FAQ: Ser du inte mer än 128 GB?

Permalänk
Medlem

Testa EnableBigLba Tool så att du är säker att det står rätt i registret för står det fel så står det failed och så kan man klicka på en knapp så fixar programmet ändringen i registret.
http://www.48bitlba.com/enablebiglbatool.htm
För win 2000 och XP

För att kolla vilken version av drivrutinen man har på sitt tx2 kort i windows 2000:
START-->inställningar-->kontrollpanelen-->system-->enhetshanteraren-->scsi och raid styrenheter-->win2000 promise ultra 100 tx2 (tm) ide controller
högerklicka-->egenskaper-->drivrutin
Senaste skall vara version 2.0.0.42

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
Testa EnableBigLba Tool så att du är säker att det står rätt i registret för står det fel så står det failed och så kan man klicka på en knapp så fixar programmet ändringen i registret.
http://www.48bitlba.com/enablebiglbatool.htm
För win 2000 och XP

För att kolla vilken version av drivrutinen man har på sitt tx2 kort i windows 2000:
START-->inställningar-->kontrollpanelen-->system-->enhetshanteraren-->scsi och raid styrenheter-->win2000 promise ultra 100 tx2 (tm) ide controller
högerklicka-->egenskaper-->drivrutin
Senaste skall vara version 2.0.0.42

Enligt Enable Big LBA tool så är allt som det ska. (Kan se min raid volym på 298 gb sen tidigare)

Dock så vill den inte uppdatera drivarna till hårddisken. Microsoftdrivare finns där nu. Den vägrar. Trots att jag har tvingat den till att installera de nyaste promisedrivarna så gör den inte det. Har provat lägga på diskett, då hittar den inte alls några drivare.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

jag har gjort det som står men det funkar inte. jag testade att starta om datorn men funkade ändå inte? jag åfår bara upp 128 av min 160 gb?! hjälp?! blev så efter formatering?

Visa signatur

peace :)

Permalänk
Medlem

hej, jag testade på "steg 2" men jag förstår mig inte på programet, hur ska jag göra?
MVH Anton

Permalänk

Provade och köra EnableBigLba Tool

Fick först upp failed, men sen när jag klicka knappen fick jag passed

Så då är allt grönt då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatorized
Provade och köra EnableBigLba Tool

Fick först upp failed, men sen när jag klicka knappen fick jag passed

Så då är allt grönt då?

Jag körde EnableBigLba Tool startade om datorn.
Sen körde jag EnableBigLba Tool igen för att kolla så den stod på passed, det gjorde jag sen körde jag partition magic och den hittade hela hårddisken så jag skapade en partition.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk

På en kör jag Win 98 SE och formaterade en 160gb seagate. Formaterade med SE's program o systemfiler och den visade 152GB och jag kan använda disken. Hur blir det sen när jag installerar om xp och sp?

Permalänk

Skaffade ett nytt EPoX EP-8KAD3J idag tillsammans med lite andra prylar, bland detta en Hitachi 160GB HD. Jag kan bara se att den är 127GB i windows, jag har testat de grejorna som står i första posten. Inget funkar. Man tycker ju att kontrollerkortet på ett såpass nytt moderkort skall klarar av med än 128GB?

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta, förlora 30GB är ju lite surt :(.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk

Vet inte om du eventuellt måste formatera om hd'n för att utnyttja resten? Brova och gå in i dos om du ser resterande gb.

Kör man tex Powermagic brukar man se dem resterande gb som en grå outnyttjad partion som man antagligen får rezisa från en annan partion eller skapa ny partion av den delen

Tror det var så ialla fall

Permalänk

Så jag kan göra en partition av den delen jag inte kan se med PM? Måste jag formatera hela disken då? Windows ligger nyinstallerat på den nämligen :/.

Och i så fall, hur gör jag för att fixa denna partition?

Kan tilläggas att den sitter som Master 1 i BIOS och visar 164GB.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk

Har du kört PM tidigare?

Om du ser dem extra gb så ser man det som en grå ruta vilket är för oanvända gb, men dem finns där. Då är det bara att markera den gråa rutan och skapa ny partion

Ska väl gå via hantera den här datorn på win xp, men tycker pm e smidigare

Man kan göra hur man vill med partionerna på PM så länge man inte rör den activa c: partionen

Permalänk

Har inte kört det, men borde kunna klura ut hur det funkar.

Kan man smälla ihop denna nya partition med den gamla (alltså vanliga HDn) så att man får det till ett utrymme och inte två?

Vore sjysst ifall du kunde posta en lite guide elelr länka till en så jag inte förstör något med PM.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk

Funtionen kallas merge tror jag?

Hmm... lite för krångligt för en guide kanske

Permalänk

Ok, jag får fixa hit någon polare som hjälper mig. Det är ju ingen brådska precis, fyller inte 150GB över en vecka :P.

Tack ändå :).

EDIT: Fixade det med partition magic, det fick bli en musik-partition :D.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Jag har ett QDI P4I865GA med Intel 865G chipset och en 200 gb hdd, men som bara visar 128 gb. Jag har letat runt, men det verkar inte gå att lösa utan att köpa ett Controllerkort. Vill bara försäkra mig om att det är så, men snälla kan ni inte kolla upp om det finns ett annat alternativ!

Permalänk
Medlem

Hmm, alltså, min visas också som typ 12x gb fast den är 200, håller på att installera SP1 nu också, jag kommer väl inte behöva installera om nåt, typ windows?

Permalänk
Medlem

Poppen: Ändra till WinXPSP2 i FAQ:en nu.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Hejsan alla! Ja köpte en Seagate 200Gbare igår och har nu testat allt som poppen har rekommenderat..

- Uppgraderat kontrollerkortet (Ett Promise Ultra100 T2X)
- Laddat ner Seagates EnableBigLba fix samt testat att
det funkar med EnableBigLba Registery Check.
- Uppgraderat till SP1

När ja bootar upp så kan ja se att hdn är 186Gb stor
sedan när ja försöker pilla med den i PartionM så visar den
sig bara bli 127GB ändå samma blir det när ja fixar den
i Seagate's discwizard Program.

Det enda ja inte har provat nu är att Uppgraderat mitt bios
då ja inte vet hur man gör så skulle va tacksam om nån skulle
kunna berätta för mig hur man går lr berätta för mig om ni
tror ja verkligen behöver det..

Min bios version är nu

BIOS Type: Award Modular BIOS v6.00PG
Chipset: Intel 1A30 rev 4
OS: Microsoft Windows XP Version: 5.1.2600 Service Pack 1

Tackar på förhand.. *Tråd tillagd i favoriter*

Visa signatur

bite me!!

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen/administrationsverktyg/Datorhantering/Diskhantering.

skrolla ner till disken,markera det oallokerade området,välj åtgärd,partionera,formatera.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Kontrollpanelen/administrationsverktyg/Datorhantering/Diskhantering.

skrolla ner till disken,markera det oallokerade området,välj åtgärd,partionera,formatera.

Weii tackar för svaret.. håller på och testar nu

Förresten kan endast partionera upp den till max 131069 Men det kanske är rätt..

Hmm funkar det att snabbformatera? Edit: Normal Formaterar nu..

Update - Okay det som Herbamare rekommendera för mig verkade inte funka.. Tror som sagt fortfarande då på att ja
måste uppdatera mitt bios.. nån som skulle kunna berätta för mig hur man gör det? Tackar på förhand.. och tack Herbamare för ditt tips även det inte funka..

Visa signatur

bite me!!

Permalänk
Medlem

Men kör du med kontrollerkort så är bioset på mobbot skitsamma.

Permalänk
Medlem

Det här är en long-shot men:
Kör du ett Promise Tx2 100 så ska du ladda hem drivrutinerna från deras hemsida,sen installera och skita i att XP tycker att deras är nyare.
Sen är jag nästan säker på att du kommer kunna se hela disken i diskhanteraren och kan partionera och formatera den.
Det problemet hade jag själv,och löste det så när jag skulle installera en 160GB på mitt kontrollerkort.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk

Har en Seagate 160, har testat allt.. förutom DiscWizard, ska göra det nu.
Grejen är att jag har en massa viktiga saker på den.. riskerar jag att förlora det bara för att få ut rätta antalet GB?

Tack.

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra genom discwizard? Discwizard används när man ska installera hårddisken, innehåller drivrutiner och lite hjälpfiler.

Btw har jag också en Seagate på 160 gb, som jag bara kan använda 128 gb av. Har SP2 installerat, och uppdaterat bios (sen typ mars 04). Ska testa EnableBigLBA nu hade jag tänkt.

Permalänk
Medlem

Jag testade alla tänk bara möjligheter men inget funkade.. så jag testade installera Windows xp SP2 och körde regedit sen så pillade jag lite med EnableBigLba satt den på value 1. Efter det så testade jag Disc wizard *Notera ajg har en Seagate 200gb så om ni vill testa detta program så gör det. http://www.seagate.com/support/disc/drivers/discwiz.html . se så fick jag ut mina 186gb av min fina 200Gb hårdisk

Visa signatur

andreas Stenberg

Permalänk
Medlem

Har haft detta problem hur länge som helst nu. ALLA era förslag bygger på att man använder Windows vilket jag inte gör.
Har ett FIC PT-2200 moderkort (gammalt skitkort). Kör linux med kernel 2.6.4. Är moderkortet för gammalt för att ta diskar större än 137 (128) Gb? Måste jag ändra nåt i kerneln? Hittar inte nåt som heter 48 Bit LBA i BIOSet heller. Så ni kan fatta att jag sitter rätt fast.

All hjälp uppskattas, det kan ni lita på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dag
Har haft detta problem hur länge som helst nu. ALLA era förslag bygger på att man använder Windows vilket jag inte gör.
Har ett FIC PT-2200 moderkort (gammalt skitkort). Kör linux med kernel 2.6.4. Är moderkortet för gammalt för att ta diskar större än 137 (128) Gb? Måste jag ändra nåt i kerneln? Hittar inte nåt som heter 48 Bit LBA i BIOSet heller. Så ni kan fatta att jag sitter rätt fast.

All hjälp uppskattas, det kan ni lita på

Hur stor visas disken? 137gb? Ifall det visas så mycket så är det moderkortet som inte klarar mer.

Permalänk
Medlem

cfdisk 2.12

Diskenhet: /dev/hdb
Size: 137438953472 bytes, 137.4 GB
Heads: 255 Sectors per Track: 63 Cylinders: 16709

Japp. 137.4 gb. Finns det inget sätt att komma runt det eller lösa det utan att köpa nytt? Har hittat BIOS-uppdateringar på http://www.fic.com.tw/support/motherboard/bios/pre/pt-2200_bi... men jag ser ingen som ska fixa med 48-bit LBA. + att jag inte vet vilken jag ska ta.

Permalänk
Medlem

Du ska ta bioset längst upp men det behöver inte fungera för det. Men du kan alltid testa. Eller så kan du köpa ett kontrollerkort för ca 300-400kr och få ut alla gb.

Permalänk
Medlem

joshoa : Tanka partition magic.. funkade för mig på jag andvände min 160gb samsung..

Visa signatur

Amd Athlon 3000+ 2x256 A-data DDR
Gf 4 Samsung 160 GB.