Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Maxtor disk defekt

Permalänk

Maxtor disk defekt

Tappade min Maxtor 250 GB SATA disk i golvet igår. Läshuvudet har pajjat. Viktig data och ingen backup. Dock inte tillräckligt värt att spendera tiotusentals kronor på labb-renovering.

Har testat kört disken via ett usb-kabinett. Windows finner disken men kan inte läsa den. Existerar endast i device managern.

Jag ksall ha en likadant disk någonstans. Undrar nu om man på eget bevåg kan få disken att fungera genom att byta läshuvud? Någon som testat eller har en sprängskiss på en Maxtor-disk?

// mvh Daniel

Permalänk
Medlem
Permalänk

Re: Maxtor disk defekt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av esoxisten
Tappade min Maxtor 250 GB SATA disk i golvet igår. Läshuvudet har pajjat. Viktig data och ingen backup. Dock inte tillräckligt värt att spendera tiotusentals kronor på labb-renovering.

Har testat kört disken via ett usb-kabinett. Windows finner disken men kan inte läsa den. Existerar endast i device managern.

Jag ksall ha en likadant disk någonstans. Undrar nu om man på eget bevåg kan få disken att fungera genom att byta läshuvud? Någon som testat eller har en sprängskiss på en Maxtor-disk?

// mvh Daniel

Tillåt mig småle... du har vare sig kunnandet eller verktygen för det, avståndet mellan läshuvudena och diskarnas yta ligger i runda slängar på någon tusendelsmillimeter. Men visst testa du skall bli kul att höra hur det gick...:)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

aj ja, disken är ju iaf obrukbar som den är, så ett tappert försök kan inte skada. Skeotisk själv, men något kul på vägen kanske man hittar

Permalänk
Medlem

Re: Maxtor disk defekt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av esoxisten
Tappade min Maxtor 250 GB SATA disk i golvet igår. Läshuvudet har pajjat. Viktig data och ingen backup. Dock inte tillräckligt värt att spendera tiotusentals kronor på labb-renovering.

Har testat kört disken via ett usb-kabinett. Windows finner disken men kan inte läsa den. Existerar endast i device managern.

Jag ksall ha en likadant disk någonstans. Undrar nu om man på eget bevåg kan få disken att fungera genom att byta läshuvud? Någon som testat eller har en sprängskiss på en Maxtor-disk?

// mvh Daniel

hejsan jag har testat att byta läshuvud ett par gånger på äldre hårddiskar
som redan varit trasiga bara för att undersöka hur

och att få det att funka igen efter ett sånt byte kräver en hel del kunnande om finmekanik och fast jag jobbar som servicetekniker skulle jag tveka att göra det om det ska bli ett bra resultat

men om du är envis och har ett flertal diskar att öva på innan du ger dig på originalet så kan det nog lyckas så pass att du kan flytta vissa filer via en ide-usbläsare

Visa signatur

Evga, q9650