Permalänk

Budget bygge.

Hej! Ny här, Suppertaggad på detta budget bygge så behöver lite hjälp med mitt bygge här.
Jag är igång med ett budget bygge för mest 1080p gaming. Jag har köpt nya och begagnade delar för att hålla kostnaden nere så mycket som det går.

Det jag har sen tidigare är nämnda delar nedanför.

Nätagg: 550W
CPU: Ryzen 5 3600
GPU: Radeon RX 6650 XT
Chassi: Fractal Design Core 2500

Det som behövs är: moderkort. Minne. CPU kyl.
Inget behov av nya DDR5 stöd.
WIFI är inget måste.
Vill jag kunna överklocka?
Är det värt å överklocka?

Jag letar begagnat såsom nytt men är mest för att köpa begagnat å spara några hundra lappar på det.

Förslag på lösningar?

Permalänk
Medlem

Hejsan, vart bor du, liten stad eller större? Om du ska köpa alla tre delar begagnat och inte bor i större stad så kommer du behöva frakta det, att fynd allt från samma person kräver tid eller tur, sen tillkommer minst en frakt privat på de.

Minne och kylare är billigt nu, köp dom nytt med fri frakt och fynda moderkort hade jag gjort.

Annars köp allt nytt till ok pris. Kan leta lite mer efter bättre moderkort men tog ett b450 med nån kylning på strömförsörjning.
Vill du ha 16 eller 32 gb ram?
Sen välj en kylare du gillar, tog en billig som såg ok ut bara.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk

Större stad, så kommer och går lite begagnade saker, Tanken var väl att försöka hitta ett "uppgraderings kit". Men fick tag på en Processor för en bra peng.

Okej kanske värt att köpa dem sakerna nya?
B450... ett bättre är de B550 som går att överklocka mera? eller är ett B550 overkill med tanke på vad jag har?
Kan man överklocka på en sådan CPU kyl ?

Permalänk
Medlem

B550 har väll bara fördel gällande pcie gen 4, tror inte det är någon större skillnad gällande över clockning på b450 och b550.
Finns bättre kylare, allt är en fråga om pengar 😀

Hör kommer b550 och bättre kylare

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Nybörjaren:

Större stad, så kommer och går lite begagnade saker, Tanken var väl att försöka hitta ett "uppgraderings kit". Men fick tag på en Processor för en bra peng.

Okej kanske värt att köpa dem sakerna nya?
B450... ett bättre är de B550 som går att överklocka mera? eller är ett B550 overkill med tanke på vad jag har?
Kan man överklocka på en sådan CPU kyl ?

B450 saknar bland annat PCIE4, men det är i princip ingen skillnad i praktiken och särskilt inte i det här segmentet.
B550 om du hittar till bra pris absolut, annars inte värt något större hopp i pris över B450, X470 eller även äldre kretsar om de har stöd (säkra i så fall att deras BIOS är uppdaterade till en version med stöd först).

3600 är inte någon överklockningsdröm så hade kanske inte lagt så hög prio på det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Här kommer bättre av allt gällande, minne,moderkort och kylare. Men inte värt de gällande en Ryzen 3600. Men om man vill leka och uppgradera inom am4 i framtiden så varför inte.
Bäst är att hitta begagnade, ev bara moderkort som jag skrev innan.

Visa signatur

Permalänk

Sistnämnda bygget kanske blir lite overkill jaa.
Får se vad det blir. skall hålla utkik på marknaden. Men känns som dom flesta håller på sina saker nu fram till Black Friday.
Kanske bör jag göra det om jag vill spara in nån lapp också för att komma över till ett billigare pris.

Ja ett gammalt 3600 kanske är bra som de är. Tom så man kan acceptera ett ikke överklockbart moderkort. Skall man gå ned i storlek till ATX-Micro eller är det dumt då jag har ett större chassi?

Permalänk

Tack för svar!
Ser fram emot att få bygga ihop denna pjäs! Snart Black Friday oxå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nybörjaren:

Hej! Ny här, Suppertaggad på detta budget bygge så behöver lite hjälp med mitt bygge här.
Jag är igång med ett budget bygge för mest 1080p gaming. Jag har köpt nya och begagnade delar för att hålla kostnaden nere så mycket som det går.

Det jag har sen tidigare är nämnda delar nedanför.

Nätagg: 550W
CPU: Ryzen 5 3600
GPU: Radeon RX 6650 XT
Chassi: Fractal Design Core 2500

Det som behövs är: moderkort. Minne. CPU kyl.
Inget behov av nya DDR5 stöd.
WIFI är inget måste.
Vill jag kunna överklocka?
Är det värt å överklocka?

Jag letar begagnat såsom nytt men är mest för att köpa begagnat å spara några hundra lappar på det.

Förslag på lösningar?

Behöver du SSD? Den här är prisvärd men troligen overkill:

Stock-kylare till AM4 kan du nog hitta för endast fraktkostnad.
B550 moderkort kan vara värt det om du vill ha PCIE gen 4 på grafikkort och 2x M.2 platser varav en är Gen4, samt ARGB, men med ett core 2500 känns inte RGB relevant.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Då Ryzen 3600 (utan X) inte är olåst så är överklockning av CPU inte aktuellt, däremot så kan man fortfarande få en del hastighet på minnet. Har nog inte varit med om en CPU i 3000 serien som inte trivs med minne på 3600 MHz, så det kan vara lönt.

Ett fungerande moderkort som jag hittade var ASRock B450M-HDV R4.0 för 660 Kr

Hittade två olika ramminne:
G.Skill Aegis DDR4 3200MHz 2x8GB (F4-3200C16D-16GIS) för 319 kr till 374 kr beroende på var man handlar.
Minnet listas som kompatibelt mad B450M-HDV hos S.Skill

Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB (CMK16GX4M2Z3600C18) för 442 kr som då bör fungera med Ryzen 3600
Listas hos Corsair som ett Ryzen minnes kitt.

Har inte tagit med någon kylare, då jag tror du kan hitta en lokalt för ett spottstyve,

Beroende på valet av minne så hamnar du strax under 1000 kr eller strax över...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Kul med nya förslag!

Kopplat till SSD så har jag inte nämt de, men de får bli nytt då jag ej har ett M2 SSD.

Antar att nyare M2 är mycket snabbare än sata SSD.
Asrock såg lovande ut! Se blir inte problem med kylning i ett större chassi för micro kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nybörjaren:

Kul med nya förslag!

Kopplat till SSD så har jag inte nämt de, men de får bli nytt då jag ej har ett M2 SSD.

Antar att nyare M2 är mycket snabbare än sata SSD.
Asrock såg lovande ut! Se blir inte problem med kylning i ett större chassi för micro kort?

Vet inte om du har en hårddisk, eller SATA SSD.
Moderkort har flera SATA anslutningar, så att även äldre utrustning fungerar.

Då det var ett budget och då lagring inte nämndes så frånsåg jag det behovet.

Har du redan någon form av lagring så kan du givetvis använda den och senare njuta av en prestandaökning

En modern SATA Hårddisk har en hastighet av ca: 200~270 MB/s, en SATA SSD maxar ut vid ca: 550 MB/s, vilket även en del M.2 gör om dom nu endast har SATA buss.
M.2 hastighet startar med 50 MB/s och maxar på runt 14500 MB/s, helt beroende på pris.
Den största fördelen med en M.2 är svarstid och antalet I/O (läs och skriv operationer) som utan tvekan slår SATA enormt.
Vid syntetiska tester så är det tusenfalt snabbare, i verkliga livet, kanske tiofalt...
M.2 anslutningen har både PCIe och SATA i samma kontakt, så skall du ha snabbare lagring så måste du försäkra dig om att en M.2 disk använde PCIe och inte SATA.

Dom börjar med ett pris från 416 kr och uppåt till 1649 kr och alla har PCIe.

Där är så många parametrar som alltid spelar in med M.2 SSD, så det en person tycker är bra, passar aldrig nästa person. Vilket gör en rekommendation svår.

===

Edit:
Rekommenderade tidigare ASRock B450M-HDV R4.0 för 660 Kr men då B450 har en begränsning till PCIe 3.0 x16 till GPU så kan det påverka framtida uppgradering.

Varvid jag kompletterar med (allt för att förvilla dig):

Dessa två går för runt 1000 kr.

B550 har support för PCIe 4.0 x16 till GPU, vilket beroende på spel och applikation kan göra allt ifrån 0% till 10% i hastighet (FPS).

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem

@Nybörjaren

Du får ursäkta, men jag svarade aldrig på din fråga om det blir problem med kylning för mindre kort.

Korta svaret "Nej!"

Långa svaret, flödet i chassit är avgörande för hur mycket varm luft man får bort, varvid det normalt avgör mer än storlek på kortet.
Man kan enkelt uttrycka det, ju större volym på chassit desto fler fläktar, eller fläktar med högre flöde.

En kuriosa...
I PC'ns ungdom så var det mer standard än undantag att man klockade skiten ur CPU'n.
Jag fick tag på ett rätt litet chassi för tiden, där alla sade att nu får du problem med kylningen, döm om förvåningen när jag lyckades klocka än höger än i ett stort chassi.
Enda förklaringen var att det inte krävdes stort flöde för att byta ut den volym av luft som var i chassit. Varvid utbyte av varm luft till kall luft var effektivare.
Givetvis så är det även avhängigt hur chassit är utformat.
En snygg kabeldragning som inte hindrar flödet i chassit, kan även det bidra.

Går man till ett AIO vattenkylning så är det mer vad för flöde som dess fläktar kan åstadkomma, men samtidigt så skall man alltid bibehålla ett flöde så komponenter på moderkortet blir kylda.

Visa signatur

--

Permalänk

Tack för allt stöd i detta!
Slutresultatet blev detta!

Budgetbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nybörjaren:

Tack för allt stöd i detta!
Slutresultatet blev detta!

Budgetbygge

Gott

Lycka till!

Visa signatur

--