Följ Black Week på SweClockers

Vilken serie såg du senast?

Permalänk

House of Dragons S2

Jag får väl hålla med @Leiri att det inte händer så mycket, om man tycker att som skall hända är krig eller att karaktärer skall dö (det är inte som i GoT). Fokus är trots allt på Targaryens och familjens interna stridigheter. Jag tyckte att det var en ganska bra säsong...

men när man väl sista avsnittet kommer står det klart att allt var en enda gigantisk cliffhanger inför nästa säsong så jag kan inte ge mer än

Dold text

7/10.

Nu har jag bockat av House of Dragons och frun har sett OS. När jag skulle avsluta mitt Max-abonnemang fick jag ett erbjudande om att förlänga i tre månader för halva priset. Är det värt det? Vad borde jag se?

Permalänk
Snusfri

Börjat kolla på klassikern The X-Files igen.
Var ett tag sedan man såg denna kultserie, just nyss rullade S01E07.

Bild och ljud på Bluray är redigt fint.

8 av 10 gråa rymdnissar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ingetledigtnamn:

House of Dragons S2

Jag får väl hålla med @Leiri att det inte händer så mycket, om man tycker att som skall hända är krig eller att karaktärer skall dö (det är inte som i GoT). Fokus är trots allt på Targaryens och familjens interna stridigheter. Jag tyckte att det var en ganska bra säsong...

men när man väl sista avsnittet kommer står det klart att allt var en enda gigantisk cliffhanger inför nästa säsong så jag kan inte ge mer än

Dold text

7/10.

Nu har jag bockat av House of Dragons och frun har sett OS. När jag skulle avsluta mitt Max-abonnemang fick jag ett erbjudande om att förlänga i tre månader för halva priset. Är det värt det? Vad borde jag se?

Böckerna har en del slag dock tyvärr. Något serien gör allt offscreen i tahiti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

8 av 10 gråa rymdnissar.

Jag gjorde samma sak för inte så länge sedan. Fortfarande bra. Redig nostalgi-myspinne.

Permalänk
Medlem

Mr inbetween riktigt grym serie från australien ger den 8.5/10
Kingstown 7/10
The white lotus 7/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Böckerna har en del slag dock tyvärr. Något serien gör allt offscreen i tahiti.

Det finns bara en bok om denna storyn och den är inte alls som tv-serien. Den är mer som en historieberättelse ur flera olika personers synpunkt. I princip är tv-serien 25% bokhändelser, 75% fyll.

House of the dragon S.2 - Fortfarande välgjord. Påkostad och med bra effekter och miljöer. Skådespelarna gör också ett bra jobb. Vissa saker var väldigt bra som strider där drakar medverkar men det känns som att de brännt rätt mycket runtime med saker som kunde gjorts bättre. Behövs fem avsnitt med en nisse som inte kan sova så bra i ett gammalt slott liksom? Men jämfört med GoT som man ju gör så känns det som att det hände så djävulusiskt mycket mer på en säsong än vad som egentligen händer här. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

The Outlaws säsong 3 (möjligen sista säsongen). En Brittisk serie om några småkriminella som avtjänar straff i form av samhällstjänst, men där det snart handlar om något betydligt större. Med bl.a. Stephen Merchant, Elianor Tomlison, Rhianne Barreto m.fl.

11.22.63 En amerikansk serie som handlar om en man som får i uppdrag att resa tillbaka i tiden till 1960-talet för att förhindra mordet på John F Kennedy den 22 november 1963 (datumet är titeln). Tyckte den var hygglig, men relativt förutsägbar.

Permalänk
Medlem

Batman: Caped Crusader 8/10
Bra mini serie rakt igenom, gillar man Batman är det klart sevärt, inte heller för långa avsnitt.

Those About to Die 6/10
Okej serie känns dock som en kopia av Game of thrones fast i romarriket rakt igenom, större del av tiden är mest bara transportsträcka men ändå spännande och se värt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

finns det någon serie för folk med medelsvår adhd

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

finns det någon serie för folk med medelsvår adhd

The Boys
Banshee

Till exempel 😅

Permalänk
Medlem

House Of The Dragon S02
MAX

En ganska mixad bag skulle jag vilja säga, där den går från att vara riktigt bra till att mer likna en "day soap opera". Har inte så mycket emot att det inte är action hela tiden... att "bygga" är viktigt men denna säsong är Pacingen väldigt ojämn och det känns som man försöker dra ut på det för att få till 8 avsnitt och det blir väldigt mycket "meh" och "day soap opera".

Kan även vara att man har en mindre budget än tidigare (om det nu är så), eller det är känslan det ger i alla fall då pacingen är betydligt sämre. Absolut inget fel på effekterna på drakarna, eller andra effekter alls... men det KÄNNS mer avskalat.

Vad man klassiskt skulle kalla en "mellansäsong" trots att vi endast är inne på säsong 2.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Sausage Party: Foodtopia
Amazon Prime

Tycker man att filmen var lite för "laid back" och höll igen och önskar att man kunde dra allt 10 gånger värre... så har man hittat rätt serie. Korta avsnitt där samtliga skådisar är med och gör rösterna, så väldigt påkostad som så. Själv fick jag känslan av att Seth Rogen rökt på lite väl mycket... och sedan tagit det och sprungit som faaaaaen med materialet.

Att insinuera och ha rätt tydliga liknelser i filmen var okey, här är det bortblåst och allt är extremt visuellt och "in your face" istället, vilket blev för mycket för att jag skall kunna rekommendera denna till någon alls.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Mr. Robot är en serie som utan tvekan har ambitioner men faller kort på flera viktiga punkter som gör att den inte riktigt lever upp till sin fulla potential. Det går inte att förneka att skådespelarna i Mr. Robot gör ett bra jobb. Rami Malek som Elliot Alderson levererar en imponerande prestation som den paranoida, socialt isolerade hackern med ett trasigt inre. Hans förmåga att gestalta Elliot med en kombination av sårbarhet och intensitet är seriens största tillgång. Christian Slater som mystiska Mr. Robot är också bra, samspelet mellan honom och Malek skapar flera av seriens bästa ögonblick.

Visuellt sett är Mr. Robot en serie som verkligen försöker skilja sig från mängden. Användningen av ovanliga kameravinklar, dystra färgpaletter och en stiliserad presentation skapar en unik och ibland drömliknande atmosfär. Men här ligger också ett av seriens problem. Den överdrivna användningen av konstnärliga stilgrepp börjar snart kännas som just det, överdriven. Istället för att förstärka handlingen, känns det ibland som att stilen blir ett självändamål, vilket får mig att kännas distanserad snarare än engagerad.

Serien börjar starkt med en intressant premiss om en ung hacker som dras in i en konspiration för att störta världens största företag. Men allteftersom säsongerna fortskrider, blir handlingen mer och mer invecklad, ibland till den grad att den känns överdriven och konstlad. De många twistarna och vändningarna, som i början känns spännande, börjar snart kännas som ett försök att chockera snarare än att berätta en sammanhängande historia. Det är lätt att tappa bort sig i de labyrintiska intrigerna, och när man väl gör det, blir det svårt att bry sig om utfallet.

Elliots kamp med sitt psyke och hans uppdrag är centrala för serien, men många av de andra karaktärerna känns tyvärr endimensionella. Karaktärer som Darlene och Angela får visserligen sina stunder, men deras utveckling känns ofta ofullständig eller inkonsekvent. Det finns också en tendens att introducera nya karaktärer och sidospår som sedan lämnas hängande, vilket bidrar till en känsla av att serien tappar fokus.

Mr. Robot tar sig an stora teman som samhällskritik, psykisk ohälsa och teknologi. Detta är definitivt lovvärt, och serien ska ha beröm för att våga dyka djupt i dessa frågor. Men samtidigt känns det ofta som att serien försöker säga för mycket utan att riktigt fördjupa sig i något av dessa ämnen. Resultatet blir att mycket av den tematiska tyngden förloras i ett hav av plot-twistar och stilistiska val, vilket lämnar mig med fler frågor än insikter.

En annan betydande brist i Mr. Robot är tempot. Vissa avsnitt rör sig i snigelfart, med långa, introspektiva scener som känns utdragna och överflödiga. Andra gånger kastas man in i en virvelvind av händelser utan tid att bearbeta vad som just hänt. Denna ojämnhet gör det svårt att behålla ett stabilt intresse för serien över tid, och gör det frestande att hoppa över delar av handlingen.

Mr. Robot är en serie som är långt ifrån dålig, men den är heller inte det mästerverk den ibland framställs som. Skådespelarna, särskilt Rami Malek, gör ett bra jobb, och serien har en stark visuell identitet. Men dessa styrkor överskuggas ofta av en överdriven stil, en rörig handling och ojämnt tempo. För de som uppskattar ett djärvt försök att göra något annorlunda kan Mr. Robot vara värd att se, men för de som söker en mer fokuserad och sammanhängande berättelse, kan den kännas som en frustrerande upplevelse.

Permalänk
Medlem

Exploding Kittens
Netflix

Netflix har ju deras eget svar på Adultswim, vilket denna faller under. Gud sänds ned till jorden som en katt som "straff" och möter sin motpart från helvetet, också som en katt.

Är definitivt ingen ny Rick and Morty, men fungerar med ett avsnitt här och där och har sina "moments".

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Såg Dark matter, Ett härligt "mind fuck" om alternativa verkligheter som baseras på teorierna om partiklars obestämbarhet i "Schrödingers katt" -teorin. Den går nu inte att rakt av implementera i makro-världen, vad vi vet i alla fall. Men väcker tankar om betydelsen och konsekvenser av val man gör i livet. Vad som kunde ha varit om man gick till höger istället för vänster på den där gatan för många år sen Alltid uppfriskande med serier som inte följer de sedvanliga så tröttsamt förutsebara mallarna som "alla" gillar och som streamingtjänsterna i första hand gör serier för. Severance är en annan.

Permalänk

Lessons in Chemistry. Handlar om kemisten Elizabeths med- och motgångar i (arbets)livet i mansdominerad värld i 1950-talets Amerika.

• Mycket våld? Nej.

• Mycket sex? Nej.

• Mycket action? Nej.

• Starka kvinnor i ledande roller? Japp.

• Portätteras flera av de manliga karaktärerna som rövhål? Japp.

• Förekommer det minoriteter? Japp

• Finns ett budskap? Japp.

• Är den bra? Japp. Urstark 8/10, på gränsen till 9.

• Passar den bra att se tillsammans med sin partner? Absolut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hakinger:

Såg Dark matter, Ett härligt "mind fuck" om alternativa verkligheter som baseras på teorierna om partiklars obestämbarhet i "Schrödingers katt" -teorin. Den går nu inte att rakt av implementera i makro-världen, vad vi vet i alla fall. Men väcker tankar om betydelsen och konsekvenser av val man gör i livet. Vad som kunde ha varit om man gick till höger istället för vänster på den där gatan för många år sen Alltid uppfriskande med serier som inte följer de sedvanliga så tröttsamt förutsebara mallarna som "alla" gillar och som streamingtjänsterna i första hand gör serier för. Severance är en annan.

Vilken dark matter, finns två?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Den på Apple TV. Handlar den andra Dark matter om samma sak?

Permalänk
Medlem

Den jag streamar just nu sen ett par veckor (utöver lite slötittande på allt möjligt annat) och planerar att se hela, är Beverly Hills 90210 på Pluto. Mest som nostalgi över gångna tider, det slog mig att den är ~30 år gammal! Ljuva ungdom... Vi får se hur länge jag står ut med reklamavbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

8 av 10 gråa rymdnissar.

Börjat se på filmerna dom släppte nu,ganska ok att se på bättre en 90% av netflix släpper iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Är den baserad på en av mina favoritböcker kanske, av Blake Crouch? Åååh, det är den! Shit, nu har jag ytterligare en anledning att skaffa Apple TV+

Permalänk
Medlem

That '90s Show S2 7/10
Lätt underhållning tycker det håller bra nivå säsongen igenom, ett stor plus att Forman föräldrarna fortfarande är med vilket lyfter hela serien kan leva vidare med värdighet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD

Permalänk
Medlem

Ronja Rövardotter. Förstår inte hur den har fått så svagt betyg. Den förtjänar åtminstone 75%, men betygen stiger ju än så länge. Älskar även introt!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Will Trent på D+, vet inte varför jag fastnade i den men har plöjt båda säsongerna på bara några dagar.

Permalänk
Medlem

Letterkenny
(Netflix)

Har nu sett season 1 och det har varit... "svårt" kan man säga då jag hade hoppats på något man mer eller mindre kunnat ta till sig direkt och blivit en Trailer Park Boys serie. Speciellt när den verkar vara rätt hyllad och redan talas om "klassiker" i samma anda som just Trailer Park Boys... men är inte övertygad ännu. Nu är det ju väldigt korta säsonger, så tänkte "tvinga" mig igenom season 2 för att se om det gör att man till slut fastnar... Får dock lov att säga att mot slutet av säsongen blev den något bättre så kanske blir de varma i sina karaktärer och det hela flyter på bättre.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Började titta på den nya City of God-serien på Max igår. Bara ett avsnitt ute hittills men WOW vad den är bra. Den verkar ha en liknande struktur som filmen med samma namn (montage voice-overs, flashbacks osv.) och lever upp till föregångaren. Det här var bara en introduktion till resten av serien men det var en introduktion som sköttes riktigt bra. Ser fram emot mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Letterkenny
(Netflix)

Har nu sett season 1 och det har varit... "svårt" kan man säga då jag hade hoppats på något man mer eller mindre kunnat ta till sig direkt och blivit en Trailer Park Boys serie. Speciellt när den verkar vara rätt hyllad och redan talas om "klassiker" i samma anda som just Trailer Park Boys... men är inte övertygad ännu. Nu är det ju väldigt korta säsonger, så tänkte "tvinga" mig igenom season 2 för att se om det gör att man till slut fastnar... Får dock lov att säga att mot slutet av säsongen blev den något bättre så kanske blir de varma i sina karaktärer och det hela flyter på bättre.

Letterkenny blir bara bättre och bättre. Kan inget annat heller än att rekommendera serien "Shoresy", också av Jared Keeso och har relationer till serien Letterkenny. Du kommer nog både garva och bli lite fäst.

Jag håller på att se om Sopranos, i alla fall. Alltid lika bra.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

The Frog (Netflix)

Koreansk mysterium/thriller/drama
Den handlar om en medelålders man som flyttade ut till landsbygden med sin dödligt sjuka fru för att driva ett pensionat. Hans fru går bort innan berättelsens börjar men han stannar kvar utanför Seoul för att driva verksamheten själv. Under högsommaren dyker en spontan gäst upp, en ung kvinna tillsammans med sin son. När den unga kvinnan dagen efter lämnar pensionatet syns hennes son inte till.

Det är egentligen början på en berättelse som är lika skruvad som spännande. En lång rad återblickar, parallella berättelser och vändningar gör detta till en av de mer spännande serierna jag har sett på länge. Alla skådespelare gör ett bra jobb och regin är absolut toppklass.

Med 8 avsnitt är den lagom lång och jag kan varmt rekommendera den.

Permalänk
Medlem

That '90s Show S3 7/10

Fyller på med säsong 3 håller fortfarande bra nivå och åter igen paret Forman är guld värda, det man hade hoppas på är mer gäst inhopp av de från 70 show.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Who is Erin Carter på netflix
Tänkte kolla en film men kände att en film är för lång så jag valde den här serien ist.
Så pass spännande att jag lyckades sträckkolla hela