Seagate 250gb SATA kan inte boota XP

Permalänk
Medlem

Seagate 250gb SATA kan inte boota XP

Fick hem nya disken igår och tänkte aaaah skönt nu blir det en ny C:, men icke, biosen hittar disken kan välja den som boot option och allt så funkar bra, ser den även i xp installations programmet, men efter att alla filer är kopierade och den ska starta om så ja gör den det och sen står det bara "operativ systemet kan inte hittas/startas"
Va fan lixom, varför kan den inte boota från den när den finns överallt i bios/xp installation/boot screenen?

Permalänk
Medlem

Har du rätt boot-ordning? Jag måste alltid gå in och ändra i BIOS efter avslutad installation. Varför vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem

japp, 1. CH2 bla bla 250 bla
2. Bootable cards eller vad det stod...

Och eftersom detta stämmer så fattar jag inte...
stoppade i min gammla c: för att få igång datorn igen och då hittade den på nya disken och båda partionerna fanns där och funkade perfekt...

Permalänk
Medlem

Använde du disketten till din SATA kontroller vid installationen?

Permalänk
Medlem

inbyggt, sätter jag i disketten och trycker F6 så säger den bara att den har nyare drivisar men provade dom på disketten men funkade inte ändå...

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem själv.

Har en Seagate 320gb som jag misslyckats med, provat även med en WD 200gb men jag får samma fel där.

Just nu kör jag på en WD 120gb SATA som funkar perfekt. (Dock funkar diskarna i Windows perfekt)

Jag kör endast med den disken inkopplad som jag ska installera på...

Fick du något svar på felet nån gång?

Visa signatur

Sony VAIO PM 1.73, 1GB, 80GB HD
AMD Athlon64 3200+, 2GB, 720GB HD, BFG GeForce 6800GT OC
AMD Athlon 2400+, 1GB, 260GB HD, Geforce2 GTS

Permalänk

Lite svårt att veta vad som är felet eftersom ni båda ger lite för lite info. Men om man har 2 SATA-diskar kan man behöva göra följande-
1. I BIOS sätta datorn att starta på SATA-enheten och dessutom titta efter en inställning typ: "Enable SATA/SCSSI boot device" el likn. Om det alternativet finns och hur det i så fall skrivs beror på moderkort/BIOS

2. Har du installerat SATA-diskarna via en separat kontroller eller RAID-enhet? I så fall kan du behöva bestämma vilken som är boot-disk i den menyn. I min dator trycker jag Ctrl-F efter BIOS för att öppna den menyn. Följ sedan instruktionerna.

Permalänk
Medlem

För mig var det inga problem alls att boota och köra från min Seagate 7200.8 250Gb disk, sätta vilken kontroller jag ska boota från först sedan sätta bootordningen till 1.Hårddiskar, 2. Optiska Enheter.

Nånting jag tänkte på är att om ni installerade windows till den disken medans ni hade andra PATA enheter anslutna så kan bootsectorn ha hamnat på en annan disk också då funkar det inte.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

kunde installera å boota me min samsung 250gig SATA 2 via en XP sp1 cd.

Utan att trycka F6 å använda Si3112 rutinerna för SATA..

fungerar bra. däremot va det kinkingt med miin förra SATA1 disk ?! samma XP cd hade jag då !

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Avstängd

Du har problem med diskens boot sector, förmodligen inst,format i chs translate
Går att fixa med ett externt dos prog för HD´s typ maxblast

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som har problem med meddelandet "Operativsystemet kan inte startas" efter att installprogrammet kopierat över filerna, ändra Access mode för hårddisken från 'Auto' till 'Large' i BIOS. Detta gäller i synnerhet för nForce 4-moderkort tillsammans med stora diskar (>250 GB)
Kontrollera också att ni har rätt bootdevice inställd...

Permalänk
Medlem

Jag har också dett problem med en Seagate 250 gig ATA (inte SATA). Har provat med lite alltmöjligt som har med mbr och partiationer och göra, har provat med "Ultimate Boot CD"

Har i princip samma symptom, funkar perfa i windows men när man försöker boota från den så får jag diskboot failure.

Visa signatur

..::Nf7 V2.0 -|- Barton 2500+ @ 2315Mhz 1.8Vcore -|- Geforce4 Ti 4200 -|- corsair twinx 512MB pc3200 2.9Vdimm -|- 47-48 grader @ full-load 39-42 @ idle -|- Vattenkylning: Maze3 -|- Black ice extreme (2x120mm fläktar) -|- dual floppy bay reservoir -|- 2x Hydor Seltz L30 pump -|- tygonslang, ½" allaround::..

Permalänk

Det finns ofta en egen särskild parameter för att kunna boota från SATA, dvs man hittar den inte i BOOT order listan. Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1