dela på extern hårddisk

Permalänk

dela på extern hårddisk

Hej!
nu det så att jag har två datorer i mitt rum en vanlig och en laptop och jag har en extern hårddisk inkopplad på den stora, men vill kunna ha den på laptoppen också, sammtidigt. finns det nån slags switch eller liknande?

det är Firewire in i HDD men in till datorn är det vanlig USB kontakt

Tack på förhand!

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk

Kan du inte dela ut den och ha den som en nätverksenhet?

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk

aha men hur gör man det?

Visa signatur

Fractal Design Arc
Intel I5 2500K
AsRock P67 PRO3 REV B3
Asus 6870 CU OC
Corsair 8GB 1333Mhz XMS3

Permalänk
Citat:

aha men hur gör man det?

För att dela ut din disk till övriga datorer i nätverket är det väl helt vanlig "delning och säkerhet" som gäller. Bara högerklicka på disken (alternativt en mapp inne på disken) och välj "delning och säkerhet". Detta bör väl funka utmärkt. Men det optimala måste ju vara att köpa en nätverksdisk, som jag skriver lite funderingar om nedan.

Jag hade tänkt mej köpa en extern disk, men väger mellan USB- och nätverks-disk. Skulle ja köpa en USB-disk så är kravet utan extern AC-adapter, men just nu lutar det åt en nätverksdisk.
Fördelar respektive nackdelar?

Om jag köper en nätverksdisk kan jag då t.ex. dela ut allt som finns på den via min laptop som kommunicerar trådlöst med routern? Och om jag skulle tanka ner nåt via min laptop (trådlöst) TILL nätverksdisken direkt från Internet hur funkar det då. Skickas infon FÖRST till laptopen och sedan till disken, eller blir överföringen helt och hållet kabelburen så att säga. Alltså förs filen över direkt från Internet till min nätverksdisk via nätverkkablarna till disken? Hoppas att jag formulerar mej vettigt =).

Visa signatur

[Inspiron 9400 | CoreDuo 1.83GHz | 2 x 1024MB (667MHz) | GeForce Go 7900 GS (256MB) | 120GB (5400RPM) | 3DMark05: 6333 (oklockat och originaldrivers)]