FAQ: Ser du inte mer än 128 GB?

Permalänk
Medlem

Hm, kontrollerkortet som finns på Abit IT7-MAX2 v2.0 borde väl klara 137GB+? Det kanske är det som är felet på alla mina hdd-krashar..

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk

Re: FAQ: Ser du inte mer än 128 GB?

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av poppen
[

2. EnableBigLBA. Detta gör du här -> http://www.winguides.com/registry/display.php/1115/

kan du berätta detta på svenska .. fattar inte det på engelska

Permalänk
Medlem

Re: Re: FAQ: Ser du inte mer än 128 GB?

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av B.Korkmaz
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av poppen
[

2. EnableBigLBA. Detta gör du här -> http://www.winguides.com/registry/display.php/1115/

kan du berätta detta på svenska .. fattar inte det på engelska

[/QUOTE]

Gå in i Start-KÖR- skriv REGEDIT sen tryck OK, sen går du in på dessa mappar

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters]

högerklicka inne i paramters och ta Nytt sen D-värde döp den till EnableBigLba sen dubbelklickar du på den och ändrar nollan (0) til en etta (1).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem. Idag bestämde jag mig för att formatera min seagate 200gb. Vid installationen av windows märkte jag till min förvåning att den endast var 131069 mb stor. Kan jag installera windows för att sedan återfå alla 200gb ( ca 186 ) senare i windows? Har läst igenom tråden.

Hur ska jag göra för att windows installationsprogram ska upptäcka min hdd normalt?

Permalänk

Re: Re: Re: FAQ: Ser du inte mer än 128 GB?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Gå in i Start-KÖR- skriv REGEDIT sen tryck OK, sen går du in på dessa mappar

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters]

högerklicka inne i paramters och ta Nytt sen D-värde döp den till EnableBigLba sen dubbelklickar du på den och ändrar nollan (0) til en etta (1).

tack för översättningen .. det var redan en etta ... konstigt ...men fixade det på en annan sätt

den med Diskhanteringen .... ohhhh egentligen har jag 190 gb

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: FAQ: Ser du inte mer än 128 GB?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av B.Korkmaz
tack för översättningen .. det var redan en etta ... konstigt ...men fixade det på en annan sätt

den med Diskhanteringen .... ohhhh egentligen har jag 190 gb

Har du en 200 GB disk så bruakr de bli runt 189-190GB i windows.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

har problem med min nya 200gb, ja har gjort absolut alla olika saker jag funnit på tillverkarens, microsoft och sweclockers hemsidor. men det står fortfarande att den bara är 127gb.

I diskhanteraren står det 58gb inte allokerat utrymme.

hur gör jag för att få min hårdisk till sin fulla kapacitet?
ja vill inte ha flera olika partitoner

Visa signatur

toffe

Permalänk
Medlem

hdd problem

för att lösa problemet så måste du formatera datorn och installera xp med integrerat servicepack 2, hade samma problem och mitt löste sig så ialla fall

Permalänk

HEJ JO JAG HAR ETT PROBLEM MED MIN DATOR JAG HAR ETT MODERKORT SOM HETER ASUS P4V8X-X OCH 1GB MINNE SÅ HAR JAG KÖPPT EN Seagate 300GB HÅRDISSK. WINDOWS XP OPRATIV SYSTEM
I BIOSEN HITTAR DEN 300GB MEN I WINDOWS HITTAR DEN INTE MER ÄN 130GB JAG HAR PROVAT Å KÖRT PATION MADIC MEN HAN HITTAR BARA 130GB I DEN MED
SNÄLLA HJÄLP MIG VAD ÄR DET FÖR FEL

Visa signatur

mr turbo

Permalänk
Medlem

Windows XP stödjer inte mer än 130 gb utan servicepack 1 och 2 , lös det genom att installera om xp med integrerat servicepack 2

Permalänk

hur ska man göra det om man inte har någon skiva med servicepack 2 integrerat?

Visa signatur

toffe

Permalänk
Medlem

cp skiva

lättast är att ladda hem en

Permalänk

inte så lätt med ADSL 0.5mbit.... men men om du är säker på att det fungerar då så kanske jag gör det???

btw vet du någonstan den finns att ladda?

Visa signatur

toffe

Permalänk
Medlem

finns på de flesta dc hubbarna och jag hade samma problem med min sata 160 gig hitttade bara 131 och formaterade och installerade xp med integrerat servicepack 2 och de funka

Permalänk

aja, jag sätter den på laddning då .. tack för hjälpen!

Visa signatur

toffe

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: FAQ: Ser du inte mer än 128 GB?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Gå in i Start-KÖR- skriv REGEDIT sen tryck OK, sen går du in på dessa mappar

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters]

högerklicka inne i paramters och ta Nytt sen D-värde döp den till EnableBigLba sen dubbelklickar du på den och ändrar nollan (0) til en etta (1).

Jag har testat det. Jag har win xp sp2. Men det fungerar inte, ser bara 127 fortfarande.

Tidigare har det alltid fixat sig, med denna dator också, men inte nu.

Kanske för jag updatera direkt till sp2 och tidigare först sp1.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

jag blir galen på det, här provat allting men min 200gb hårddisk visar bara 127...
Nu har jag försökt med service pack 1, service pack 2 och att ställa in EnableBigLba manuellt men inget har funkat. Jag har även formaterat/partionerat åtskilliga gånger.
Kan det vara så att problemet ligger i hårdvaran? Jag har windows xp om ni undrar och ignorera mina specs i signaturen de är uråldriga!

Visa signatur

600 mhz AMD Duron K7
3dfx Voodoo 3 3000
256 mb RAM

Permalänk
Medlem

nazareth du löser det lättast med en formatering och installation med windows xp med servicepack 2 integrerat

Permalänk
Medlem

ofan det har ja inte tänkt på, tack för tipset

Visa signatur

600 mhz AMD Duron K7
3dfx Voodoo 3 3000
256 mb RAM

Permalänk
Medlem

Vet inte om ni nu sagt svaret eller inte men jag orkade inte läsa igenom allt.
jag har en Samsung 160gb som sedan installation av datorn och hdd då förstås bara har visat 128Gb. Vi glömde att ställa in den på 160Gb men går de att ändra detta när man ändå ska formatera på nåt sätt.? Har MSi moderkort

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min seagate 200gb, visade bara 128 gb. Laddade ner servicepack 2 och det fixade sig.Tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd

ok men blir min disk 300 gb om jag installerar sp2???
eller måste jag dela upp den?

Permalänk
Medlem

jag har en 300 som ligger på 131gb..har inte uppdaterat något så får se om det funkar sen...återkomemr

Visa signatur

1# Asus P5AD2-E Premium | P4 3,6Ghz 64bit | Asus x850xt | 1024 ram | 300gb + 120gb | Benq FP937s | Chieftech Chassi | Win XP Pro
2# Siemens moderkort | P4 1,4Ghz | G-force 4 | 256 ram | 80gb | Hansol 17" CRT | Fujitsu siemens silver line Chassi | Win XP Pro |>>>>PcMark04 1812<<<< =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
ok men blir min disk 300 gb om jag installerar sp2???
eller måste jag dela upp den?

nej du behöver inte dela nåt.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

DETTA FUNKAR TILL ALLT OCH ALLA!
Mitt egena "knep"

1: Start -> Kör -> skriv Regedit -> Hkey_Local_machine -> System -> CurrentControlSet -> Services -> Atapi -> Parameters -> Sen ser du en massa olika slags "ikoner" med text till höger i ett fönster..
Där högerklickar och tar "nytt Dword-läge och döper den till " EnableBigLBA ". Sen högerclickar du på EnableBigLBA och tar ändra.. sen ser du en "0" i fönstret .. byt till "1".

2: Starta om datorn.

3: Om du kör Win XP, ta Start -> Kör -> skriv cmd -> sen skriv diskpart i cmd -> skriv List volume -> sen om din HD är nummer 2, så skriver du Select Volume 2 och skriv Extend .. Sen kommer cmd stanna till, och sen kommer det stå, "Volume Extended" = Volym utökad.

För er med Win2k/98 eller vad ni nu kör.. Ni måste tanka hem Diskpart! Tar inte många Kbs..

Detta funkar till 100%, har gjort detta på alla mina polares hds och på mina egena. FUNKAR!

//Cymorph

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem

men min 200 GB Seagate SATA funkade bra innan men sedan när jag installerade om windows har jag bara 127 GB

Visa signatur

Jeepman

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sNx
men min 200 GB Seagate SATA funkade bra innan men sedan när jag installerade om windows har jag bara 127 GB

Uppdatera till Service Pack 2...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cymorph
DETTA FUNKAR TILL ALLT OCH ALLA!
Mitt egena "knep"

1: Start -> Kör -> skriv Regedit -> Hkey_Local_machine -> System -> CurrentControlSet -> Services -> Atapi -> Parameters -> Sen ser du en massa olika slags "ikoner" med text till höger i ett fönster..
Där högerklickar och tar "nytt Dword-läge och döper den till " EnableBigLBA ". Sen högerclickar du på EnableBigLBA och tar ändra.. sen ser du en "0" i fönstret .. byt till "1".

2: Starta om datorn.

3: Om du kör Win XP, ta Start -> Kör -> skriv cmd -> sen skriv diskpart i cmd -> skriv List volume -> sen om din HD är nummer 2, så skriver du Select Volume 2 och skriv Extend .. Sen kommer cmd stanna till, och sen kommer det stå, "Volume Extended" = Volym utökad.

För er med Win2k/98 eller vad ni nu kör.. Ni måste tanka hem Diskpart! Tar inte många Kbs..

Detta funkar till 100%, har gjort detta på alla mina polares hds och på mina egena. FUNKAR!

//Cymorph

Fan va juste!

Permalänk
Medlem

Cymorph: prövade det du sa, då inget tidigare fungerat.
fick då fram i cmd att disken inte går att utöka.
ganska konstigt med tanke på att det är en 200giggare och den envisas med att stå på 127gb.

prövade att flasha biosen igen (har för mig att jag gjorde det en annan gång och att det fungerade då).
det är ett Ultra 100TX2-kontrollerkort som disken sitter på, så jag drog ner det som finns på www.promise.com och körde igång ptiflash från en startdisk, och letar fram filen som ska flasha biosen.

får dock hela jävla tiden fram "This file is not found, make sure you´ve entered the correct path and filename".
det står i readme-filen att dte kan hända, men inte vad man ska göra åt saken.
jag är helt 100 på att jag skriver rätt sökväg och gudvetvad, har prövat med andra filer också, men ingenting går!

svettigt desperat börjar man bli.

om någon vet hur jag ska gå tillväga så ska jag kyssa dennes fötter om jag någon gång träffar pån!

-
edit:
ett så simpelt fel som nya drivrutiner till kortet.
haha. tack ändå. :>

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(

Permalänk
Medlem

Är det troligt att systemet ska ta upp 20gb av 250??
Jag har följt de två stegen i FAQen, men jag får det inte att fungera. Det visar fortfarande att jag har 231 av 250gb.
Jag har delat upp den på två partitioner också.