Intel-instabilitet får spelutvecklare att byta till AMD-servrar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tvelander:

Du kör alltid dubbel prop CPU med switch over så dör en CPU tar den andra över allt. JA det kostar jag vet jag hanterar det.
Är man riktigt hardcore kör man även fiberchannel sync/switch så dör en server migrerars hela andra servern till dom andra och märker 1-100ms delay.

Dock dör enterprise hårdvara extremt sällan.

Som någon som också jobbar med servrar skulle jag säga att dubbla CPU:er med seamless switchover som du beskriver är sällsynt och inte alls något som är typiskt som man "alltid" kör med i en seriös server.

I bästa fall så kan en server krascha och sedan starta upp igen men med en CPU mindre och hälften av RAM:et (då RAM-kanalerna är kopplade per CPU), men det mer normala är att hela servern kraschar och man har en hel server som tar över istället.

Fiberchannel är inte heller någon magisk teknik, det är bara ett SAN som låter flera servrar accessa samma lagring, vilket som du är inne på låter dig enkelt flytta en last från en server till en annan, då allt data som den behöver då redan finns direkt tillgängligt. Samma kan du uppnå över Ethernet också, eller med iSCSI eller NFS över vanlig Ethernet.

Det finns teknik för att synkronisera VM:ar som kör på två olika servrar, så att en hårdvara kan dö utan att VM:en dör, t.ex. vSphere Fault Tolerance, men den synken sker inte över Fiber Channel, och det finns så många begränsningar i detta att det är väldigt sällsynt att man kör detta. Oftast är det mycket bättre att använda olika redundanstekniker på applikationslagret.

Eller som du är inne på, räkna med att enterprisehårdvara dör extremt sällan och acceptera risken för sällsynta krascher på grund av hårdvara.

Oavsett vet jag inte varför vi ens pratar om detta. Artikeln handlar om spelservrar. Spel är per definition inte något som är seriöst, det är något man håller på med för att det är kul. Om en CPU kraschar så är det bara ett irritationsmoment som man kan leva med, så länge det inte händer alltför ofta. Undantaget här är väl e-sport, men även här så spelar ju proffsen på datorer med konsument-CPU:er, inte med workstations som också har risken att krascha när det gäller. Enterprisehårdvara hade varit rejält overkill här, och dessutom presterat sämre.

Även om en konsument-CPU i en server är lika benägen att krascha som en konsument-CPU i en PC så är det bara en dubbel risk för krascher för varje enskild spelare, vilket inte är så farligt om risken är låg från början. Vilket den inte verkar vara för Intels 13:e och 14:e generation, därav denna artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du kör alltid dubbel prop CPU med switch over så dör en CPU tar den andra över allt. JA det kostar jag vet jag hanterar det.
Är man riktigt hardcore kör man även fiberchannel sync/switch så dör en server migrerars hela andra servern till dom andra och märker 1-100ms delay.

Dock dör enterprise hårdvara extremt sällan.

Well ändrar inte att servrar dör av olika anledningar, och alla som gör spel har inte råd att punga ut flera miljoner på hårdvara för servrar när dom kan göra det med konsument cpuer för en bråkdel av kostnaden.

Liksom finns fler som gör spel än Blizzard och Eagames..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va kör dom 13th gen 14th gen konsument CPUs som servers? bara där är redflag

CPU:erna dör ju även vid väldigt konservativ spänningskurva och låga minneshastigheter på en moderkortsplattform specifikt anpassad för servrar med konsument-CPU:er för just spelservrar och vissa workstation-ändamål. Detta har fungerat utmärkt på tidigare generationer av Intels CPU:er (och fortsätter att göra det på AMDs) så något är definitivt allvarligt fel med 13:e och 14:e generationen.

Att vifta bort detta med att konsument-CPU:erna inte är tänkta för konstant last är bara larvigt när vi pratar om så hög failure rate och utan att Intel varit ärliga med den fulla vidden av problemet. Varför skulle man då lita på Xeon-CPU:erna som i grunden är i princip samma, om än med lite mer konservativa inställningar och ECC samt kanske lite bättre binning?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Testade 13900K och 13700K när de släpptes och konstaterade att båda var direkt vansinniga för krävande arbete då de rent krasst krävde vattenkylare, vilket inte kändes så "office compliant".

Var däremot positivt överraskad av 13600K/14600K, så har köpt i rätt många sådana system som desktop-office machines för programutveckling. De har fungerat hur bra som helst (och det gjorde även 3950X/5950X som användes innan).

Har sökt en del kring detta och hittar bara info om just 13700K/13900K/14700K/14900K.
Fråga: är det bara just dessa modeller som har problem? Vore inte helt omöjligt att det är ett HW-problem som bara drabbar dessa modeller då de använder en annan kretslayout än alla andra modeller.

Hejsan

Det verkar som det förhoppningsvis "bara" är 13700/14700/13900/14900K/KS/KF som drabbats förutom motsvarande mobil cpuer, vet dock inte vad de har för benämning. Wendel och Ian (Cutress) diskuterade vad de trodde felet kunde vara och de tyckte också det lutar åt hårdvarufel. Jag tyckte det var en upplysande redogörelse, börjar väl 20 minuter in? Minns inte exakt när det börjar men här är en länk:

https://www.youtube.com/live/_ssfvJRFbxc?si=nIfMd6fJcnC48tI5

Permalänk
Medlem

Är inte ovanligt att spelservrar hostas på konsument prollar, just för att man vill ha den högre prestandan som dom erbjuder och man inte vill betala dom sjuka summorna för serverhårdvaran som erbjuder "Typ" samma. Dock är detta något som har skett i många år och inget nytt, så att felet är ju onekligen intels 13e och 14e gen CPUer och inte att man hostar grejer på konsument hårdvara (Sen får man tycka vad man vill om det, det är inget nytt och kommer aldrig att försvinna)

Jag är mer för stabilitet, redundans osv.. Men detta är ju bara pinsamt ifrån Intels sida, då det inte bara är hosting företag som har problem, det är även privatpersoner.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Det av samma anledning som att en Volvo V70 inte klarar av ett 24 timmars race. Konsument prylar klarar inte av konstant belastning med höga temperaturer som följd.
Ibland finns det hårdvara som klarar av konstant belastning år efter år, i andra fall går den bara sönder eller kraschar under belastning på grund av slitage.

Konstig jämförelse. Det är ett enormt slitage på racerbilar, de byggs i princip upp från grunden inför varje race (eller under pågående race, beroende på typ av motorsport) medan en V70 håller i årtionden. Om något är det V70:n som är tåligare eftersom den används i flera timmar i princip varje dag med bara lite enklare service då och då.

När det gäller processorer ska de inte "gå sönder" av "slitage" p.g.a. man använder processorn som avsett (till att utföra beräkningar av något slag). Tillverkaren uppger ingen begränsning på hur många beräkningar en konsument-CPU är garanterad att klara motsvarande t.ex. TBW för SSDs. Det är upp till logiken och sensorerna som är inbyggda i moderna processorer att hålla spänning, temperatur och strömförbrukning på en sådan nivå att processorn inte tar skada. D.v.s du kanske inte kan köra en Blender-rendering i 10 dygn i sträck med max vcore/clock, men processorn ska inte heller krascha eller gå sönder, eftersom spänningen och klockfrekvensen automatiskt hålls inom vissa gränsvärden som anses säkra för CPU:n. Det verkar vara just detta som åtminstone delvis är problemet med Intels processorer.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Är inte ovanligt att spelservrar hostas på konsument prollar, just för att man vill ha den högre prestandan som dom erbjuder och man inte vill betala dom sjuka summorna för serverhårdvaran som erbjuder "Typ" samma. Dock är detta något som har skett i många år och inget nytt, så att felet är ju onekligen intels 13e och 14e gen CPUer och inte att man hostar grejer på konsument hårdvara (Sen får man tycka vad man vill om det, det är inget nytt och kommer aldrig att försvinna)

Jag är mer för stabilitet, redundans osv.. Men detta är ju bara pinsamt ifrån Intels sida, då det inte bara är hosting företag som har problem, det är även privatpersoner.

Ja, precis, det där är ju hela grejen...

Man verkar ju, åtminstone i vissa kretsar, länge varit villig att ta en viss risk (avsaknad av redundans osv) vad gäller spelservrar för att få absolut topprestanda till ett mycket lägre pris, för ett ändamål där man kan acceptera enstaka fel.
Problemet är ju att någonting verkar ha hänt iom Intels 13e och 14e generation som gör att det nu blir mycket mer fel än vad som varit normalt historiskt.

Och det verkar ju vara samma fel som även den faktiskt tilltänkta kundbasen (vanliga konsumenter osv) också drabbas av. Och där har vi väl pudelns kärna; den förhöjda felnivån verkar drabba alla parter.

De där spelservrarna är nog om någonting en del av användarbasen som traditionellt *borde* vara *mindre* problematisk; med konsekvent konfiguration, mer konservativa inställningar (de verkar ju även köra workstation-moderkort t.ex., som rimligen inte är lika "yolo by default" som många strikt konsumentinriktade kort är), osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Min jobbdators 13900K fungerade finemang när jag fick den. Ett år senare däremot så har jag behövt höja spänningen.

Så, you're not out of the woods yet!

Risken är nog väldigt liten skulle jag tippa på , då min är rätt undervoltad med kör inte högre än 1,25v vid max load, men man vet ju aldrig, verkas som det ha att göra med 1 eller 2 core boost som kör på för högt i light load saker, min har aldrig bostad över 5,8ghz , men jag kör inga single thread saker , utan bara heavy load , Detta är ju ingen spel cpu som många verkar tro, skall man spela är nog 14700k eller 7800x3d , bättre om det är enda målet med spel, men orsaken kommer nog snart att ploppa upp till ytan vad det igenteligen är som försegår för BIOS fixar är inte hjälpen i detta , lock your cores, däremot så funkar det för de som haft problem

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va kör dom 13th gen 14th gen konsument CPUs som servers? bara där är redflag

För servernjukvara vore det konstigt, ja, men inte för gaming. Man vill garantera att det funkar för(i alla fall några av) användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

För servernjukvara vore det konstigt, ja, men inte för gaming. Man vill garantera att det funkar för(i alla fall några av) användarna.

Sen skall man inte ignorera att köra spel på enterprisehårdvara i en VM troligen är segt som sirap och laggar H-E. Även det en viktig anledning i sammanhanget.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Framgår det vilken AMDhårdvara dom byter till? Desktop eller Servrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Framgår det vilken AMDhårdvara dom byter till? Desktop eller Servrar?

I slutet på Level1techs-videon säger Wendell att de valde 7950X, så fortfarande "vanlig konsumenthårdvara".

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va kör dom 13th gen 14th gen konsument CPUs som servers? bara där är redflag

För att det är spelservrar och även när det inte handlar om spelservrar så fungerar det alldeles ypperligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Skulle väl säga allmänt att det stämmer ja.

Men samtidigt, Saabs Talladegatest:

https://www.saabplanet.com/the-long-run-100000-km-at-212-km-h...

Tack för väldigt underhållande läsning.
Med all el och teknik i bilarna är jag nästan stensäker på att om man tog 3st nya v60 eller vw passat eller annat märke och gjorde samma test så skulle de inte klara av samma test.

Bilarna var enklare förr med mer marginal för fel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Så länge spelutvecklare använder det bästa på marknaden.

Intel, AMD och alla andra företag ska ju tävla i att vara bäst och försöka utklassa varandra. Det är bäst för oss konsumenter i slutändan.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va kör dom 13th gen 14th gen konsument CPUs som servers? bara där är redflag

De testar väl klienterna på spelmaskiner, det är troligen automatiserade tester i ett datacenter, alltså server. Jag tror inte det är avsevärt svårare än så

Sen tror jag att prestanda per krona är avsevärt bättre på konsumentplattformarna, så de kanske kör vissa andra tjänster på dessa med? Vem vet. Inte alls en röd flagga i min bok i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivalun:

Jag har något skumt symptom med min 14900k ..
Funkar bra o belasta tex , cinebench eller annat cpu benchmark spela spel. Kan få bra klockfrekvenser, undervolta etc, bra temps. . Men så fort jag avslutar något belastande benchmark eller spel. Så fryser hela datorn o det blir till o trycka på off knappen o hålla in som gäller.
Testat de mesta känns de som. Så ehhm tips någon 🙄

Skrivet av johan4:

Reklamera om du kan och byt till Ryzen 7000- eller 9000-serien skulle jag ha gjort. Om det är ett alternativ alltså.

Det låter som instabilitet pga spänningsfall. Väldigt vanligt när man överklockar med offset-spänning. Du sätter en offset som ger tillräckligt med spänning vid full belastning, men så fort belastningen avtar och VID sänks så blir offseten för stor så det helt enkelt blir instabilt och kraschar. Man får helt enkelt fortsätta leta efter stabila spänningar för att fortsätta sina överklockning äventyr. Vdroop och LLC i BIOS kan justeras för att motverka, eller köra statisk spänning

Händer detta i stock-utförande så är det bara att reklamera, det ska INTE hända med Intels spänningstabell

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Testa kör render på konsument CPU utan errors tex på bild eller annat kommer spotta ur errors över tid.
Säger inte att dom inte är bra men finns bra saker för olika saker.

Även utvärderat detta själv då vissa personer ej trodde på detta och tyckte man kunde köra konsument CPU för rendering och annat 3D men inte när du ska rendera bilder som tar 1 vecka.

Ren och skär BS, jag har driftat renderfarms med tiotusentals noder där alla var konsumentprocessorer och det förkom inte det minsta error på renderingen. Nuförtiden kör man Xeon/Epyc istället därför att antalet kärnor har exploderat där jämfört med konsumentsidan plus att mesta renderingen sköts av GPU:n istället.

Tom Google körde ju på konsumentprocessorer i många år (idag publicerar de väl inte ens vad de kör på).

Och det handlar inte enbart om att Xeon är dyrare, du kommer inte i närheten av SP prestandan med en Xeon/Epyc oavsett hur mycket du betalar för det och alla laster kan inte parallelliseras hur smart man än är.

Skrivet av tvelander:

Du kör alltid dubbel prop CPU med switch over så dör en CPU tar den andra över allt. JA det kostar jag vet jag hanterar det.
Är man riktigt hardcore kör man även fiberchannel sync/switch så dör en server migrerars hela andra servern till dom andra och märker 1-100ms delay.

Dock dör enterprise hårdvara extremt sällan.

Finns inte en enda Xeon maskin på marknaden som stöder den typen av redundans i en och samma nod. Det konceptet dog i princip med VAX. Alla lösningar för detta, inkl de från NEC och Status, bygger på att du kör två separata serverar där cpu+ram synkas mellan de två konstant via speciellt hårdvara.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Denna förklarar nog varför Intel inte kommer med något kolla igenom denna

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Testpilot
Skrivet av tvelander:

Va kör dom 13th gen 14th gen konsument CPUs som servers? bara där är redflag

Är väl inte helt ovanligt inom spelutveckling att spel och tillhörande verktyg utvecklas, testas och driftas på konsumentprylar?

Har varit med och kört QA-testande i relativt många år för en myriad av spelstudios, både på distans och på plats, och även om det varit remote sessions har det nästan uteslutande varit just konsumentprylar man jobbat mot i alla steg. Framförallt i tidiga faser av utveckling.

Även vissa av drakarna jag varit hos väljer att åtminstone i sina testmiljöer använda konsumentprylar, för att sedan köra exempelvis AWS eller liknande vid en fullskalig lansering. Kan bara tänka mig att många mindre som inte har råd att hyra dyr servertid väljer att drifta delar eller hela sin backend lokalt med R9/i9:or även vid skarp lansering.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Pepsin:

Konstig jämförelse. Det är ett enormt slitage på racerbilar, de byggs i princip upp från grunden inför varje race (eller under pågående race, beroende på typ av motorsport) medan en V70 håller i årtionden. Om något är det V70:n som är tåligare eftersom den används i flera timmar i princip varje dag med bara lite enklare service då och då.

När det gäller processorer ska de inte "gå sönder" av "slitage" p.g.a. man använder processorn som avsett (till att utföra beräkningar av något slag). Tillverkaren uppger ingen begränsning på hur många beräkningar en konsument-CPU är garanterad att klara motsvarande t.ex. TBW för SSDs. Det är upp till logiken och sensorerna som är inbyggda i moderna processorer att hålla spänning, temperatur och strömförbrukning på en sådan nivå att processorn inte tar skada. D.v.s du kanske inte kan köra en Blender-rendering i 10 dygn i sträck med max vcore/clock, men processorn ska inte heller krascha eller gå sönder, eftersom spänningen och klockfrekvensen automatiskt hålls inom vissa gränsvärden som anses säkra för CPU:n. Det verkar vara just detta som åtminstone delvis är problemet med Intels processorer.

Så sa vi om mining grafikkort också sen fick dom special garanti 😅

Dåligt av Intel men relativt väntat när man ser hur dom pumpat upp förbrukningen

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Tror man tryckt på för hårt på dessa för och pressa prestanda . Synd Intel var en gång tryggheten själv . Den måste fungera och kunderna behöver få dessa bytt utan kostnad .

Tror något sånt också, beroende på exemplar man fått och kanske lite tidsperspektiv (processorerna kanske degraderas med tiden litegrann) så är de mer eller mindre stabila, kanske moderkorts inställningarna de olika tillverkarna kör med påverkar också litegrann osv.

Jag hade ju själv problem såvida att när jag klockar min 13700K och Hogwarts Legacy behöver kompilera shaders så kraschade det alltid men funkade nog på standard klockfrekvens så fick alltid ta bort min överklock då de behövde kompileras och sättas tillbaka sedan igen, allt annat tycktes vara stabilt med överklockningen, till först trodde jag ju att det betyder att det är inte 100% stabilt men nu vet man att det handlar mer om väldigt specifik use case/bug/design miss/Intel spec försumning eller vad det nu sist och slutligen ska skyllas på.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det var inte så många år sedan Xeon körde strax över 2GHz och sedan gick mainstreamcpuer runt 4GHz. Det kändes segt att jobba på dessa xeons. Men man insåg att man måste ha högre säkerhetsmarginal på vissa datorer.
Idag så är min bild att de minskar säkerhetsmarginalerna för att få ut mer prestanda överallt. Inte bara servrar och klientcpuer, utan all prylar är idag mer maxade emot bristningsgränsen.

Plus att man låter dem gå upp till 100 grader utan vidare. Intel menar ju till och med att det är normalt, och når den inte 100 så finns det mer prestanda att hämta, ungefär..

Permalänk
Medlem

Hoppas detta blir slutet för konsumentprocessorer som drar hundratals Watt.

Lögn, förbannad lögn och statistik.

Att Intel har ett gravt problem är det ingen tvekan om. Det blir garanterat ”class action” av det här. Och det är inte otroligt att seriösa statistiska metoder kommer användas för att härleda vad som gått fel.

Men man kan inte titta på ett sådant där diagram från en kontextlös URL på imgur och tro att det säger någonting vettigt alls.

Om vi antar att datat över huvud taget är äkta: Troligen visar det antal krascher fördelat på processortyp, inte individuella processorer med krascher och definitivt inte normaliserat mot speltid eller antal speltillfällen. Antag för tankeexperimentets skull att varje pajbit bara motsvarar en specifik processor-individ och att 13:e och 14:e generationens Intel-ägare spelar 100ggr fler minuter än övriga. Vad säger diagrammet då?

Intel skulle med rådata där man kan ta sig ner på processorns serienummer kunna härleda eventuella defekter till tillverkningen. Man har säkerligen data från binningen där man mätt processorernas kvalitet - det skulle till exempel kunna vara så att man vid någon tidpunkt ändrat gränsvärdena för om kärnorna får användas eller inte. Den typen av fel i flera dimensioner (tidpunkt, tröskelvärde) kan man bekräfta med kreativ användning av statistik, även om det finns andra påverkande slumpmässiga variationer, till exempel last som olika processor-individer/kärnor kört över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivalun:

Jag har något skumt symptom med min 14900k ..
Funkar bra o belasta tex , cinebench eller annat cpu benchmark spela spel. Kan få bra klockfrekvenser, undervolta etc, bra temps. . Men så fort jag avslutar något belastande benchmark eller spel. Så fryser hela datorn o det blir till o trycka på off knappen o hålla in som gäller.
Testat de mesta känns de som. Så ehhm tips någon 🙄

Det låter precis som problem man kan få med för hög load line-kompensering. Har du provat att hitta ett stabilt läge för cpu'n med en lägre Load Line Calibration?
(Med hög LLC jobbar spänningsregulatorn hårt under belastning för att motverka spänningsfallet. När en last snabbt upphör hinner inte VRM'n med att sänka sin duty cycle vilket medför att under en kort tid efter lasten upphör blir cpu'n matad med en potentiellt väldigt mycket högre spänning än målet. På undermåliga VRM'er kan även "Ringing" ske i sådana situationer, där spänningen kan bli kraftigt förhöjd/sänkt om vartannat innan den stabiliseras. Det skulle i sin tur kunna trigga en rad olika problem.)

Permalänk
Medlem

En polare med 13 serien hade mkt krasher i vissa spel, vid lite koll i event viewer så visade det sig att det var samma kärna varje gång som krashade. Han stängde av den i bios och krasharna slutade.

Ett tips att kolla om man inte orkar reklamera.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Hoppas detta blir slutet för konsumentprocessorer som drar hundratals Watt.

Lögn, förbannad lögn och statistik.

Att Intel har ett gravt problem är det ingen tvekan om. Det blir garanterat ”class action” av det här. Och det är inte otroligt att seriösa statistiska metoder kommer användas för att härleda vad som gått fel.

Men man kan inte titta på ett sådant där diagram från en kontextlös URL på imgur och tro att det säger någonting vettigt alls.

Om vi antar att datat över huvud taget är äkta: Troligen visar det antal krascher fördelat på processortyp, inte individuella processorer med krascher och definitivt inte normaliserat mot speltid eller antal speltillfällen. Antag för tankeexperimentets skull att varje pajbit bara motsvarar en specifik processor-individ och att 13:e och 14:e generationens Intel-ägare spelar 100ggr fler minuter än övriga. Vad säger diagrammet då?

Intel skulle med rådata där man kan ta sig ner på processorns serienummer kunna härleda eventuella defekter till tillverkningen. Man har säkerligen data från binningen där man mätt processorernas kvalitet - det skulle till exempel kunna vara så att man vid någon tidpunkt ändrat gränsvärdena för om kärnorna får användas eller inte. Den typen av fel i flera dimensioner (tidpunkt, tröskelvärde) kan man bekräfta med kreativ användning av statistik, även om det finns andra påverkande slumpmässiga variationer, till exempel last som olika processor-individer/kärnor kört över tid.

Kontext: https://youtu.be/UmGsyuI1dYw?t=270
https://forums.warframe.com/topic/1405008-instability-on-rece...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ivalun:

Jag har något skumt symptom med min 14900k ..
Funkar bra o belasta tex , cinebench eller annat cpu benchmark spela spel. Kan få bra klockfrekvenser, undervolta etc, bra temps. . Men så fort jag avslutar något belastande benchmark eller spel. Så fryser hela datorn o det blir till o trycka på off knappen o hålla in som gäller.
Testat de mesta känns de som. Så ehhm tips någon 🙄

Om det inte hjälper med att undervolta så kolla om det finns inställningar för VRM, tex switchfrekvens i BIOS som kan förbättra regleringen.
När belastningen upphör så minskar ju strömförbrukningen och detta ger en liten överspänning från VRM:en innan den har hunnit reglera in sig. Är processorn känslig för det så kan det bli krasch.
Både jag och en kompis hade ett problem med ett AMD-system som stängde av sig slumpmässigt då och då. Hittade till slut ett ställe i 3D mark som alltid gav problemet.
Löstes för oss båda genom att sänka CPU-spänningen lite.

Permalänk
Medlem

Förut stod det i CPU manualerna vad förväntad antal "uncorrectable errors" var, och då snackar vi om 1 bitfel på 50-75år.
Enterprise brukar ha mer minneskanaler, fler PCIe lanes, ECC och mer cores.
Även värt att nämnas är att DDR5 idag har inbyggd felkorrigering i minnet som standard.

Datorer som räknar fel är trasiga vare sig det är hårdvara eller mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så varför är det bara Intel som drabbas? Och varför bara 13 och 14 Gen, om det nu är så självklart?

Om det är någon slags naturlag att "Man ska inte göra sådant som tvelander tycker är serverjobb på en konsument-processor" så är ju intel totalt intelligensbefriade i och med att de inte friskriver sig från sådan "felanvändning" vid RMA, och igen... Varför bara 13 och 14 Gen? Varför har det aldrig varit ett problem tidigare när själva use-caset har funnits typ lika länge som det funnits X86-processorer?

Den enda logiska förklaringen jag kommer på är att Intel antingen gillar att blöda pengar eller så är det en medveten strategi att ge deras egna konsument-processorer dålogt rykte så att de kan dra sig ur den marknaden och köra helhjärtat på serverprollar för att marginalerna är mycket högre där.

Om det du säger är sant borde de dessutom skickat ut ett pressmeddelande i stil med "Ni gör fel, skyll er själva" för flera månader sedan, men de är knäpptysta. Nej något är skumt här.

Problemet är ju nu att Intel ligger efter AMD, och det vill man till varje pris inte göra.
Ni som minns Celeron 300A, 300 MHz spec, gick bra att överklocka till 450 MHz
då det inte fanns nån vidare konkurrens från AMD.
Senare när AMD kommit ikapp och laserat en 1 GHz processor släppte Intel en 1.13 GHz som man senare fick återkalla då den ej var stabil.
(https://www.tomshardware.com/reviews/intel-admits-problems-pe...)
Med core2 och i7 serien så ledde Intel igen och då fanns bra med rum för överklockning igen.
Och nu upprepas tydligen 1.13 GHz scenariot igen.