Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

luxor ABC 1600

Vad värderas en Luxor abc 1600 i nyskick till med skärm och tagentbord idag??

Datorn lanserades 1985 och då kosta den 47 125 kr:D

Datorn såldes endast i 400 exemplar.

År 1985
Land Sverige
Fabrikat Luxor
Namn ABC 1600
CPU Motorola 68008
Hastighet 8 Mhz
OS ABCenix, senare Dnix
ROM 16 KB
RAM 1 MB
I/O portar RS232C x 2, tangentbord, extern disk (flexskiveenhet), skärm, skrivare, 4 expansionsplatser, TV,
Text mod Porträtt - 73 rader x 80 tecken, matris 7 x 9
Landskap - 25 rader x 80 tecken, matris 9 x 13
Grafik 1024 - 768
Färg Monokrom
Ljud beeper
Inbyggt Hårddisk 12,8 MB senare 20 MB, 5,25" 640 KB diskettstation
Kraftförsörjning Inbyggd

Info taget från datasalen.se ifall man vill läsa där:D

Lite bilder http://www.abc80.net/pictures/phpslideshow.php?directory=luxo...

Glömde info:D
Visa signatur

"citera för svar"

Permalänk
Medlem

Tja, de två jag har har jag fått gratis...

Permalänk
Medlem

Oj! bara 400 stycken. Det var färre än jag trodde. Jag tycker dom är lite roliga då det finns en version av Mimer SQL som kör på dom.

Svårt att säga nått om pris. Det finns några samlare i sverige (knappast någon utomlands), men om dom redan har en dylik maskin så kan det nog bli svårt att få något.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Avstängd

Å fan! Har aldrig hört talas om ABC 1600, men är stolt ägare till en ABC 806.

Pekdonet/musen var ju bara för cool. Riktigt fulsnygg på något sätt, som en bajskorv med eldfläjms eller nåt...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Pekdonet/musen var ju bara för cool. Riktigt fulsnygg på något sätt, som en bajskorv med eldfläjms eller nåt...

Det roliga med den är ju att den heter Luxor R8..

ABC 1600 och 9000 är häftiga, även om 9000 bara är en DS90 i kostym. Men svenska UNIX-burkar, mumma! Inte allt för vanligt att man stöter på dessa, har hört om några som har 1600 men bara en som har haft med 9000 att göra.

Här finns lite fakta: http://www.hultsfred.org/abc1600.htm

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sett en ABC9000, men jag skulle gärna vilja ha en. Vi har minst ett ex av nästan allt som luxor har tillverkat i ABC-serien.

Jag tror inte det tillvekades speciellt många ABC9000. Vet inte hur många däremot har vi två DS-90

Permalänk
Avstängd

Ojojoj! Inte hade jag hört talas om AB 9000 eller DS90 heller. Nu känner jag mig dum. Inte känna till svensk teknikhistoria sådär, skämmas!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Hmm, jag får nog springa upp på vinden och kolla vad vi har för maskiner. Vi har ju utvecklat för dom (DS90 iaf), en står kvar i serverhallen

Edit: Jag får be om ursäkt om vi kapar tråden för mycket. Men den här gobiten har vi i serverhallen

http://www.update.uu.se/~pontus/slask/diab/IMG_2671.JPG

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Skrivet av MBY:

Å fan! Har aldrig hört talas om ABC 1600, men är stolt ägare till en ABC 806.

Håller med dig:D

Visa signatur

"citera för svar"

Permalänk
Skrivet av PBGP:

Hmm, jag får nog springa upp på vinden och kolla vad vi har för maskiner. Vi har ju utvecklat för dom (DS90 iaf), en står kvar i serverhallen

Edit: Jag får be om ursäkt om vi kapar tråden för mycket. Men den här gobiten har vi i serverhallen

Shit, Du har samlat på dig mycket.D

Visa signatur

"citera för svar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundvagnen:

Shit, Du har samlat på dig mycket.D

Jotack Det du ser på pdp8.se är bara hälften. Just DIAB-maskinen är inte min dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PBGP:

Nu har jag kikat på vinden, vi har en DS90 med DU90 som är en disklåda i samma format. Det var för mörkt för att min mobilkamera skulle kunna ta vettiga bilder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den där ABC-1600 ser ju riktigt modern och fräsch ut. Undrar hur musen påverkar hand, fingrar och arm efter att ha jobbat med den några timmar.. Själv har jag bara erfarenhet av ABC-80, lärde mig Basic i skolan som fritt valt ämne "Data" och vi hade ett gäng sådana i datarummet.

Permalänk
Medlem

fett cool mus!! tror ni man kan få tag på något liknande idag? med usb dårå

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Det fanns tankar på att bygga ut den med bättre processor (satt default 68008)
man gjorde en färgversion som var snabbare i ngr:a ex (var finns de??)
de gick under beteckningen x-37. den i 400-ex var x-35.
Diab kunde aldrig ta upp konkurrensen med sina priser kontra pc-n o annat som dök upp sent 80-tal o framöver.
Synd egentligen för Diabs maskiner var totalkonceptade med programvara specialskriven (Dnix) för just de maskinerna. Tror den går att att portera ?..
Jag vet att det för ngr:a år sedan kördes en diab ds90-xx som drev 600 fläktar i en gruva i Norrland. tror nästan det var Malmberget eller ngt sån't.
Vissa skojade med Unix-dialekten o kallade den för Dönix (D-nix)
Mycket väldokumnterad maskin men tyvärr rejält omkörd av andra maskiner.
Eftersom den las ner.
hj

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

...

Haha, japp!
Den fångade min uppmärksamhet också, mamma muu vilken rälig design!!
Kulör: Förstoppningsgrad 3?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo_ludde:

Det fanns tankar på att bygga ut den med bättre processor (satt default 68008)
man gjorde en färgversion som var snabbare i ngr:a ex (var finns de??)
de gick under beteckningen x-37. den i 400-ex var x-35.
Diab kunde aldrig ta upp konkurrensen med sina priser kontra pc-n o annat som dök upp sent 80-tal o framöver.
Synd egentligen för Diabs maskiner var totalkonceptade med programvara specialskriven (Dnix) för just de maskinerna. Tror den går att att portera ?..
Jag vet att det för ngr:a år sedan kördes en diab ds90-xx som drev 600 fläktar i en gruva i Norrland. tror nästan det var Malmberget eller ngt sån't.
Vissa skojade med Unix-dialekten o kallade den för Dönix (D-nix)
Mycket väldokumnterad maskin men tyvärr rejält omkörd av andra maskiner.
Eftersom den las ner.
hj

Kul med lite extra kunskap Tack för de.t

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den musen uppfanns innan ergonomin

Sparkat liv i maskinen ?

Vore helrätt att ha en tjänst rullandes på denna i bruk, lite som hemsidor som hostas på commodore 64 t ex.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.