FAQ: Ser du inte mer än 128 GB?

Permalänk
Medlem

om man formaterar systemdisken efter man har kört in senaste uppdateringarna på den, blir inte det lite av moment 22 då?

edit: sweking, din disk är jumprad på 32GB limit capacity, jumpra om den, så kommer det fungera (troligen).

Visa signatur

AMD 2500+ Barton @ 3200+ (2.2GHz) / 512MB Ram PC3200 / Asus A7V600 / Connect3D Radeon 9800 / 100GB Seagate

Permalänk
Medlem

Funkar hårddiskar på mer än 128 gig på Gigabyte GA-7N400, både de vanliga IDE-utgångarna, och RAID-utgångarna?

Visa signatur

[Processor] AMD XP Barton 2500+@3200+ | [Moderkort] ABIT NF7-S rev 2.0 | [RAM] 2x 256 TwinMOS 400 DDR | Gainward Gf4 ti4200 128 megs Golden, | [HDD] 80 gigs Western, 160 gigs Maxtor, 200 gig Maxtor x2 = 640 gig. |[Chassi] Neonlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haemi
Funkar hårddiskar på mer än 128 gig på Gigabyte GA-7N400, både de vanliga IDE-utgångarna, och RAID-utgångarna?

Ja.

En FAQ ställer man _INTE_ frågor i, gör en egen tråd istället.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Någon som vet en länk där de skriver vilka moderkort som klarar mer än 128/137gb? Borde ju vara med i faq:en isf.

Tror ni att alla Nforce2 mobos klarar det?

Visa signatur

XP-m 2400+, DFI Lanparty NFII Rev. B, 3x256mb Mushkin PC3500 LvlII BH5, Sapphire 9800pro 128mb, Lian Li PC70, Tagan 380w, 440gb hdd
Kylning: DD TDX, DD Maze4 GPU, Eheim 1048, BIX II

Permalänk
Medlem

a7n8x mobos borde väl göra det?
eller?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4 | AMD Phenom X4 9850 BE @ 3Ghz | Noctua NH-C12P | 4x1024mb PC8500 @ 1066Mhz | ASUS EAH3870X2 @ 876/ 1910Mhz | Seagate 250 GB SATAII x 2 |
Logitech Z-5400 | Crosair 750W ATX | 3DMark: 03: 59068 | 05: 20082 | 06: 15250 | Vantage: 8363

Permalänk

Kör med ett Abit KT7A och kan bara se 137 gb av min seagate 160 gb...
har installerat SP1 och uppdaterat bios men funkar ändå inte. Fattar inte riktigt hur man ska ändra i regedit i steg 2... om nån kan förklara blir ja glad

Visa signatur

Dryg Drygare Flygare

Permalänk
Medlem

Skulle nästan kunna tro att inte ditt moderkort klarar mer än 137 kanske, men har du testat att ändra i registret EnableLBA?

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Mitt register stänger av sig själv efter ca 5 sek, hur ska man kunna ändra saker i det?

edit: Jag har löst mitt problem. Jag hade virus.

Permalänk

Har ett asus P4P800 Deluxe och skall sätta in en tredje hd. Och jag har 4st ide kontakter på moderkortet. en går till mina cd-brännare och en går till mina hd:s och nu ska jag stoppa in en tredje på en av dom återstende kontakterna.. är det bara att stoppa in hd och formatera den så funkar det eller måste jag installera ngt för att kunna använda ngn av mina andra ide platser???????

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Min polare hade det här probelem. Vi installerade patchar o skit men det funkade inte för det. Han fick dock ording på det sen. Med ett Promise TX2 iallafall så måste man installera om drivrutinerna till kortet verkar det som, annars är disken fortfarande 128gb.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meepo
jag undrar om någon vet i fall mitt moderkort klarar av hårddiskar större än 128 GB, det är ett ASUS P4S333

tack på förhand

jag är övertygad om att det moderkortet gör det, det är så pass nytt så det ska inte spela någon roll.. MEN, varför jag egentligen skriver i denna tråden är att ni tycks ha glömt bort att en sista utväg kan vara att flasha om BIOSen till den senaste versionen? jag såg inte att ni skrev nåt om det iaf, så var snälla och flamea mig inte om det bara är så att jag är blind

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

jag har gjort allt som står i FAQ'en och det verkar funka.. Jag ser hela disken (189 GB) men det står att jag har använt 70GB vilket jag inte har, bara 1.40GB för att ajg nyss formaterat.. Vad är det för fel?

http://home.no/stian/DISK1.JPG
http://home.no/stian/DISK2.JPG

Visa signatur
Permalänk
Medlem

du kan ju prova med att köra en chkdsk om du kör fat32 å se om det är några korslänkade filer som inte blivit "fixade".

edit: notera dock att man inte ställer frågor i en guide, utan söker efter liknande frågor först, å finns den inte, skapar man en ny tråd.

Visa signatur

AMD 2500+ Barton @ 3200+ (2.2GHz) / 512MB Ram PC3200 / Asus A7V600 / Connect3D Radeon 9800 / 100GB Seagate

Permalänk
Medlem

Med risk för att dra på sig någons vrede så ställer jag den här frågan:

Köpte precis ny dator med en 160GB HD från Hitachi. Nu är det så att jag bara får fram 130GB i Windows XP. Men i BIOS så står det fint 160GB.
Vad är lösningen på mitt problem? Jag har installerat de senaste drivrutinerna till moderkortet (Asus P4C800-E Deluxe), men ingen förändring. Skulle vara skönt om jag slapp att formatera, men det kanske är enda utvägen?

Permalänk
Medlem

Säger samma som wiggles:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiggles
edit: notera dock att man inte ställer frågor i en guide, utan söker efter liknande frågor först, å finns den inte, skapar man en ny tråd.

Permalänk
Medlem

Re: FAQ: Ser du inte mer än 128 GB?

Om vi nu ska vara sådana.... titta här också:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen

*Ni som har problem med storleken på era hårddiskar kan väll skriva era problem här så kanske dem besvaras här istället för att det skapas en massa andra trådar!*

Jag vill bara veta vad jag ska göra, så jag inte något dumt.

Permalänk

Har man en Seagate kan man ladda ned DiscWizard 2003 från Seagates hemsida som fixar problemet snabbt och enkelt. DiscWizard fixar även bl.a. partioneringsjobb och diagnos av hårddisken.

Permalänk
Medlem

när jag ändrat i regedit, måste jag då alltså stoppa i os-skivan, skapa en ny partion som heter magic ?

Permalänk
Medlem

Nej, det finns ett program som heter "partion magic" som är mkt bättre att partionera med än os-skivans inbyggda...

Permalänk
Medlem

Skulle en 160 GB HDD fungera på ett NF7 Rev 1? (Det är ju inte S och inte rev 2)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

hejhej

det är så att jag har problem att se mer än 128 gb på min hdd, trots att jag kört in sp4 för win2k

jag har följande hårdvara:
p4 3,0 800fsb (ointressant i detta fall skulle jag tro)
asus p4p800-deluxe (står 164 gb i bios, så jag antar att moderkortet stödjer över 128 gb)
sedan 1024 ram och tv kort (vilket jag antar är ointressant i detta fall)
120gb pata disk
160gb S-ata disk (det är denna som bara syns 128 gb utav)

så min fråga till er är, vad skall jag göra? har testat partition magic och att köra in sp4, men ser fortfarande inte mer än 128 gb, vad gör jag för fel?

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
så min fråga till er är, vad skall jag göra? har testat partition magic och att köra in sp4, men ser fortfarande inte mer än 128 gb, vad gör jag för fel?

För och främst: Vad är det för märke på hårddisken?
Oftast har tillverkaren program på sin hemsida som fixar sådana här fel automatiskt.

/Xenic

Permalänk

jag har en hitachi 160 gb S-ata med 8 mb cash.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

jag har en fråga och hoppas få ett svar

tjo!
Jag har ett Abit IS7-E och nyligen beställt en ny hdd på 200GB.

Så min fråga är, klarar kontroller kortet på is7-e av 200GB?

Jag har kollat i manualen och surfat runt på Abits hemsida men hittar ingen info om hur
stor hdd kontroller kortet klarar av.

- Zeraphin

Permalänk

vi är fler som hoppas på svar men jo ditt kort skall klara av en 200gb vad jag hört, annars kandu kika i bios och se ifal lden hittar 200 gb eller inte, tror det är så att ifall den inte stödjer 200 gb så står det 131 gb eller liknande i bios istället för 200 nått.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

Jag har hört att Windows 2000 inte stöder mer än 160 GB hårddisk? Det kan väl inte stämma

Permalänk

det stämmer till viss del, har du service pack 4 så ska det fungera.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

Inget Funkar! Vad kan vara fel eftersom jag inte får ut fullt utrymme på min hårddisk som sitter på mitt Promise TX2 Ultra ATA100 IDE Kontroller kort, jag har Service Pack 1, nyaste BIOS på m-kortet, nyaste bios till kontroller kortet. kört Enable LBA i regedit. i uppstarten så ser man på kontroller kortet att den hittar 186 gb på hårddisken. men i windows får jag bara ut 128gb!? snälla jag behöver all hjälp jag kan få. vill inte sitta här med två 200 gbare som jag inte kan använda!

Permalänk
Avstängd

Som någon sa; Moment 22? Det funkar ju liksom inte. Tänk er följande scenario:
Du har en 160gb hårddisk, ska installera win2k, får bara fram 132gb i installationen, nöjer dig med det, formaterar & installerar.
Om man sedan installerar servicepack4, då måste ju disken omformateras för att få sin riktiga hastighet, inte sant?
Format>SP4kaputt>160goes132>Ruta ett

Permalänk

Hur skall jag gå till väga?

Jag skriver därför att jag inte riktigt kan hitta svaret på mitt problem i de svar som redan givits även om jag förstår att jag är på rätt väg till en lösning.

Efter en hårddiskkrasch fick jag tillbaka min dator igår kväll med en ny maxtor 160Gb och ominstallerat XP home. Hårddisken visade ca 149Gb så allt var ok. Efter mitt vanliga tweakande för att få allt som man vill ha det fungerade allt finfint i natt vid 4 snåret, så jag stängde av och gick och lade mig.

I morse när jag startade datorn hade allt skitit sig, jag kom inte ens in i felsäkert läge, förmodligen pga ett par registerhack jag gjort - dock inget jag inte gjort förut, men men. Inget att hänga läpp för, nu fick jag ju formatera om från början och var inte utelämnad till serviceföretagets installationer.

Vid formatering får jag bara upp ca 131 Gb, och funderade naturligtvis på vad det berodde på. Efter lite letande på detta underbara forum förstår jag vad det handlar om men är inte hundra på hur jag skall lösa det?

När formateringen är klar - 131 Gb - installerar jag XP och SP1 antar jag. Men vad gör jag sen? Kan jag köra partition-magic och få upp kapaciteten till det ursprungliga 149 Gb? Eller hamnar jag i samma moment 22 som de Win2000 användare som postat ovan? Hur gör jag i partition-magic?

/Tobbe