FAQ: Ser du inte mer än 128 GB?

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att göra en partition som du kör systemet på på ca 15 gb, och en partition som du lagrar och installerar saker på (resten). Då gör du bara den lilla partitionen i Windowsinstallationen. Sen när du patchat så kan du lätt göra en partiton av resten som har korrekt storlek.

Men jag antar att Partion Magic också funkar.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Tja

Har skaffat en Seagate 160 gigare med 8 mb cache. Den vägrar självklar att vara 160 gig. Först kom d klassiska felet, det står ~128 GB i windows. Sen hjälpte brorsan mig å hämtade en uppdatering på bios till mitt moderkort från augusti 2002. Nu hittas Hd:n i bios, står att den e 160, men i windows står det numera 128 GB (OBS: inte ~128 GB) Vad kan man nu hitta på?

Moderkort: ASUS A7V266-E

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
Tja

Har skaffat en Seagate 160 gigare med 8 mb cache. Den vägrar självklar att vara 160 gig. Först kom d klassiska felet, det står ~128 GB i windows. Sen hjälpte brorsan mig å hämtade en uppdatering på bios till mitt moderkort från augusti 2002. Nu hittas Hd:n i bios, står att den e 160, men i windows står det numera 128 GB (OBS: inte ~128 GB) Vad kan man nu hitta på?

Moderkort: ASUS A7V266-E

Först och främst: Svar finns längre upp i tråden. Läs hela tråden innan du frågar - det är sånt FAQ:ar är till för!

Men: Eftersom FAQ:en är dåligt strukturerad och det är måndag idag skriver jag svaret här också.

Ladda hem Seagate DiscWizard från Seagates hemsida, www.seagate.com (finns under "support"). Installera och kör igång så upptäcker den själv felet och fixar till det.

/Xenic

Permalänk
Medlem

Asus A7V133-C moderkort
1.333Ghz Athlon/T-Bird
WinXP Pro
funkar en WD 200GB disk tillsammans med resten av hårdvaran!?
tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Jag har en 160 gb HD som "bara" detectas som 137 gb. Läste att det kunde vara så men ni skriver inget om man kan göra nåt åt det. Har inget separat kontrollerkort men moderkortet är gammalt. Ett ALi M1541 A1 för AMD K6-2-processorer.

Är det kört eller går det att fixa genom BIOS-uppdatering? Kör linux så inga av de nämnda programmen funkar där. Linux ska ju ignorera det mesta BIOS säger åt det (enligt vad jag hört). All hjälp är i alla fall välkommen

Permalänk

win98 hårddisk

Jag kör med två operativsystem, xp och 98 på separata hårdiskar. allt funkade bra tills igår då det vart nått fel på 98an. jag formaterade hårddisken och la in det igen. men nu visar den bara 2 gig (av 12)!??. vad är fel och hur fixar jag det?. måste jag formatera om igen eller????. hjääälp

Permalänk
Medlem

Tja! Jag har lite probbbe med mina två nya samsung spinpoint 160 gb. de körs bara i 31 .4 gb. Har typ provat allt.

Permalänk
Medlem

allt har du nog inte provat, har du kollat så att du inte har en limit capacity på 32GB?

Visa signatur

AMD 2500+ Barton @ 3200+ (2.2GHz) / 512MB Ram PC3200 / Asus A7V600 / Connect3D Radeon 9800 / 100GB Seagate

Permalänk
Medlem

nee! okej då! kom på det men tycker det är lite dåligt av samsung att inte skicka med hur jumprarna ska sitta för att int e få nå limit capcity.
De skulle nämligen inte sitta som "standard" slave.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nozzredna
Om man har en Maxtor kan man använda MaxBlast 3 Bootable CD .ISO Image File på http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast_3_cd_iso....

Tack!! Äntligen fick man ut det rätta ur hårddisken.
Innan: 127gb
Efter: 152gb (+25gb)

Programmet formaterade f-disken på två sekunder ^^

Visa signatur

Blah...

Permalänk
Medlem

Jag hadde problem när jag skulle installera min 200Gb jag var tvungen att installera nya drivrutiner till mitt kontrollerkort Promise 100 TX2.
Men Windows XP sa att jag hadde den bästa drivrutinen och ville inte installera den Senaste.
(datumet på windows inbyggda var ifrån 2001 så jag trodde inte på det.)Så jag var tvungen att zippa upp filerna lägga på en diskett och då funkade det att hitta dem. Bara tänkte ifall nån har samma fel så skaffa in drivrutinerna på en diskett.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Har en 200GB-disk (186GB) som funkade förr. Hade Windows XP (med SP1) på en annan disk.
Nu när jag installerat om Windows XP (och SP1), så funkar inte disken längre. Scannat disken med några program, men dom tror att det är en 128GB-disk som innehåller en 186GB partition...
Vill INTE formatera disken, för den innehåller ALLT jag nånsin gjort på datan.
Jag kan öppna vissa mappar i disken, men inte alla (de oviktigaste går att öppna).
Behöver HJÄLP!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Har en 200GB-disk (186GB) som funkade förr. Hade Windows XP (med SP1) på en annan disk.
Nu när jag installerat om Windows XP (och SP1), så funkar inte disken längre. Scannat disken med några program, men dom tror att det är en 128GB-disk som innehåller en 186GB partition...
Vill INTE formatera disken, för den innehåller ALLT jag nånsin gjort på datan.
Jag kan öppna vissa mappar i disken, men inte alla (de oviktigaste går att öppna).
Behöver HJÄLP!

Det där har hänt mej 2 gånger nu fast med en 160 gb hdd. Verkar som xp förstör partitionsinformationen på stora diskar vid en ny installation. Jag lyckades hitta det mesta med "on-track recovery professional".

Nån som vet varför det gör så?
Första gången det hände mej var med xp utan sp1 integrerat med skivan,
andra gången med sp1.

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem

Monoman:
Har scannat disken med hur många program som helst. Alla hittar bara typ de första 90GB, och det är bara sånt som jag lätt kan ladda ner igen från internet.
Finns det inget annat jag kan göra? Typ lämna in disken nånstans där dom kan kopiera filerna till en av mina andra diskar? Eller tror du jag bara kan ha kvar disken och vänta tills nästa version av Windows kommer?

Permalänk
Medlem

Hejsan,
Jag har precis gjort allt det som står i guiden och nu visar båda mina 160gb att de är 149Gb per HDD. Stämmer verkligen detta? Borde det inte vara lite mer Gb på dem? Jag vet att 1024Mb är 1Gb i Windows, men i alla fall...

Har en 120gb-disk på en annan dator och den visar att den är 115gb i windows.

Så stämmer det att det ska vara 149Gb eller borde det vara med? Moderkortet jag har är ett Asus A7V

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

and the hero of the year harddisk award goes to poppen!!!congrattulations
tack för att
du hjälpte mig me min gårdisk!

Visa signatur

i5

Permalänk

Vet inte om detta har blivit nämnt i tråden innan.

Men som punkt 3 i första inlägget så borde där stå uppdatea datorbios och kontrollerkortsbios.

Har själv inbyggt SATA kontroller och den var det allmänt klydd med (dock inte LBA problem) men det ordnade sig med hjälp av bios uppdatering.

Och mitt extra kontrollerkort HighPoint RocketRaid 404 hade jag LBA problem mina 250 GBs ville inte funka korrekt. Testade allt o sen tillslut uppdaterade biosen och det löste alla problem.

Så den punkten ska man helst inte missa.

Permalänk
Medlem

som sagt har kopplat min maxtor 200 gbare rätt men den visar bara 127
har gjort de där med regedit "enablebiglba" lr nått sånt och hårddisken visar 190 i enhetshanteraren men bara 127 i själva den här datorn etc.
hur ska jag göra för att få ut dom 60gb'sen?

hjälp uppskattas

Visa signatur

..

Permalänk
Medlem

prova att köra fdisk med windows 98

Permalänk
Medlem

Frud^^^^: Gå in här

Start>Kontrollpanelen>Administrationsverktyg>Datorhantering>Lagring>Diskhantering

Där kommer du se de resterande 60gb, sen är det bara skapa en partition.

Palleballe: Om du läser precis raden under steg 2 så står det. Fast glömt att skriva att det kan hjälpas med flash.

Permalänk
Medlem

Vågar jag formatera Windows?

Jag har just nu Windows XP med service pack 1.
Jag har 2st 80gb hårddiskar och köpte till en 200gb har uppdaterat allt o så så att hårddisken funkar.

Men nu har jag tänkt formatera min 80gb och installera om Windows, men nu skall jag "gå tillbaka" till Windows 2000.
Service pack 4 Finns integrerat på installationskivan.

Men kan detta leda till problem?
Min 200Gb ( 200GB Seagate Barracuda 7200.7 7200rpm 8MB) är nästan full.
Så om jag formaterar 80GB hdn och installerar Windows 2000 med sp4 integrerat på den.
Kommer Min 200gb hårddisk att bli korrupt? eller kommer allt funka?
Eller skall jag ta ut 200Gb hårddisken innan jag formaterar och installera Windows och sedan sätta i 200gb hårddisken och hoppas det funkar?
För jag vill ha kvar filerna som ligger på 200GB hårddisken.
Ändras lba värdet automatiskt när man installerar Windows 2000 med sp4 integrerat eller måste jag in i registret manuellt?

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Jag har en Seagate Barracuda 160 gb, men ser bara 128 gb. Jag har försökt att installera sp1, men jag får bara fram ett meddelande där det står någonting i stil med: "Service pack 1 installationsfel - Filen c:\windows\system32\drivers\atapi.sys är öppen eller används av ett annat program. Stäng alla andra program och klicka sedan på försök igen."

Får det inte att funka, så jag får avbryta varje gång. Vad ska jag göra?
Har inte kunnat installera sp1 sedan jag formaterade burken, innan funkade det.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Viklket moderkort stödjer mer än 128g?

Visa signatur

AMD Athlon64 Venice 3000+ LBBLE 0520CPAW | MSI K8N Neo4 PLatinium | A-data cl2.5 512mb | 250GB 7200.8 Seagate S-ata | Sapphire X800XL 256mb PCI-E | Antec SLK3700BQE 350W
[color="red"]www.ac-at.com breaking <3[/color]

Permalänk
Medlem

Jag köpte en "Maxtor DiamondMax Plus9 6Y200P0 Fluid 200Gb 7200rpm 8Mb cache UDMA133 IDE" och satte i den i datorn, inte helt utan problem (skar mig i fingret bla. :). När jag kommit in i Windows så visade den bara 128gb i Diskhanteraren. Hade senaste bios men det jag behövde var "Intel Application Accelerator" som finns på Intel.com. Har ett D850GB moderkort.
Tänkte bara skriva ner detta ifall det kanske kan hjälpa nån som har problem

Visa signatur

It's too bad she won't live! But then again, who does?

Permalänk
Medlem

Re: Vågar jag formatera Windows?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
Jag har just nu Windows XP med service pack 1.
Men nu har jag tänkt formatera min 80gb och installera om Windows, men nu skall jag "gå tillbaka" till Windows 2000.
Service pack 4 Finns integrerat på installationskivan.

Men kan detta leda till problem?
Min 200Gb ( 200GB Seagate Barracuda 7200.7 7200rpm 8MB) är nästan full.
Så om jag formaterar 80GB hdn och installerar Windows 2000 med sp4 integrerat på den.
Kommer Min 200gb hårddisk att bli korrupt? eller kommer allt funka?

Jag citerar mig själv jag tog ut min 200gb innan jag formaterade och installerade min slipstremade Windows 2000 med sp4.
När jag kom in i Windows så såg jag att EnableBigLba INTE var enablat, så jag körde patchen.
Sen kopplade jag in hårddisken, och det verkar funka.

Men nu en fråga på detta jag läste i FAQ om slipstreaming att man kan slipstreama in hotfixar.
Så vet nån om det finns en hotfix för EnableBigLba för nerladdning någonstans?

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Min polare hade det här probelem. Vi installerade patchar o skit men det funkade inte för det. Han fick dock ording på det sen. Med ett Promise TX2 iallafall så måste man installera om drivrutinerna till kortet verkar det som, annars är disken fortfarande 128gb.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rastafari100
Inget Funkar! Vad kan vara fel eftersom jag inte får ut fullt utrymme på min hårddisk som sitter på mitt Promise TX2 Ultra ATA100 IDE Kontroller kort, jag har Service Pack 1, nyaste BIOS på m-kortet, nyaste bios till kontroller kortet. kört Enable LBA i regedit. i uppstarten så ser man på kontroller kortet att den hittar 186 gb på hårddisken. men i windows får jag bara ut 128gb!? snälla jag behöver all hjälp jag kan få. vill inte sitta här med två 200 gbare som jag inte kan använda!

Har exakt samma fel. Har flashat bios på kontrollerkortet vilket funkade. Den kan nu se disken som 186 gb i dos när den startas upp.
Däremot så funkar inte det i Xp. Har provat tagit bort "volymen" och sedan formaterat utan resultat. Nån som vet hur jag ska lösa detta? Har även installerat senaste drivarna till windows för kontrollerkortet.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Har problem med mina 160 gb hårddiskar av märket asmsung spinpoint, all information på dikarana försvinner när man överstiger 100 gb. man måste formatera de innan man kan komma åt dom igen????????????????

Permalänk
Medlem

Men i Windows Millenium?! Ni gammal nya datorn pajade sig så tänkte lägga nyare hårrdisk på den äldre... Men det funkade ju inte! vissas sig i bios men inte i OS. FInns ngn sätt att lösa detta?!

Visa signatur

AMD Athlon XP2800+ Sempron, Aspire X-Dreamer II Miditower black 400W ATX,Maxtor 120Gb 7200rpm,Radeon 9800Pro 128Mb DDR, Kingston 512 DDR, EPoX EP-8RDA3i nForce2 Ultra400 Audio LAN SocketA ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semak
Men i Windows Millenium?! Ni gammal nya datorn pajade sig så tänkte lägga nyare hårrdisk på den äldre... Men det funkade ju inte! vissas sig i bios men inte i OS. FInns ngn sätt att lösa detta?!

Detta programmet kanske?
http://members.aol.com/rloew1/Programs/Patch137.htm

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
Jag hadde problem när jag skulle installera min 200Gb jag var tvungen att installera nya drivrutiner till mitt kontrollerkort Promise 100 TX2.
Men Windows XP sa att jag hadde den bästa drivrutinen och ville inte installera den Senaste.
(datumet på windows inbyggda var ifrån 2001 så jag trodde inte på det.)Så jag var tvungen att zippa upp filerna lägga på en diskett och då funkade det att hitta dem. Bara tänkte ifall nån har samma fel så skaffa in drivrutinerna på en diskett.

Provad detta och windows xp ville inte hitta filerna. Angav mappen som de låg på på hårddisken och kryssade för "leta inte, jag bestämmer själv vilka filer som ska installeras" och den verkade installera. Fick starta om sedan. Dock så hjälpte inte det. Vet inte ens om de installerade de nyaste drivarna.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |