken i en annan dator och stoppa in i min. Var därför, i mitt fall, tvungen att köpa en hdd-case eftersom jag var tvungen att fixa den på en annan laptop. Detta gällde 250:gigaren i sign.

Permalänk
Medlem

Jag kör på ett Asus P5W DH Deluxe med original-inställningarna (inte uppdaterat BIOS). Har läst att det hjälper om man installerar om XP med SP2 integrerat?? Tror jag får göra det isf.

Btw. Jag blir inte klok på hur ni gör när ni formaterar era hårddiskar... Högerklickar man inte på C: och sedan "Formatera" ? för när jag gör det står det #avsluta alla diskverktyg eller program som använder enheten och kontrollera att inget fönster visar enhetens innehåll" Och det går inte formatera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kocke89
Jag kör på ett Asus P5W DH Deluxe med original-inställningarna (inte uppdaterat BIOS). Har läst att det hjälper om man installerar om XP med SP2 integrerat?? Tror jag får göra det isf.

Btw. Jag blir inte klok på hur ni gör när ni formaterar era hårddiskar... Högerklickar man inte på C: och sedan "Formatera" ? för när jag gör det står det #avsluta alla diskverktyg eller program som använder enheten och kontrollera att inget fönster visar enhetens innehåll" Och det går inte formatera

Eftersom du har windows på den hddn så är det litedumt att formatera via windows. Sätt in xp skivan och välj att du ska boota från skiva i bios och starta upp.

På så vis får man en riktig formatering.

Permalänk
Medlem

Ahaaa... soft. Men kan man då alltså formatera hårddisken utan att avinstallera XP??

Permalänk
Medlem

avinstallera xp som i ha samma xp kvar fast bara tömma hdd på skit?

Permalänk
Medlem

aa, det e så jag menar... För då kanske det funkar att göra det där med cmd/diskpart/list volume/ select volume 1/ extend ?? för nu funkar inte det.. men men, jag vet inte, det känns som om ingenting funkar på just min dator.. Det e alltid så ^^

Permalänk

Hur använder man den här saken som du sa att man skulle ladda ner för inget annat funkar för det var en noob moderator som låste min tråd!!!!

Permalänk
Medlem

Suck.

Två vägar att lösa detta.

1. Ha en WinXp-skiva MED SP2 inlagt från början.

2. Är du såpass lat så du inte vill 1. så dra ner och installera SP2.
Observera ett endast detta inte fungerar, det trollas inte till en massa GB hux flux.
Installera tex PartitionMagic.

Högerklicka på den partition som ni vill "öka".

Se bild ffs!
(obs, PM 8.0 gillade inte vista, men ni fattar.)
Sen kan ni dra runt tills det tar stopp!

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

alltså jag får det bara att funka genom att skapa en partition av det oanvända uttrymmet

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Har en 2.5" extern HDD på 250GB. Men efter att jag kopplade in den i min burk med Linux så ser jag bara 126GB. Sjukt skumt. Vad fasen ska jag göra?

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk

hej! jag har en samsung 500gb har installerat sp2,sp3 och EnableBigLBA=1 har testat det mesta inte partiton magic, håller på att ladda ner det. mitt system är helt nytt, jag hade vista installerat en stund och då visade den 465 gb så det borde ju funka. nu har jag XP och det visas bara 131gb. kommer med edit när jag har testat partition magic.

edit. nice det fungerade utmärkt, har försökt länge med detta. jag har nu två partitoner som visar 127 och 337gb, alla som har problem borde testa detta! tack för hjälpen

Visa signatur

AMD Phenom X4 9950 be,Corsair 4GB DDR2, Asus Radeon HD4870 512MB DDR5, Asus M3A78-T AMD 790GX