Speldator ca 15k 1440p inklusive 27" skärm

Permalänk
Medlem

Speldator ca 15k 1440p inklusive 27" skärm

Hej!

Jag ska sätta ihop en speldator till min grabb som nu ska överge sin ps5 och börja med spel på dator istället

Min förhoppning är att få ihop något vettigt för ca 15k inklusive skärm. Jag bygger ihop datorn och fixar windows själv

Han kör mest spel likt Fortnite, battlefield, bilsimulatorer... Alltså 100% fokus på spel än så länge och mest shooters
Ska klara 1440p och behöver skärm 27" - får man in en som klarar 240Hz i budgeten?

Sjukt längesen jag byggde dator så behöver all hjälp jag kan få! Hur mycket hdd behöver man? Gärna tips på hur jag får denna så framtidssäkrad som möjligt så jag kan uppgradera för bättre grafik när han bryr sig om sånt. Gärna ballt chassi som lyser och man kan se in i

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag tror det blir svårt att klämma in på 15K:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Stort tack för hjälpen!

Jag klickade fram lite komponentkoll och gjorde en del justeringar

Det stora är väl att jag går ner på CPUn, inte lika framtidssäker men jag får kanske släppa lite på det där med framtidssäkert för att få ner slutsumman lite..
Jag tog moderkort som klarar 7200MHz, är det värt pengarna att gå upp till 7200?
Behövs CPU-kylare eller följer det med ett till Ryzen?
Har dålig koll på GPU, bytte till 4060ti mest för komponentkoll visade den som populär, hur står sig det mot Radeon 6800?
Insåg också efter läst lite att ~240Hz blir lite overkill, tog en billigare skärm med ~120Hz
Behövs 32GB RAM eller är det overkill?

Mottar gärna åsikter på senaste komponentbygget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofräs:

Stort tack för hjälpen!

Jag klickade fram lite komponentkoll och gjorde en del justeringar

https://komponentkoll.se/bild/QuRSw.png

Det stora är väl att jag går ner på CPUn, inte lika framtidssäker men jag får kanske släppa lite på det där med framtidssäkert för att få ner slutsumman lite..
Jag tog moderkort som klarar 7200MHz, är det värt pengarna att gå upp till 7200?
Behövs CPU-kylare eller följer det med ett till Ryzen?
Har dålig koll på GPU, bytte till 4060ti mest för komponentkoll visade den som populär, hur står sig det mot Radeon 6800?
Insåg också efter läst lite att ~240Hz blir lite overkill, tog en billigare skärm med ~120Hz
Behövs 32GB RAM eller är det overkill?

Mottar gärna åsikter på senaste komponentbygget!

7800 XT är runt 40 % snabbare än 4060 Ti i 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofräs:

Stort tack för hjälpen!

Jag klickade fram lite komponentkoll och gjorde en del justeringar

https://komponentkoll.se/bild/QuRSw.png

Det stora är väl att jag går ner på CPUn, inte lika framtidssäker men jag får kanske släppa lite på det där med framtidssäkert för att få ner slutsumman lite..
Jag tog moderkort som klarar 7200MHz, är det värt pengarna att gå upp till 7200?
Behövs CPU-kylare eller följer det med ett till Ryzen?
Har dålig koll på GPU, bytte till 4060ti mest för komponentkoll visade den som populär, hur står sig det mot Radeon 6800?
Insåg också efter läst lite att ~240Hz blir lite overkill, tog en billigare skärm med ~120Hz
Behövs 32GB RAM eller är det overkill?

Mottar gärna åsikter på senaste komponentbygget!

Gå ner till en 7600 (utan X så kommer den med en kylare), det kommer räcka om du inte behöver över 180FPS.
Det brukar vara svårt att få mer än 6000MHz stabilt på RAM med Ryzen, men det är bra om det går, men spelar inte jättestor roll om man inte har flera chiplets på CPU'n som Ryzen 9 varianterna har.

4060Ti 8GB är nog det minst populära kortet på marknaden. RX6800 är iofs bara cirka 15% kraftfullare, men det har dubbla mängden VRAM, så det klår även 16GB varianten av 4060 Ti.
32GB RAM är sötpunkten på DDR5, 16GGB är mindre prisvärt och finns inte i så höga hastigheter.

Det här är nog närmare budget:

tog fel PSU
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ok perfekt, låter som Radeon är det som gäller; 7800 blir lite för dyrt men 6800 blir bra för budgeten

Lite andra frågor; De olika SSD:erna jag fått tips om har väldigt olika läs/skrivhastigheter enligt komponentkoll;
Kingston NV2 M.2 (3500/2100)
Kingston Fury Renegade M.2 (7300/6000)
WD Blue SN580 (4150/4150)
Fury:n låter ju galet snabb, eller är det bara önskesiffror? Räcker det att kolla det är M.2?

Moderkort behöver jag inte ha - ASUS/ASRock är det bara smaksak?

Samma sak nätagg, smaksak Seasonic eller Corsair?

Tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofräs:

Ok perfekt, låter som Radeon är det som gäller; 7800 blir lite för dyrt men 6800 blir bra för budgeten

Lite andra frågor; De olika SSD:erna jag fått tips om har väldigt olika läs/skrivhastigheter enligt komponentkoll;
Kingston NV2 M.2 (3500/2100)
Kingston Fury Renegade M.2 (7300/6000)
WD Blue SN580 (4150/4150)
Fury:n låter ju galet snabb, eller är det bara önskesiffror? Räcker det att kolla det är M.2?

Moderkort behöver jag inte ha - ASUS/ASRock är det bara smaksak?

Samma sak nätagg, smaksak Seasonic eller Corsair?

Tack!!

Överföringshastighet är främst viktigt när man för över väldigt stora filer. Dock finns det ingen anledning att välja NV2 när SN580 är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofräs:

Ok perfekt, låter som Radeon är det som gäller; 7800 blir lite för dyrt men 6800 blir bra för budgeten

Lite andra frågor; De olika SSD:erna jag fått tips om har väldigt olika läs/skrivhastigheter enligt komponentkoll;
Kingston NV2 M.2 (3500/2100)
Kingston Fury Renegade M.2 (7300/6000)
WD Blue SN580 (4150/4150)
Fury:n låter ju galet snabb, eller är det bara önskesiffror? Räcker det att kolla det är M.2?

Moderkort behöver jag inte ha - ASUS/ASRock är det bara smaksak?

Samma sak nätagg, smaksak Seasonic eller Corsair?

Tack!!

Det är hur snabbt det går att läsa och skriva till diskarna, men över 500Mb/s så märker man i princip inget skillnad om man inte överför stora filer. HDD'er klarar i princip bara 100Mb/s och det märker man väsentlig skillnad mot 500Mb/s som SATA III SSD'er har ungefär.
Hur stor skillnad det kommer göra i framtiden kan vi bara sia om.

Asus/AsRock är mycket en smaksak, men det är skillnad på A620 och B650 chippet.
https://www.techspot.com/guides/2669-amd-ryzen-x670-b650-a620...
B650 kan man överklocka processorn på och kan ha snabbare och fler USB-portar.
Det föreslagna Asus-moderkortet kommer även med Wi-Fi och fler RAM-platser.

Edit:
Det är lite skillnad på de föreslagna PSU'erna, Corsair varianten har lite nyare kablar för PCIE 5.0 och ATX 3.0, vilket inte behövs om man inte har ett moderkort som stödjer PCIE 5.0 (B650E chipp) eller ett Nvidia grafikkort som använder en 12+4 pin's kabel(man slipper då använda adaptern). Samt längre garanti 7 år resp. 5 år.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Grymt, stort tack för er hjälp och info! Tror jag landat i ett bygge nu efter era senaste svar (ballt med RGB på RAM-minnena också ju):

Skärm är lite svårare, jag tänker jag lägger till en skärm efter vad som finns på erbjudande när jag beställer - finns det någon speciell tillverkare man ska akta sig för eller någon speciell man ska satsa på? Annars är det väl bara gå efter väl vald IPS-skärm på 1440p och ~120Hz tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofräs:

Grymt, stort tack för er hjälp och info! Tror jag landat i ett bygge nu efter era senaste svar (ballt med RGB på RAM-minnena också ju):

https://komponentkoll.se/bild/vqVWV.png

Skärm är lite svårare, jag tänker jag lägger till en skärm efter vad som finns på erbjudande när jag beställer - finns det någon speciell tillverkare man ska akta sig för eller någon speciell man ska satsa på? Annars är det väl bara gå efter väl vald IPS-skärm på 1440p och ~120Hz tänker jag

Kom på att den här PSU:n är rätt mycket bättre för bara 100 kr mer. 100 W extra, tre års längre garantitid och tystare. Den vita versionen av chassit är 100 kr billigare om färgen funkar för dig. Bytte till en snabbare SSD också när prisskillnaden är så liten.

Gällande skärmar ser den här fin ut för priset.

https://www.computersalg.se/i/10533196/lg-ultragear-27gr75q-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofräs:

Grymt, stort tack för er hjälp och info! Tror jag landat i ett bygge nu efter era senaste svar (ballt med RGB på RAM-minnena också ju):

https://komponentkoll.se/bild/vqVWV.png

Skärm är lite svårare, jag tänker jag lägger till en skärm efter vad som finns på erbjudande när jag beställer - finns det någon speciell tillverkare man ska akta sig för eller någon speciell man ska satsa på? Annars är det väl bara gå efter väl vald IPS-skärm på 1440p och ~120Hz tänker jag

Ja, skärmen gick tyvärr precis upp i pris, kostade 2944Kr igår.
Just nu tror jag den här skärmen är mycet intressant, men kolla recensioner angånde om det är 1ms eller 4ms latens som faktiskt gäller.

En lite snabbare SSD är nog värt det om skillnaden bara är en hundralapp eller 2 som nu när det finns fina erbjudanden från WD och Kingston.
Jag skulle dock hålla ner priset på PSU, 750W räcker gott, sedan är det ju trevligt med guld cerifiering och garanti, men känns dumt att lägga över 10% på PSU.
Vill du ha modulärt och 850W tror jag Gigabyte's UD ska funka fint, fritt från sina tidigare PSU'er som kunde spraka och därmed behöver dom vara billigare nu.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ja jag tror 750W skulle räcka även om det bara var 100kr mer för bättre garanti osv, "många bäckar små" osv
Kanske att jag ersätter en annan dator med en 850W och tar mitt gamla nätagg till den här datorn... ska fundera lite där så era tips på 850W kanske används ändå...

Jag klickar hem en dator nu i dagarna - jag ska kolla om det dyker upp något erbjudande nu påskhelgen, annars klickar jag hem detta efter helgen efter era tips:

Jag ska läsa på mer om era tips på skärm (~3000kr 1440p och ~120Hz) och bestämma mig för en:
AOC: https://www.computersalg.se/i/9667957/aoc-g2-q24g2a-bk-60-5-c...
LG: https://www.computersalg.se/i/10533196/lg-ultragear-27gr75q-b...
LG2 (lite dyrare): https://www.amazon.se/dp/B08VS8YG8H/ref=asc_df_B08VS8YG8H1711...

Stort tack igen för alla era inputs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofräs:

Ja jag tror 750W skulle räcka även om det bara var 100kr mer för bättre garanti osv, "många bäckar små" osv
Kanske att jag ersätter en annan dator med en 850W och tar mitt gamla nätagg till den här datorn... ska fundera lite där så era tips på 850W kanske används ändå...

Jag klickar hem en dator nu i dagarna - jag ska kolla om det dyker upp något erbjudande nu påskhelgen, annars klickar jag hem detta efter helgen efter era tips:

https://komponentkoll.se/bild/BkucP.png

Jag ska läsa på mer om era tips på skärm (~3000kr 1440p och ~120Hz) och bestämma mig för en:
AOC: https://www.computersalg.se/i/9667957/aoc-g2-q24g2a-bk-60-5-c...
LG: https://www.computersalg.se/i/10533196/lg-ultragear-27gr75q-b...
LG2 (lite dyrare): https://www.amazon.se/dp/B08VS8YG8H/ref=asc_df_B08VS8YG8H1711...

Stort tack igen för alla era inputs!

Kolla på mega-klick i eftermiddag/kväll de lovar:
41% rabatt på populära minnen från Corsair
42% rabatt på en viss SSD från WD
36% rabatt på ett grafikkort från MSI

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut! Vill bara kommentera att den bästa "framtidssäkringen" är att se till att ha ett moderkort med AM5-sockel, så att du kan uppgradera till nyare generation processor senare. Det har du alltså redan, så inga problem där.
7600 räcker jättebra till ert användningsområde nu, och så kan man hellre se efter uppgraderingsmöjligheter om ett par år.
Ofta är det svårt att säkra för framtiden genom att köpa en dyrare modell i samma serie, eftersom man kan få ändrade behov och önskemål i framtiden ändå, samt att det kan komma nya features (AI-acceleration?) i nyare generationer. En processor för 6000 kr i dag kommer inte hålla jämna steg med en 3000 kr-processor om några år, så det kan faktiskt vara bättre att köpa en 7600 i dag för 2500 kr och en förmodad 9600 eller 10600 eller vad den kan tänkas heta för 3500 kr i framtiden.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Kolla på mega-klick i eftermiddag/kväll de lovar:
41% rabatt på populära minnen från Corsair
42% rabatt på en viss SSD från WD
36% rabatt på ett grafikkort från MSI

Wow bra tips, tack! Kommer titta. 27-skärmen de har kanske är bra också?

Permalänk
Medlem

Då jag själv söker något liknande i setup så har jag haft lite koll på den här tråden (och andra) för att få någon uppfattning om vad som kan vara en bra uppsättning. Några frågor och funderingar från mitt håll, hoppas det kan tillföra något så det inte känns som att jag kapar tråden, säg till i så fall så drar jag upp en egen.

Till att börja med notera att AOC skärmen endast ser ut att var (nästan) 24", om det är 27" som önskas, bara så att det inte missas i förbifarten och inte blir som det var tänkt.
Sedan ett annat tips i skärmväg (troligen ett dåligt tips då det är begränsat till vilka som kan komma åt det men men) hittade att jag genom jobbet och benify har rabatter hos samsung där det nu till och med 31/3 finns en 27" Odyssey G5 Flat IPS (LS27AG500PPXEN) för 2990:-. Ser även ut som mecenat/mecenatalumni har tillgång till samma erbjudande. Dock dåligt påläst på hur bra den är.

Är Zalman chassiet att föredra framför Kolink (som nu verkar finnas i lager), ser ut som man får med fler fläktar och den har dammfilter? (visst det vita är 100:- billigare, men så är det ju också vitt)
Nu gäller det här troligen inte grabben, men för min del så undrar jag om det finns något vettigt alternativ för chassi som inte är så mycket disco, med andra ord utan (eller med avstängbar) rgb?

Sist, grafikkortet "XFX SPEEDSTER SWFT 319 RAD RX6800 16GB GAM" från "amazon", hur säker kan man vara på att få hjälp från amazon om någon skulle vara knas med tanke på att det inte är amazon själva som säljer det? Har köpt småsaker från andra säljare på amazon tidigare och det har inte varit några problem men det känns lite mer risky när det är en större summa. Jag har dock inte hittat något motsvarande till samma pris, så det kanske är värt att chansa… ser ut att ha mestadels bra betyg.