FAQ: Ser du inte mer än 128 GB?

Permalänk
Medlem

poppen: mitt moderkort hette visst ASUS P4S533-MX var det.. men dom där administratörerna låste ju tråden =/

Permalänk

Har en ny datorn med nya grejor i men får ändå bara ut 128gb av min 160gb Maxtor dimond 9 Plus. Kan detta bero på att jag inte hat nått service pack installerar eller vad ska jag göra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexander_Lingon
Har en ny datorn med nya grejor i men får ändå bara ut 128gb av min 160gb Maxtor dimond 9 Plus. Kan detta bero på att jag inte hat nått service pack installerar eller vad ska jag göra!

Jag vill tacka er på FAQ´n, mitt problem är löst

till dig alexander lingon, leta lite i trådarna, jag har likadan hårddisk som dig i win xp
så här gjorde jag:

--------------

skaffade win xp swe proff sp2, reparerade bef win partition(alltså ingen nyinstallation)

gick in på:

http://www.winguides.com/registry/display.php/1115/

Create a new DWORD value, or modify the existing value, called "EnableBigLba" and set it according to the value data below.

Registry Settings System Key: [HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters]
Value Name: EnableBigLba
Data Type: REG_DWORD (DWORD Value)
Value Data: (0 = disabled, 1 = enabled)

------------
sen tackar vi proppen !!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Frud^^^^: Gå in här

Start>Kontrollpanelen>Administrationsverktyg>Datorhantering>Lagring>Diskhantering

Där kommer du se de resterande 60gb, sen är det bara skapa en partition.

-------------

fick tag i 152Gb i stället för 121, moderkortet visar att det finns 163, men de sista 11Gb orkar jag inte jaga

------------

Permalänk
Medlem

hårddisk

jo jag kan se mer än 128 gb jag ser 131 gb och resten försvinner av någon jävuls anledning och installera service pack 1 och 2 har inte hjälpt och datorn är bara 2 månader gammal och bios kan väl inte vara förgamla då eller`?

Permalänk

Strulet med Promise Ultra100TX2 och 200GB hårddisk beror på att windows xp anser att den gamla drivisen som medföljer WindowsXP är bättre än den man får med kortet på disketten.
Tvingar man XP att installera den rätta så funkar allt som det ska!

Permalänk
Medlem

Hårddisk

tack för det ska se om det fungerar , jag har´testa med att lägga till en ny nyckel i registret och då hittar den de resterande 25-30 gb:en
men ska försöka med disketten med drivare på när jag kommer hem

Permalänk
Medlem

Okej, har suttit och läst lite här och där i denna tråden...
Men eftersom jag och mina vänner har olika hårddiskar som har samma problem så kan jag skriva ett enskilt inlägg om det.

Först, jag har Seagate200gb hd som inte visar mer än 128 gb, räcker det att använda DiscWizard för att få full hårddisk utrymme? Eller behöver jag lägga in service pack 1/2 också?

Sedan så har en kompis en maxtor hårddisk med samma problem, ngn som vet om maxtor har ett program som motsvarar DiscWizard? eller hur man ska lösa det problemet...

En övrig fråga, krävs det att man formaterar om hårddisken?

Visa signatur

//Olzon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olzon
Okej, har suttit och läst lite här och där i denna tråden...
Men eftersom jag och mina vänner har olika hårddiskar som har samma problem så kan jag skriva ett enskilt inlägg om det.

Först, jag har Seagate200gb hd som inte visar mer än 128 gb, räcker det att använda DiscWizard för att få full hårddisk utrymme? Eller behöver jag lägga in service pack 1/2 också?

Sedan så har en kompis en maxtor hårddisk med samma problem, ngn som vet om maxtor har ett program som motsvarar DiscWizard? eller hur man ska lösa det problemet...

En övrig fråga, krävs det att man formaterar om hårddisken?

Var står de 128GB när du väljer egenskaper på din hårddisk: kapaciteten, ledigt uttrymme????

På min står det att kapaciteten är 145GB på en SeagateBarracuda 160GB S-ATA, men ledigt utrymme bara är 122GB när jag endast har installerat WinXP-Pro.

Permalänk
Medlem

Den visar disken kapacitet som 128 gb...

Visa signatur

//Olzon

Permalänk
Medlem

SP1 installerad, sedan partition magic ,välj resize partition och välj där 153gb (= max om det gäller 160gb disk) . Glöm inte "Apply" innan du stänger PM. Detta gäller om man ser att datorn hittar 153gb vid starten av datorn. Man ser även 25995mb grå "unallocated" i partition magic. Så fick jag min disk iordning.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Medlem

Om jag har ett externt raidkort, och nyinstallerat XP inkl. SP2 och Windows hittar min 200gigare som 187gb nånting, då är väl allt som det ska?

Eller måste jag lägga in den där EnableBigLba-nyckeln i registret för att undvika att det blir nå problem längre fram när disken börjar bli full?

Permalänk
Medlem

Det ni behöver är "bigdrive enable" ett program som fixar datorn så att den hittar diskarna som är över 135g (ska finnas i sp2, men om det inte funkar så prova "bigdrive enable")

länk till bigdrive enable:

http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/std...

Visa signatur

A real star, shine like no one else.

Permalänk

Tack för den där FAQn! Den räddade mig... Hade samma problem och hade ingen aning om vad jag skulle göra... fick en länk hit av nån på ett annat forum och sen fixade jag det på en kvart. Konstigt att inte SP1 funkade dock (har haft problemet i typ två månader sen jag köpte hela datorn, och laddade ner SP1 omgående), men det hjälpte inte. Men nu funkar det ju i alla fall.

Så tack allesammans, nu har jag 189 gb som det bör vara.

Tur att man hade partition magic på datorn redan också, satan så bra program!

MVH
Jonas Larson

Permalänk
Medlem

Nu har jag läst hela den här tråden utan att finna lösningen på det problem jag har med min Seagate Barracuda 7200.7 .

Har startat en tråd om mitt problem, läs mer där.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=4423148...

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

jag har precis instalerat min nya sgbrar och satte igång paritioneringen
först börjar den bråka med att sladdarna sitter fel och sen när vi e inne i andra fasen säger den att den har 56 gig, då den ska ha 200

what to do?

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk
Medlem

hdd problem

har du en sata disk eller en vankig IDE?
om du har en sata disk så bör du installera drivrutinerna för sata diskar som medföljer ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag har 160 men står bara att jag har 149.. inget av det där som stod där uppe fungerade.. har testat både enable saken och servicepacket men inget funkar.

vad ska ja göra?

fan vilken jävla ripoff!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DnH
Jag har 160 men står bara att jag har 149.. inget av det där som stod där uppe fungerade.. har testat både enable saken och servicepacket men inget funkar.

vad ska ja göra?

fan vilken jävla ripoff!

Helt normalt.

Koppat från lagrings FAQ http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=10158...

Nu har jag installerat min nya disk och formaterat den, varför saknas det en massa plats? När tillverkarna säger att den disk är på exemeplvis 120GB så räknar de att disken rymmer 120 x 1 000 000 000 = 120 000 000 000 bytes. Problemet är att din dator definierar inte 1GB som 1 000 000 000 bytes, utan som 1024 x 1024 x 1024bytes (=1 073 741 824bytes). Alltså blir din disk enligt datorn 120 000 000 000 / 1 073 741 824 => ca 111,76GB dessutom så försvinner lite plats till operativsystemet. Orsaken att detta uppmärksammas först när man köper stora diskar är för att tidigare så märktes fenomenet nästan inte. Som exempel finns denna tabell: GB enl. GB enl tillverkaren Datorn 20 18,626 40 37,253 60 55,879 80 74,506 100 93,132 120 111,759 140 130,385 160 149,012 180 167,638 200 186,265

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

ok..

så det är alltså 149 eller?? e det 149 eller 160 ?

förstod inte mycket förutom att det räknas annorlunda

Permalänk
Medlem

Det är 149 som du kan "se"...och använda (och som finns där)

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk

jag har en ny 200gb SATA och får bara 128gb och jag har moderkortet "Chaintech SKT600"
(ska dock köpa nytt moderkort snart, så de gör inget om det är fel på moderkortet)

frågan är var till kommer resterande 72gb om det skulle funka, kommer dom till första eller andra partitionen eller kommer dom till "opartitioneratutrymme"?

Visa signatur

E6750, p5k, 8800gtx, 2gb 6400 corsair dominator, antec case precformance 182p, 500+200 HD.

Permalänk
Medlem

Jag har en Seagate 200gb som bara hittar 127. har gjort det dära som står i faqen men den hittar inte "EnableBigLBA" som står dära i regedit.. det finns inte dära.. Varför ör det inte det ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PooX
Jag har en Seagate 200gb som bara hittar 127. har gjort det dära som står i faqen men den hittar inte "EnableBigLBA" som står dära i regedit.. det finns inte dära.. Varför ör det inte det ?

Create a new DWORD value, or modify the existing value, called "EnableBigLba" and set it according to the value data below

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

jag körde bara partition mmagic så vipps fanns det 60 fina gb att ta till en ny partition

Visa signatur

E6750, p5k, 8800gtx, 2gb 6400 corsair dominator, antec case precformance 182p, 500+200 HD.

Permalänk
Medlem

Jag har en Western Digital Caviar 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM och jag ser bara 127GB eller vad det är. Har prövat nr.2 och det har inte hjälpt så mkt, kan inte installera SP1 eller 2 heller. Mitt moderkort är ett Abit IS7-E, lite mer än ett år gammalt. Vad tycker ni jag ska göra?

Permalänk
Medlem

Bara för att klargöra lite. Läste om "Limit capacity" på samsung-diskar, men ingen förklarade fullständigt vad det var.

Alltså : Samsungs diskar har en "feature" som gör att beroende på hur du byglar till master/slave, så spärras storleken på 32 GB. Lösningen är : Om disken är slave, ta bort bygeln / jumpern helt. Då kommer disken att löras på maximal storlek.

Permalänk

Hade samma problem med att min 160gb slave inte blev mer än 127.. Testade allt här i faqen men inget funkade.

så här gick det att lösa problemet på min burk. Satte 160GB som master och startade om med XP-skivan. Den hittade då "opartionerat utrymme 127gb" och det utrymmet som den inte hittat tidigare på ca "opartionerat utrymme 25gb" Pillade runt där lite och fick det till "opartionerat utrymme ca 152gb" Sen skapade jag två partitioner en på 8mb och en på resten. Alltså en C: på 8mb och en D: på "resten" Sen tog jag bort C: partitionen för jag var osäker på om den skulle krocka med min andra HD som är master annars. Detta gjorde att jag gick med 8mb förlust men det kan man ju leva med. Startade om med 160 GB som slave och den hittade då mina 152GB i diskhanteraren. Lite krångligt men jag har verkligen provat allt annat...

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk

Jag har tre st Seagate 160 GB, har köpt till två. Hade en sedan tidigare och då löste jag problemet med Seagates Discwizard, formaterade med det programmet bara så funkar det finfint.

Nu så när jag gör samma sak så funkar det inte alls? Det är 128 på alla diskar. Jag har kört EnableBig progget (o gjort maunellt), SP1 o 2 och testat allt förutom Partition Magic för det verkar helt omöjligt att få tag på på ett fungerande ex ut av programmet. Men har lekt med diskhanteraren massor utan framgång..

Någon som har nån aning om vad som löser detta?

Permalänk
Medlem

Alltså, jag kan inte hitta en svensk Windows XP Servicepack 1 någonstans. Jag ska få 186gb av min 200gb hårddisk, men får bara 128gb. Jag har fixat BigLba. När jag startar upp datorn så söker ide-kortet efter hårddisken och det står att den är 186 gb stor. Men i windows blir den inte mer än 128gb. Vad är problemet?

Visa signatur

AMD64 X2 3800+, 1536 RAM, 500 GB HDD, Geforce 7800GTX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JewnaS
Alltså, jag kan inte hitta en svensk Windows XP Servicepack 1 någonstans. Jag ska få 186gb av min 200gb hårddisk, men får bara 128gb. Jag har fixat BigLba. När jag startar upp datorn så söker ide-kortet efter hårddisken och det står att den är 186 gb stor. Men i windows blir den inte mer än 128gb. Vad är problemet?

Problemet är att du glömt att allokera utrymmet. De resterande Gigabyten är nu oallokerade. Gå till kontrollpanelen, administrationsverktyg, Datorhantering, Diskhantering så ser du nog vad jag menar.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE