Hur fixar man automatisk, daglig backup? (Debian)

Permalänk
Testpilot

Hur fixar man automatisk, daglig backup? (Debian)

Tjena, har några mappar på en Debian-server som jag skulle vilja göra en daglig backup på för att på så vis kunna ha kanske en vecka eller två bakåt i tiden liggandes om det skulle hända nått tråkigt.

Frågan är du hur man gör det här? ska man fixa med cron job och ha sig eller finns det nått smidigt man kan apt-get:a? Det bästa vore om den typ kl 5 på natten då det är minst belastning tar och packar ner några i förväg valda mappar i en tar.gz eller liknande och lägger den i en backupmapp.

Nån som har en bra lösning? tack på förhand

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

#!/bin/sh backup_dir="/home/madmax/backup" data1="/usr/local/www/data/aorta" data2="/usr/local/www/data/flat423.com" backup_data1="aorta.tar.gz" backup_data2="flat423.tar.gz" cd $backup_dir # tar czpf `date +%b-%d`-`hostname`-${backup_data1} $data1 tar czpf `date +%b-%d`-`hostname`-${backup_data2} $data2 # MD5 checksum md5 `date +%b-%d`* >> `date +%b-%d`checksums.md5

Enkelt script i bash.

Sen gör ett cronjob som kör scriptet en gång per dygn

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Jag kör duplicity i cron, gör precis allt jag behöver. Incremental backup, krypterat, kan skicka över scp och ftp, mm.
http://duplicity.nongnu.org/

Permalänk
Testpilot

Testade Petruccis script med lite modifieringar och det funkade bra.
Ska se om duplicity är bättre, inkrementell backup kan ju vara trevlig att ha.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Hittade även http://www.nongnu.org/rdiff-backup/ som verkar vara ganska exakt samma sak, någon som kan hitta någon skillnad alls?

EDIT:rdiff-backup kräver att rdiff-backup finns på båe klient och server, och helst i samma version annars kan saker gå sönder (jag kör stable på servern och testing på klienterna).
Jag testade duplicity lite grann och hade lite problem med python och gpg, så jag fick lov att slänga med --no-encryption för att få det att rulla, litet tips till er andra.

Permalänk

Annars är ju rsync godis, går ju utmärkt att tunnla över SSH också.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"