Resultat och användning

Musen har använts som primärt pekdon både hemma och på jobbet i ungefär två veckors tid, och på så sätt simuleras vardagligt användande. Trots att musen är inriktad för spelare ska den kunna användas till vardagliga sysslor, utan att krångla eller vara för obekväm.

Underlagen som har använts under testandet är två stycken tygmattor. Ena är Qpad UC36, medan den andra är Xtrfy XTP1-L4-NiP-LI. Sistnämnda är smyckad med ett motiv och motparten har en helt svart yta.

Enotus Mouse Test

Hastigheten mäts förhand med hjälp utav snabba rörelser, vilket repeteras för att säkerhetsställa resultaten. För att ge extra säkerhet mot konstiga resultat används Mouse Rate Test för att dubbelkolla uppdateringsfrekvensen.

500 DPI

Uppdateringsfrekvens

Hastighet

125 Hz

3.35 m/s

500 Hz

3.80 m/s

1 000 Hz

4.47 m/s

Med upplösning lågt ställt syns en successiv hastighetsökning med 125 Hz i botten av listan, men fortfarande på en helt acceptabel hastighet. Högsta hastigheten på 4,47 m/s uppmättes med högsta uppdateringsfrekvensen på 1 000 Hz, vilket är ett väldigt bra resultat.

1 800 DPI

Uppdateringsfrekvens

Hastighet

125 Hz

3.23 m/s

500 Hz

3.84 m/s

1 000 Hz

4.12 m/s

Med ökad upplösning syns en liknande ökning som i lägre DPI-läge men bibehåller hastigheten inom felmarginal. Sensorns verkar inte ha några problem med att upprätthålla samma prestanda i högre upplösningar, något som kan vara ett problem för vissa enheter.

16 000 DPI

Uppdateringsfrekvens

Hastighet

125 Hz

3.50 m/s

500 Hz

3.91 m/s

1 000 Hz

4.30 m/s

Med upplösningen uppdragen till skyhöga 16 000 DPI syns inga spår av prestandaminskning utan speldonetfortsätter på samma spår som tidigare. 5G-sensorn lyckas därmed att leverera bra prestanda oavsett upplösning.

Microsoft Paint

500 DPI

500-125.jpg
500-500.jpg
500-1000.jpg

Sensorn visar inga direkta tecken på jitter med upplösningen iställt på 500. Med uppdateringsfrekvensen i mellanläget syns några minimala avvikelser, något som inte kommer ha en påverka när det behövs.

1 800 DPI

1800-125.jpg
1800-500.jpg
1800-1000.jpg

Resultaten ser nästintill identiska ut i upplösningen 1 800, vilket även inkluderar de minimala avvikelserna som hittades i de lägre upplösningen. Däremot är det fortfarande på en sån liten skala och kommer knappast märkas oavsett vilken situationen.

16 000 DPI

16000-125.jpg
16000-500.jpg
16000-1000.jpg

Med upplösningen uppdraget till det maximala 16 000 DPI blir det nästintill omöjligt att kunna rita testrundan som används, minsta lilla rörelse innebär en enorm förflyttning på skärmen. Ser vi till resultaten ser allt väldigt kantigt ut, något som även kan bero på en instabil hand i sån hög upplösning.

Speltest

CSGO-settings.jpg
diablo3.jpg

Under testets gång spelas en rad olika spel där två titlar används som riktmärke på både prestandafronten men även komfort. Dessa titlar är Counter-strike: Global Offensive och populära rollspelet Diablo 3: Reaper of Souls.

För Counter-strike: Global Offensive används 500 DPI med en uppdateringsfrekvens på 1 000 Hz, vilket kombineras med känslighetsinställning på ett värde av 2 i spelet. Musen har fungerat väldigt bra under alla matcher och suttit trevligt i handen på undertecknad.

Samma tema fortsätter även i Diablo 3, men även alla andra diverse spel som har testats. Det märks gott och väl att 5G-sensorn helt klart är en påkostad och väl utvecklad läsare, som inte visar några tecken på musacceleration trots att det ofta är inbyggt i laser sensorer.

Slitage

IMG_6295.jpg
IMG_6296.jpg
IMG_6297.jpg

Razer Mamba Tournament Edition ser nästintill orörd ut efter två veckors användande både hemma och på kontoret, vilket helt klart är ett godkänt betyg. Även undersidan som annars brukar visa mycket spår av damm på kort tid ser någorlunda oberörd ut. Musen har även klarat transport till och från kontoret varje dag utan synliga skador eller defekta knappar.