Samsung SpinPoint problem?

Permalänk
Medlem

Samsung SpinPoint problem?

hejsan allaihoppa.

Jag har nyligen införskaffat mig en bugdet dator till min mor.
Fast har ett problem.
När ja kopplat ihop allt och ska bota datorn så börjar de höra ett klickande ljud från hårddisken, vad kan de bero på?

Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver/Svart, L-Series, 350W Nätagg

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

DFILUTNF4-D (DFI Lanparty UT nF4-D nForce4 4DDR-DIMM 2PCI 4PCIe
SATA Audio GB-LAN Firewire Socket939 ATX)

XFX GeForce 7600GS 256MB DDR2, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 400/700Mhz

ATH64V3000R (AMD Athlon64 Venice 90nm 3000+ 1.8GHz 512kb Socket939)

är disken kaputt? för klent nätagg? eller vad tror ni de kan vara för problem?

Permalänk
Medlem

Inte otroligt att det är nätagget som inte orkar med. Q-tec är ju skit rakt igenom tyvärr. Fungerar de har man tur. Se om du kan hitta något annat nätagg och testa med det. Då vet du om du måste köpa ett nytt.

EDIT: Hade problem med ett konstigt ljud från mina diskar en gång när jag hade mitt gamla nätagg och då körde dem på samma molex som den som gick till grafikkortet. Började hänga sig efter ett tag. Kan ju vara det som är felet. Men skulle ändå överväga ett nytt nätagg.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Haft 4 stycken Samsung SpinPoint 160GB diskar som dött så jag pekar åt den riktningen.

Permalänk
Avstängd

Vän,

Klickande hårddiskar brukar bara betyda en sak - trasig disk. För att vara på den säkra sidan, drar du ner ett testprogram från Samsungs sida.

Permalänk
Medlem

Ursäkta Geoff om jag kluddrar i din tråd, men...

Finns det någon som har sett någon RMA-statistik på Samsungs diskar? Tycker mig kunna se ett mönster på senare tid, med en hel del krashade diskar. Det kan iofs bero på kraftigt ökad försäljning, men eftersom jag själv har liten erfarenhet av just Samsung så skulle det vara intressant.

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

okej ska testa i min dator återkommer med svar.

Permalänk

Jag har samma problem med min spinpoint 400gb... Den klickar när man läser/skriver till disken, och då och då hänger sig burken när det blir mkt klickande :S

Frågan är Vad är det för testprogram man bör köra? Samsungs HUTIL gav en text fil med hebreiska (i mina ögon) och sen hände inget mer... Sen litar jag inte på att den scannade genom 400gb då det bara tog ett ögonblick :/

Bör kanske nämnas att det inte alltid blir något klickande, t.ex efter jag skrev detta har det inte låtit ett ljud från HDDn även fast jag använt datorn en hel del... Skumma prylar.

Visa signatur

C2D E6600@3.2Ghz | Tuniq Tower 120 | ASUS P5B-E Plus | 4x1024Mb Corsair Extreme 6400, 800Mhz | GeForce 8800GTS 640Mb | Corsair HX750W.