Snart kan staten se din internettrafik

Permalänk
Melding Plague

Snart kan staten se din internettrafik

Är Sverige på väg att bli ett övervakningssamhälle? Med hjälp av en superdator och ett nytt lagförslag vill Försvarets Radioanstalt avlyssna all internettrafik i landet. SweClockers skribent Björn Edström ger sin syn på saken i veckans krönika.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaha. Sverige börjar likna en diktatur mer och mer.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem

läste bara det på framsidan, men det låter ju sjukt, så får dom ffs inte göra. det blir ju bara löjligare och löjligare.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Moderator
Testpilot

Skrämmande, inget annat.

Jag tycker att dem som sitter och beslutar om sådana här pass allvarliga intrång i våran personliga integritet borde ta och titta på "Fight Club".

Tänk på att det är vi "Svenssons/Muhammeds" som gör grovgörat i det här landet och ser till att allting fungerar som det skall.

"Don't fuck with us" för att citera.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Nu är jag, helt ärligt, rädd och oroad. Vad tusan är det egentligen som händer här i vårt land? Varför uppmärksamas inte detta mer i vanlig media?
Var är de ramaskrin som borde upphävas av att staten utan att blinka tänker genomföra ett projekt som snarast för tankarna till odemokratiska arabländer och Kina? Fruktansvärt.

Permalänk
Avstängd

Det var som fan. Får väl börja lära mig diverse krypteringsgrejs nu.
Inte för att jag har något att dölja men bara för att.

edit: Funderar på att flytta från Sverige och sånt här ökar min lust.

Undrar just varför, vem vet om inte det faktiskt är några terrororganisationer som agerar från Sverige? Kanske hålls hemligt för att inte skrämma medborgarna?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Men herrelol? Så här kan dom väl f*n inte göra!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
edit: Funderar på att flytta från Sverige och sånt här ökar min lust.

Oja. Jag har aldrig ägnat en tanke åt att flytta från det här landet, men det här får mig att på allvar börja fundera på det. Jag vägrar att leva i ett land där min personliga integritet kränks på ett sånt här vis.

Permalänk
Medlem

totalitär övervakning samt prestanda förluster, himla skoj det här, nä lämna landet kanske inte är så dum idé

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jowy
Nu är jag, helt ärligt, rädd och oroad. Vad tusan är det egentligen som händer här i vårt land? Varför uppmärksamas inte detta mer i vanlig media?
Var är de ramaskrin som borde upphävas av att staten utan att blinka tänker genomföra ett projekt som snarast för tankarna till odemokratiska arabländer och Kina? Fruktansvärt.

Det finns faktiskt ett rätt enkelt svar på detta, även om du försöker förklara detta för dem flesta svenskar hur pass illa det är så vägrar dom att förstå hur allvarligt det är, dem tror helt enkelt inte på att något sånt här kan inträffa i sverige.

Det finns dock en enkel lösning på detta, rösta på piratpartiet för dem är dem enda som riktigt hårt går emot dessa lagförslag. Och sprid denna information till dina övriga vänner och försök förklara för dem hur pass allvarligt läget egentligen är.

Permalänk

så jävla omoget av politikerna de som jobbar på FRA kan med lite tur få tag i bank account och länsa de ffs

Permalänk

Jag gissar på att Tomas Bodström haft ett finger med i spelet. Den människan klassar jag som ett "inre hot".

*shhh, inte så högt*

... jag menar Tomas Bodström är bäst!! ...

Permalänk
Avstängd

haha nu blir tidnings bolagen glada xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Det var som fan. Får väl börja lära mig diverse krypteringsgrejs nu.
Inte för att jag har något att dölja men bara för att.

edit: Funderar på att flytta från Sverige och sånt här ökar min lust.

Undrar just varför, vem vet om inte det faktiskt är några terrororganisationer som agerar från Sverige? Kanske hålls hemligt för att inte skrämma medborgarna?

Terrororganisation är ju i betraktarens ögon. Vem är det som klacifierar en organisation som en terrororganisation.

"The end justifies the means" som det så vackert heter. Ibland finns det inga utvägar för att göra sig hörd.

Nu försvarar jag inte att oskyldiga människor dör i bombattacker bara att man måste se det ur ett bredare perspektiv. Jag ser USA:s militär som en enda stor terrororganisation likväl som Al-quaida. De använde bara olika metoder för att ha ihjäl oskyldiga människor.

En sådan här slags övervakning är totalt obefogad.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Och sverige har ju såååå långhistoria av utsatta terrordåd :rolleyes:.
Va fan skall dom med detta till när vårat största problem är typ smuggelsprit i detta land.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Bara till att börja kryptera allt så får de jobba lite.

Vore lite kul att bara för att j_vlas sätta upp ett nätverk med personer som maxar sina linor, när de inte används till annat, med riktigt hårt krypterad trafik

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Inaktiv

Detta är ganska galet, såg en stor lapp om det i mitt studentboende härom dan från piratpartiet. Bra att dom försöker kämpa mot detta lagförslag men det är nog förgäves. Man borde demonstrera, men vi "nerds" är nog de enda som bryr oss eftersom andra ofta inte vill förstå sig på vad det handlar om.

Trihxeem: Det hade vart kul

Permalänk
Medlem

Sjukt.. Dags att sätta igång stora krypteringsmaskinerna.

Blir väl så att man får hyra in sig på en VPN-server utanför Sverige som man skickar all trafik över.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Avstängd

Alla som än så länge skrivit en kommentar här verkar på fullaste allvar tro att det här är något nytt i Sverige. Vi har alltid varit avlyssnade i våra kommunikationer. Skillnaden nu ligger i att det finns en diskuterad och officiell lag om det hela.

Eller ni tror att FRA köpte in sin superdator innan lagförslaget gått igenom för att de hade lite pengar över? Antingen var avsikten att avlyssna oavsett om lagen gick igenom eller ej eller så är utgången av omröstningen avgjord på förhand.

Ni som tror på att vi någonsin haft någon integritet i detta landet kan lägga ner, vi förlorar inget som vi inte haft. Skillnaden är att nu VET vi mer vad som avlyssnas till skillnad från tidigare.

Permalänk
Medlem

om jag minns rätt så hade sossarna nåt sånt här på gång som inte hann genomföras innan maktskiftet, och nu har de blåa putsat upp förslaget, mörkat alla fula detlajer, mao, vi kan lika gärna bo i kina...

det har varit på gång länge, och jag är ändå förvånad över hur lite motstånd detta förslag möter i media med tanke på att det ändrar våra mänskilga rättigheter, underminerar vår grundlag mm...
känns helt overkligt att det kan hända och min uppmaning

detta är mycket större än några tiors förändring på skattesedeln, tänk på det när du ska rösta nästa gång, och vill du inte rösta på t.ex piratpartiet eller något annat litet parti som iaf aktivt motsätter sig sådana här övergrepp så rösta isf blankt, inget sittande regerinsparti förtjänar din röst om inte inte paritet som helhet tar avstånd ifrån sådana här galenskaper.

Nåt som (den för övrigt välskrivna) krönikan inte tar upp är även VARIFRÅN ditt mobilsamtal har ringts, alltså förutom att spara info om vem, när, hur länge etc du ringde så förvandlas din mobil dessutom till statens spårsändare.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk

Alltså ursäkta men jag vill bara skriva vad jag tycker:
Bort med dessa Aftonblad-blask rubriker till nyheter. Har inte brytt mig tillräckligt mycket men nu börjar det bli uttjatande alltså.

FAKTA: NEJ, staten kan inte se min internettrafik. Det är _lagförslag_ om det, ingenting annat. Sluta upp med Aftonbladet.

Citat:

Internet skall avlyssnas

Damn alltså, kom igen??????

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
haha nu blir tidnings bolagen glada xD

tvärt om tror jag nästan inte det uppmärksammas förrän lagförslaget gått igenom, precis som staten vill.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Jag tycker att rubriken stämmer överrens med den fakta vi har i dagsläget. Om den allmänna opinionen angående detta inte vänder så kommer Staten snart att se all vår trafik.

Precis, om.
Den stämmer inte alls och håll inte med nu för katten. Det är aftonbladet rubrik, ingenting annat.

När lagen har gått igenom om avlyssning som nyheten handlar om kan vi skriva så men inte nu.

Det är som "Bevis att det finns liv på Mars" och så har man tagit någon bild på en sten som av ren tillfällighet har en "arm" som det ser ut som. Kom igen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Piratpartiets Rickard Falkvike har skrivit en hel del om det. Helt klart läsvärt och riktigt hemskt.
http://rickfalkvinge.se/

Rösta på piratpartiet nästa gång, även om man inte håller med dom om upphovsrätten vägs det upp av dom är dom enda som inte vill ha ett 1984-Sverige. Hela västvärlden är ju på väg åt samma håll, UK har kommit längst men vi är inte långt efter. Gammelmedia skriver inte ett ord och politikerna kör på, kommande val blir antagligen det viktigaste i Sveriges historia.

AlbinNdoja: Eftersom lagförslaget är på väg att gå igenom, media inte skriver någonting om det och ingen verkar fatta hur allvarligt det är är rubriken väldigt korrekt. Det är nog ganska nyttigt att överdriva lite så att folk faktiskt läser.

Permalänk
Medlem

jag undrar hur lång tid det tar innan denna "superdator" blir hackad. Det kommer ju vara en guldgruva för de som har lite koll på de här med hacking (jag är inte en av dem). När jag läste artikeln så började jag fundera på hur det blir med SÄPO, regeringen/riksdan och millitärens information, kommer den också att bli loggad så behövs det ju bara en grupp hackers från Sverige eller annat land som går in o hämtar den informationen för att sedan lägga ut den öppet på nätet eller sälja den till någon livsfarlig terroristgrupp som jätte gärna vill äta upp lilla Sverige. Det är ju IDIOTI !

Visa signatur

Jag vill ha en rOsa elefant, en svart kamel och en limegul kanin :)

Permalänk

Som någon annan sa så är det här ännu en anledning till varför jag inte tänker stanna i det här landet. Och jag tänker spotta åt allt som har med mynigheter att göra, spelar ingen roll om det är en skit snygg kvinlig polis som inte har gjort någonting, dom som tillhör myndigheten yrkesmässigt ska jag jävlas tillbaka på ett eller annat sätt. Vi svenska folket har mer att säga till om mer än vad vi själva tror. Dags att vi lär oss hur man glör det igen bara!

Permalänk

Bara jag som tycker att det är bra att dom får avlyssna ? Tycker det är bra att vår underrättelsetjänst får verktyg anpassade till verkligheten för att skaffa sig en bild om hotnivån mot vårt land.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

Echelon övervakar ju redan europa, varför inte bara ringa och fråga om vi får lägga till några sökord på svenska...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Så du skulle föredra att de skrev om det här lagförslaget efter att det röstats igenom och Staten kan läsas all vår post, e-mail och kommunikation bara för att det finns en liten chans att det inte röstas igenom. Jag hoppas du inte tar illa upp men det är du som borde komma igen.

Målet med den här artikeln är att informera och förhoppningsvis förhindra att det här förslaget går igenom på grund av de negativa konsekvenserna det kommer ha för Sverige.

Nej, ni oroar er totalt i onödan. Läs nedan:

Nej jag håller med. Avlyssning är toppen och fler kommer att passa sig vilket är bra. Privatpersoner som oss finns det ingen anledning att avlyssna och dessutom finns inte resurserna till det heller. Därför behöver inte så många haka upp sig så mycket. Detta är inte FBI-CIA program där man sätter upp kameror i hemmet eller avlyssnar din internettrafik utan att du vet om det, såvida det inte finns misstanke om det.

Tänk på att jag är för fildelning så att ni missförstår mig rätt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Jaha, hörde talas om detta för några veckor sedan, de var någon föreläsning på TV..
Men iaf, om jag inte vill att de lyssnar av mej så är det inte så mycket man kan göra ju för att någon ska bry sej, tror inte äns om 10000 sweclockers användare ställer sej i stockholm o buar att det kommer hända nått. .

När det förslaget kommer är någon på att skicka högkrypterade meddelande till varandra? typ ha en samling som floding@home fast vi skickar krypterade mail o snackar om sånt? Så deras superdator får något att jobba på:)
kanske vi kan använda min server och någon annans så kan vi skicka miliontals krypterade mail så hinner inte superdatorn med:)

Men iaf, är det inte så att nato redan har ett likadant system?? min inte vad de hette , men de pratade om det på föreläsningen som jag såg på tvn. :?

andreas