Kommer ej åt mitt hemnätverk efter stort strömavbrott i min stad. Extern IPV4-adress ev ändrad till Carrier-grade NAT (CGN), men ISP nekar till att de gjort något sådant

Permalänk
Medlem

Kommer ej åt mitt hemnätverk efter stort strömavbrott i min stad. Extern IPV4-adress ev ändrad till Carrier-grade NAT (CGN), men ISP nekar till att de gjort något sådant

Hej!

Har ett stort problem. Jag kommer inte längre åt min hem-automation eller andra funktioner i min villa efter att vi hade ett stort strömavbrott i staden där jag bor.

Jag har Bredband 2 som leverantör och det kommer till huset via Telia Öppen fiber.
Tidigare så hade jag samma extern IP-adress om jag kunde se i Routern och genom en sökning på www.whatsmyip.com
Efter det stora strömavbrottet i stan så fick jag en annan extern IP-adress på www.whatsmyip.com, men problemet är att det inte är samma som jag ser i routern (som nu börjar på 100.** vilket betyder att de kör Carrier-grade NAT (CGN) )

Om jag kopplar en dator direkt till inkommande nätverksuttag i huset så visar den en tredje IP-adress, vilken inte är samma som varken Whats my IP eller routern visade...

Har snackat med Bredband 2 och de säger att de inte ser några konstigheter och att jag fortfarande ska ha direktkoppling till nätet.

Vad WhatsmyIP säger med dator direkt kopplad till inkommande fiberdosa i huset
94.***.133.129 (första kollen)
94.***.134.185 (sen resterande gånger jag kollade)

Vad WhatsmyIP säger på dator kopplad till nätet genom routern
94.***.132.122

Vad routern säger att den är uppkopplad mot för extern IP (WAN)
100.***.75.237

Tidigare visade alltså routern och whatsmyip samma extern IP-adress, så som det borde vara.

Vad ska man göra? Tjata på Bredband 2 tills de löser det? Eller kan det bero på något annat mellan mig och dem, nån nätverkscentral i bostadsområdet?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

@Nisse977

Låter märkligt att de nekar till att du ligger bak CGNAT när du uppenbarligen är det. Det är bara att ligga på dom antar jag.

taggar @bredband2 för uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Hej!

Har ett stort problem. Jag kommer inte längre åt min hem-automation eller andra funktioner i min villa efter att vi hade ett stort strömavbrott i staden där jag bor.

Jag har Bredband 2 som leverantör och det kommer till huset via Telia Öppen fiber.
Tidigare så hade jag samma extern IP-adress om jag kunde se i Routern och genom en sökning på www.whatsmyip.com
Efter det stora strömavbrottet i stan så fick jag en annan extern IP-adress på www.whatsmyip.com, men problemet är att det inte är samma som jag ser i routern (som nu börjar på 100.** vilket betyder att de kör Carrier-grade NAT (CGN) )

Om jag kopplar en dator direkt till inkommande nätverksuttag i huset så visar den en tredje IP-adress, vilken inte är samma som varken Whats my IP eller routern visade...

Har snackat med Bredband 2 och de säger att de inte ser några konstigheter och att jag fortfarande ska ha direktkoppling till nätet.

Vad WhatsmyIP säger med dator direkt kopplad till inkommande fiberdosa i huset
94.***.133.129 (första kollen)
94.***.134.185 (sen resterande gånger jag kollade)

Vad WhatsmyIP säger på dator kopplad till nätet genom routern
94.***.132.122

Vad routern säger att den är uppkopplad mot för extern IP (WAN)
100.***.75.237

Tidigare visade alltså routern och whatsmyip samma extern IP-adress, så som det borde vara.

Vad ska man göra? Tjata på Bredband 2 tills de löser det? Eller kan det bero på något annat mellan mig och dem, nån nätverkscentral i bostadsområdet?

Det är väl bara att prata med Bredband2 och säga det du sammanfattar i tråden här, vet du att 100.x.x.x är CGNAT så är det ju en nobrainer. Dom kanske behöver dra ärendet vidare till nätägaren eller nått?

Permalänk
Medlem

kan ju vara så att du kan få en ipv6 adress ^^så går ju extern acess lösa på det viset

Permalänk
Medlem

hör av dig till företaget som har hand om fysiska fiberanslutningen i din stad då Bredband2 sitter någon annanstans i landet och har noll koll, sämsta bredbandsbolaget att ha att göra med när något strular men de är ju oftast de billigaste alternativet och fungerar bra tills något problem dyker upp...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara någon inställning som inte sparats ordentligt i det externa nätverket som i.o.m. strömavbrottet försvann. D.v.s. det är någon gammal konfiguration som nu återaktiverats någonstans i cyberrymden.
Hur blir det om du klonar din dators MAC-adress till din router? Det brukar finnas möjligheter till det.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog byta till en ISP som inte använder CGNAT som tex telia halebop telenor ownit m.fl.

Permalänk
Medlem

Hej! Tack för alla snabba svar!

Det har löst sig nu

Först chattade jag med supporten på Bredband 2 för några veckor sen. Den personen menade att inget var fel.
Idag chattade jag igen, och första personen ville att jag skulle kolla upp diverse IP och MAC adresser sen försvann han från chatten då han menade att jag skulle kolla upp det han sagt och sen återkomma, men jag stod där redo att leverera siffrorna så jag blev skitförbannad när han bara stängde chatten så jag fick ställa mig i kö på nytt...

Den tredje personen löste problemet med en gång. Han sa typ, "Ja jag ser att du nog ligger under CGNAT nu, ska fixa det, vänta en kort minut."
Sen var problemet löst.
Undrar varför de andra i supporten hade sådana problem att lösa det eller som den första menade på att inget var fel....

Jag hovrade över knappen för att byta till Bahnhof istället, men nu blir jag kvar hos Bredband 2 ett tag till så får jag se hur det känns.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

@Nisse977 du behöver inte oroa dig, har du haft CGNAT och nu blivit av med det så kommer CGNAT inte tillbaka. Din fiberdosa är typ inlagd i någon databas eller system. Jag hade CGNAT och upptäckte det efter en tid, jag frågade om det gick att få det ändrat annars hade jag behövt byta ISP, inga problem sa bredband2 till mig.

Därefter har det varit någon större strömavbrott och typ hela stadsnätet som gått ner, men när jag fått tillbaka allt så har det inte blivit CGNAT igen. Jag skulle inte byta till annan leverantör, funkar det så kör vidare. Risken om man byter är att man kommer åka på CGNAT igen. Nu klarar dom flesta sig bakom CGNAT i alla fall, men för vissa saker blir det problem och jag är en sådan typ av användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Nisse977 du behöver inte oroa dig, har du haft CGNAT och nu blivit av med det så kommer CGNAT inte tillbaka. Din fiberdosa är typ inlagd i någon databas eller system. Jag hade CGNAT och upptäckte det efter en tid, jag frågade om det gick att få det ändrat annars hade jag behövt byta ISP, inga problem sa bredband2 till mig.

Därefter har det varit någon större strömavbrott och typ hela stadsnätet som gått ner, men när jag fått tillbaka allt så har det inte blivit CGNAT igen. Jag skulle inte byta till annan leverantör, funkar det så kör vidare. Risken om man byter är att man kommer åka på CGNAT igen. Nu klarar dom flesta sig bakom CGNAT i alla fall, men för vissa saker blir det problem och jag är en sådan typ av användare.

Jag hade ju inte CGNAT före strömavbrottet. Har haft direkt-linje sen 2019 när jag bad Bredband 2 om det. Men vid detta strömavbrott så ändrades detta av en eller annan anledning. Använde direktlinjen nästan varje dag så det var därför jag upptäckte förändringen med en gång när det gått över till CGNAT.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Den tredje personen löste problemet med en gång. Han sa typ, "Ja jag ser att du nog ligger under CGNAT nu, ska fixa det, vänta en kort minut."
Sen var problemet löst.
Undrar varför de andra i supporten hade sådana problem att lösa det eller som den första menade på att inget var fel....

Dom sitter i kundsupport (mot vanliga konsumenter) har ofta uppdraget att ta så många samtal som möjligt och/eller sälja på dig något du inte behöver som primära mål. att hjälpa dig hamnar tidigast på 3:e plats i prioriteringen och är tyvärr inget som kommer ändras under överskådlig framtid tyvärr. Dock har man ibland turen att nå fram till rätt person med rätt kunskap och då brukar det gå snabbt att få felet avhjälpt.

Tyvärr använder alla operatörer ungefär samma upplägg så att byta hjälper inte alltid, men du kan ha färre tillfällen när du behöver komma kontakt med supporten istället.

Permalänk
Medlem

Ja det är väl så det är tyvärr!
Men nu är jag nöjd när det är löst för tillfället

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]