Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Hårddisk kass

Tjena!

1:Har precis installerat om XP på min nya raptor disk, ska sedan formatera min Seagate 160GB, gör det först inne i windows, genom att man högerklickar på disken och väljer formatera. Går fint tills det är ca ½ kvar, då märker jag att den stannar. Så jag startar om datorn, testar då, men disken är helt kass. Jag kan tar bort partionen, dela upp osv. Men jag kan bara INTE formatera den. Vad har hänt? Jag kommer ju inte in på den, inte ett dug går. Där står ju hela tiden att den måste formateras, men det går inte alls. Man hör att disken kör samma moment hela tiden. Den "tickar" likadant om och om igen. Har även testat i Xp installations program, men det går inte där i heller. Kan det vara så illa att disken har kraschat helt?

2: Till nästa fråga då, ska ju fixa ny disk då. Men vilket märke fungerar bäst?
Har kört seagate mycket nu, tycker dom är bra för övrigt. Och spelar det nån jätte STOR roll om man har 8MB cache eller 16MB cache?

Samsung spinpoint? Hitachi? WD? Maxtor? Oc

Tacksam för svar!

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Medlem

hmmm..
Med "klickar" menar du ett "wriiiiiiiii.. KLICK" ljud då?
isåfall är disken kaputt.

Hitachi ska du definitvt inte ta om du vill ha diskar som håller länge.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Ladda ner tillverkarens disktest program och testa disken i den.
Kontrollera även ytan.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Råkade ut för samma felsymptom under samma omständigheter. Man kan gissa att felet funnits länge, men den skadade diskytan användes just vid formatering, partitionering, defragmentering eller när man lägger på en stor fil.

HD'ns inbyggda felbegränsning tog slut.

För mig var det soptunnan som gällde.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blaze101
Hitachi ska du definitvt inte ta om du vill ha diskar som håller länge.

Om du inte har personlig erfarenhet av detta måste jag nog be dig vara tyst. Det är sant att IBM sålde en undermålig modell för några år sedan. Detta har dock inget med dagens diskar att göra, som ju faktiskt brukar prestera riktigt bra och håller hög kvalité. Själv är jag dock mer för tysta diskar och skulle således rekommendera vissa Samsung Spinpoint. Har dock en hitachi som presterar utmärkt om man är ute efter prestanda.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Om du inte har personlig erfarenhet av detta måste jag nog be dig vara tyst. Det är sant att IBM sålde en undermålig modell för några år sedan. Detta har dock inget med dagens diskar att göra, som ju faktiskt brukar prestera riktigt bra och håller hög kvalité. Själv är jag dock mer för tysta diskar och skulle således rekommendera vissa Samsung Spinpoint. Har dock en hitachi som presterar utmärkt om man är ute efter prestanda.

Ok, vilka av Samsungs diskar syftar du på?

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Om du inte har personlig erfarenhet av detta måste jag nog be dig vara tyst. Det är sant att IBM sålde en undermålig modell för några år sedan. Detta har dock inget med dagens diskar att göra, som ju faktiskt brukar prestera riktigt bra och håller hög kvalité. Själv är jag dock mer för tysta diskar och skulle således rekommendera vissa Samsung Spinpoint. Har dock en hitachi som presterar utmärkt om man är ute efter prestanda.

jag köpte den berömda deathstar seriens för ett antal år sedan.. vilket gick rakt åt helvete.
Självklart så vägrade jag ju köpa en ny deathstar och förbannade IBM åt helsike.

Men för något år sedan så behövde jag en ny disk.. ont om pengar och det var ju länge sedan deras diskar var så dåliga, dom måse ju ha fixat det.
Sagt o gjort.. köpte en disk.
Och ett par månader senare.. död.

Tänker aldrig mer köpa en jävla hitachi disk.. oavsett om alla prisar dem som fan och alla säger att dom är jääätte stabila.

ne jag köper vad som helst utom deras diskar.
Western Digital köper jag mest nu förtiden och ingen disk har gått åt helvete än.

Har väl nån seagate disk också som inte har krånglat. Däremot så köpte en polare en 200gbs seagate barracuda som avled efter lekt systemdisk i ca 2 månader.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Re: Hårddisk kass

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silenceville
Tjena!

1:Har precis installerat om XP på min nya raptor disk, ska sedan formatera min Seagate 160GB, gör det först inne i windows, genom att man högerklickar på disken och väljer formatera. Går fint tills det är ca ½ kvar, då märker jag att den stannar. Så jag startar om datorn, testar då, men disken är helt kass. Jag kan tar bort partionen, dela upp osv. Men jag kan bara INTE formatera den. Vad har hänt? Jag kommer ju inte in på den, inte ett dug går. Där står ju hela tiden att den måste formateras, men det går inte alls. Man hör att disken kör samma moment hela tiden. Den "tickar" likadant om och om igen. Har även testat i Xp installations program, men det går inte där i heller. Kan det vara så illa att disken har kraschat helt?

2: Till nästa fråga då, ska ju fixa ny disk då. Men vilket märke fungerar bäst?
Har kört seagate mycket nu, tycker dom är bra för övrigt. Och spelar det nån jätte STOR roll om man har 8MB cache eller 16MB cache?

Samsung spinpoint? Hitachi? WD? Maxtor? Oc

Tacksam för svar!

Hejsan! Känns lite knepigt att ge en säljare på JME köpråd...

Nåja, jag gör ett försök:

Det man skall akta sig för, är att stirra sig blind på en specifik tillverkare. Alla tillverkare har bra och mindre bra serier diskar. Jag skulle göra följande tänk:

1. Hur stor disk behöver jag? - Ska jag köpa en stor eller flera mindre?
2. Vad ska jag använda den till? - Desktop, server, raid, lagring, boot-disk, 24/7 drift, spel eller "business" mm?
3. Vad har jag för krav på ljudnivå, värmeutveckling, hastighet, garanti osv.
4. Vilka anslutningsmöjligheter behöver jag? - P-ata, S-ata, Scsi, Sas.
5. Vad vill jag betala? (lite sekundärt Jag tycker inte priset skall vara den avgörande faktorn men skall kanske tas med i alla fall).

När du väl kommit så långt så börjar det roliga!

Nu kollar du efter recensioner hos tex:
www.anandtech.com
www.tomshardware.com
www.storagereview.com
www.hddguru.com

Kolla gärna runt på dessa sidors forum, där kan man få en hint om ev problemserier (Obs! Återigen, stirra dig inte blind på tillverkare utan försök istället att undvika just dom serierna).

Nu har du hittat en eller flera diskar som är specade just för dina behov!
Nu vill du ju såklart köpa den/dem till ett så bra pris som möjligt, kolla:

www.prisjakt.nu
www.pricerunner.se

Det finns fler, men prisjakt är en favorit pga deras fina urvalsmöjligheter.

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2