Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Quantum Fireball 2,99gb något att ha???

Permalänk
Medlem

Quantum Fireball 2,99gb något att ha???

Hej!!

Är det något värde i denna disken och kom gärna med tips att använda den till är en SCSI-disk om det gör någon skillnad?? Ja kontroller osv har jag den är hel på alla sektorer tror jag har kört en koll på det men men!!
Kom gärna med förslag om användningsområde!!!

Mvh Roberth

Permalänk

Swap-filen är den väl tillräckligt stor för...

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Jo det kör jag den för nu men om det finns något mer meningsfult swapfilen kommer ju bara upp i hälften utav diskens storlek ändå!!

Permalänk
Medlem

Disken är förmodligen rätt slö jämfört med moderna diskar.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ok jämfört med moderna scsi el moderna vanliga typ jag menar med våran tids lagringsdiskar el!!!

Permalänk
Medlem

Jag kan intyga att Quantumdiskarna är dugliga till tävlingar i kast med liten hårddisk.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Jag kan intyga att Quantumdiskarna är dugliga till tävlingar i kast med liten hårddisk.

Okej???

Jag menar mer användningsområden om den står sig mot dagens hårdiskar el något sådant

Permalänk

Det ända som duger är väl att antingen som sagt köra swapfilen på den (tillsammans med Win) eller köra en Linux-dist på den. Mycket annat duger den väl inte till, lagring är rätt så kört, Windows kommer fylla den medebums (1-1.5 gig Win, 1-1.5 gig swap). Skulle vara säkerhetsdisk om du vill säkerhetskopiera ca 600 låtar, 1500 eller så foton i 4-6 MP...

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD7 | Phenom II 960T @ x6 | Corsair Vengeance 8GB 1866 MHz | Corsair F120 SSD | ASUS 6970 DirectCu2 | CM HAF 912+ | Corsair AX 850W | LG IPS236 |

Ska du skaffa Dropbox? Passa på att ge både dig och mig 500MB extra lagringsutrymme! http://db.tt/5bFgFyXn

Permalänk
Medlem

Jo får gå med swapfilen ett tag och se om jag ändrar mig ne fick dne gratis så var ju inte så där jätte mycket att snacka om nä man drog igång den

Permalänk
Hedersmedlem

Prestandamässigt mot en modern IDE-disk lär den nog inte ha något att sätta emot. Men vi vet ju inte så mycket om disken heller. Jag är inte hemma på gammal SCSI-historia, men är det 7200 varv eller kan det rent av vara 10 000 varv?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer.X
Okej???

Jag menar mer användningsområden om den står sig mot dagens hårdiskar el något sådant

Ptja, den underförstådda meningen i mitt inlägg var givetvis att den inte fyller så många funktioner i dagens datorsystem, förhållandevis långsam, liten och högljud. Den är inte värd besväret!

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Varför skulle den duga som swap?

En swapdisk ska väl vara snabb vilket en gammal disk inte är!

Permalänk
Medlem

Den där gamla hårddisken är enormt mycket slöare än en modern. Det är rent idiotiskt att använda den till normala ändamål.

Möjligtvis kan den duga till en garderobsdator som agerar router.

Permalänk
Avstängd

Re: Quantum Fireball 2,99gb något att ha???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer.X
Hej!!

Är det något värde i denna disken och kom gärna med tips att använda den till är en SCSI-disk om det gör någon skillnad??

SCSI-diskar var bra i slutet på 1990-talet när man körde vanliga IDE-diskar i PIO. Det säger väl ungefär allting.

Permalänk
Medlem

Har 2st 4Gb IBM scsi diskar på 7200rpm. Liger på max 12.5Mb/sek så rätt slöa å ljudnivån är åt helvete för hög. viner så jag hörde det ända in på skethuset.

Kör själv scsi i min workstation på 15000rpm och är bättre än min rapptor den med så SCSI är kalrt bäst eller ja nya SAS är väl det optimala att köra på i dag. SCSI på seriel ata typ.

har även ny 10K rpm Scsi i servern.

Men så gammal scsi disk så är den inte te mö nytta än i gammla burkar där man msåte ha en scsi då. Men dom går oftast att uppgradera med en ny disk så ska man befinna sig i samma rum så är det rätt smart å göra

Permalänk
Medlem

Ok så när jag nu har kontrollerkort osv är det alltså värt att köpa en ny 15000rpm hdd!! Vilken rekomenderar ni isåfall under 2000kr helst närmre 1500kr men men har ett Adaptec 29160 kontrollerkort!!!

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.storagereview.com/articles/200609/ST3300655LW_1.ht...
De testar nya Seagate Cheetah 15K.5.
Som synes så verkar den bra i början men är inte alls bra för t.ex. spel utan den är bäst för servrar.
Som synes så finns Maxtor Atlas 15K II och Fujitsu MAU som single user/gamer diskar.
Notera att MAU:n har ersatts av MAX men jag har inte sett test på den (från storage review). Dustin(home) har både Maxtors Atlas 15K II 36 GB och Hitachis 15K.4 (inte senaste ens) i 36 GB. Den senare var billigare men har sämre prestanda....

Snabb koll på pricerunner ger att det är värt att söka på diskarna, man kan tjäna många hundralappar mot Dustin tydligen.
Jag skulle ta en Maxtor Atlas 15K II men först leta upp en recension på Fujitsus nya MAX först, är det jättebra blir det istället en sådan.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killer.X
Ok så när jag nu har kontrollerkort osv är det alltså värt att köpa en ny 15000rpm hdd!! Vilken rekomenderar ni isåfall under 2000kr helst närmre 1500kr men men har ett Adaptec 29160 kontrollerkort!!!

Den bästa disken för dig är nog en 74 GB Raptor. En 15000 rpm SCSI-disk väsnas en hel del och kostar mycket per GB.

Ett annat tips är att se till att ha mer än 1 GB RAM. Har man mycket internminne så buffras datan där och hårddiskarna behöver inte användas lika mycket. Växlingsfilen kan stängas av om du har mer RAM än du utnyttjar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Den bästa disken för dig är nog en 74 GB Raptor. En 15000 rpm SCSI-disk väsnas en hel del och kostar mycket per GB.

Ett annat tips är att se till att ha mer än 1 GB RAM. Har man mycket internminne så buffras datan där och hårddiskarna behöver inte användas lika mycket. Växlingsfilen kan stängas av om du har mer RAM än du utnyttjar.

Du jag har en seagate 15000rpm 18Gb SCSI gämte mig nu och gämte den sitter en rapptor 74Gb. Du hör igen skillnad på dom i varken ljudnivåd idel eller load. Så skitsnack att dagens SCSI låter mer än en vanlig disk. Ändast knatter man får leva med vi read/write men det är inte värre än en rapptor disk eller en del 7200 rpm diskar. SCSI diskarna är så bra i dag så ur ljudnivå synpungt spelar det igen större roll.

Å ja, jag är kräsen på ljudnivån. Kör i princip bara papst fläktar och zalman kylare på alla komponenterna på ca 5V.
SCSI disk låter inte mer än en tyst 92mm på 5V idle så de så.

Permalänk
Medlem

Jaha där ser man vill ha en SCSI disk nu när man har kontrollerkort då blir det i princip samma pengar att lägga ut oavsett om jag köper raptorn el en 15000rpmare scsi el?? SCSI disken är snabbare om jag fattat det rätt också och så frågade jag vilken SCSI disk som skulle passa bäst inte vilken hdd som passade bäst för den delen!!
Mvh Roberth

Permalänk
Medlem

har bara erfarenhet av seagate när det gäller modärnare diskar (senaste 2 åren) å dom är jävligt tysta å snabba. plus att dom är rätt lätta å få tag på med.

äger en 15000rpm 18.4b seagate cheetha och en 73Gb 10000rpm seagate cheetha och båda är extremt tysta för å var SCSI. Skriv å läs ljudet är nog något dåvare på 10000rpm modelen annars rätt lika.

Permalänk
Medlem

Vilken hårddisk som är bäst beror ju på vad du ska ha den till.

Permalänk
Medlem

Den ska köras i min dator jag använder dagligen till att surfa på och en del spelande även att man gör en hel del saker samtidigt kan stå på en dle iof sällan den är avstängd!!