Permalänk
Medlem

Komma igång med programmering

Det finns redan ett par trådar med detta ämne.
Har inte tänkt det som en tråf om hur man lär sig programmera vissa funktioner. Det är ju gentligen bara att lära sig ett språk och tänka logiskt så brukar man kunna räkna ut hur man gör saker. Men man kommer man igång utan att slippa errors på grund av tillexempel: bibliotek, kompilerare, utvecklingsmiljö, språk, linkers, includes, makefiles, sätta upp en server, initiering/minimalistiska exempel...
Anledningen till att jag inte beskriver mitt eget problem är att jag vill se om det finns intresse för en sån här tråd. Så om någon har något att säga eller fråga om detta. Sriv!

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Re: Komma igång med programmering

Lite svårt att veta vad du menar, men...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
errors på grund av tillexempel: bibliotek, kompilerare, ..., linkers, includes, makefiles

De typerna av problem drabbar i stort sett bara de som programmerar i C eller C++. Om man som första språk väljer exempelvis Python, Java eller C# så kommer man kunna lägga ner mer tid på själva programmeringen och behöva brottas mycket mindre med dylikt administrativt pillande.

Permalänk
Medlem

Ja det är C++ jag försökt lära mig, vill helst inte byta till något av de språk du nämner. Är det bara jag som har problem med det här? Känns så när alla kompisar får till allt de försöker göra direkt men jag jävlas i månader utan resultat. Har googlat mycket på det här, användt dev c++ med ständiga errors men har nu installerat ms visual studio för att se om det är enklare men det verkar det inte vara. Finns det inte någon seriös komma igång guide och inte något "hello world".

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Ja det är C++ jag försökt lära mig, vill helst inte byta till något av de språk du nämner.

Varför? När du väl har lärt dig programmeringstänket (det är det som är det svåra) är det relativt lätt att gå över till ett annat språk, spec. om de har ett likartat syntax.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Har googlat mycket på det här, användt dev c++ med ständiga errors men har nu installerat ms visual studio för att se om det är enklare men det verkar det inte vara.

Finns ingen anledning att det skulle vara det heller, C++ är C++ oavsett vilken IDE och kompilerare du kör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Finns det inte någon seriös komma igång guide och inte något "hello world".

Misstänker att du vill ha nåt i stil med en guide för att göra ett spel, något med GUI eller liknande, och det kan du ärligt talat glömma i början. Kom in i det ordentligt, se till att du förstår åtminsonde det grundläggande, alltså I/O, if-satser, loopar med mera. När du väl kan detta och har gjort ett par fungerande program (typ gissa talet och sådant) så kan du fundera på att gå över till GUI eller 2D via nån lib typ SDL.

Man kan inte börja vid målet, du måste bygga upp din kunskap från grunden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Ja det är C++ jag försökt lära mig, vill helst inte byta till något av de språk du nämner. Är det bara jag som har problem med det här? Känns så när alla kompisar får till allt de försöker göra direkt men jag jävlas i månader utan resultat. Har googlat mycket på det här, användt dev c++ med ständiga errors men har nu installerat ms visual studio för att se om det är enklare men det verkar det inte vara. Finns det inte någon seriös komma igång guide och inte något "hello world".

Mitt råd till dig är faktiskt att börja med något enklare än C++, trots att du har höga ambitioner nu. Men saken är den att det tar ett tag att lära sig hur man söker i dokumentation, hur man ställer de rätta frågorna o.s.v., och då är det betydligt lättare om man börjat med enklare saker. Dessutom blir det lätt tråkigt om man börjar med för hög ambitionsnivå eftersom det tar sån lång tid innan man ser resultat.

När jag började programmera satt jag och pulade ihop små grejer i BASIC som tog en kväll att göra i säkert ett halvår innan jag började med mer komplicerade och större projekt, och det sporrade bara mitt intresse.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Varför? När du väl har lärt dig programmeringstänket (det är det som är det svåra) är det relativt lätt att gå över till ett annat språk, spec. om de har ett likartat syntax.

Finns ingen anledning att det skulle vara det heller, C++ är C++ oavsett vilken IDE och kompilerare du kör.

Misstänker att du vill ha nåt i stil med en guide för att göra ett spel, något med GUI eller liknande, och det kan du ärligt talat glömma i början. Kom in i det ordentligt, se till att du förstår åtminsonde det grundläggande, alltså I/O, if-satser, loopar med mera. När du väl kan detta och har gjort ett par fungerande program (typ gissa talet och sådant) så kan du fundera på att gå över till GUI eller 2D via nån lib typ SDL.

Man kan inte börja vid målet, du måste bygga upp din kunskap från grunden.

Har gått programmering A och B har gjort en class för att blurra bilder i sdl-surfaces och lägga in dem i en opengl textur (glsl var och är än för avancerat för mig) opengl valde jag inte för att vara överambitiös utan för att accelerera vanlig 2d-grafik. Har användt mmf väldigt mycket och kan redan göra program och spel med färdiga objekt. Men jag kom till det stadiet att det jag skrev blev "expression too complex" och datorn användes till max. Det är också därför jag inte överväger python eller liknande. Jag måste bara komma igång med det som borde vara det första man lär sig. Att includa ett bibliotek vart man lägger dem och hur man linkar dem. Allt detta ger mig ständigt errors innan jag ens hunnit skriva en rad kod som gör någonting.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Jag håller faktiskt med You och Phod här, det spelar ingen roll vad du ska göra - du ökar inlärningskurvan grymt mycket om du börjar med t.ex C# som har en liknande syntax men låter dig komma igång direkt med trådning, objektorientering, abstraktionsnivåer etc. och problemlösning inom programmering. Du kan sen gå över till C++ när du har fått en bra överblick och rätt träning, så kommer allt gå mycket smidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Har gått programmering A och B har gjort en class för att blurra bilder i sdl-surfaces och lägga in dem i en opengl textur (glsl var och är än för avancerat för mig) opengl valde jag inte för att vara överambitiös utan för att accelerera vanlig 2d-grafik.

Duktigt, ska du ha ett diplom? Att du gör en klass som blurrar bilder är inte något vettigt när det gäller programmering, om du ska kunna göra mycket måste du kunna grunderna ordentligt och sedan bygga på med väsentliga saker.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Har användt mmf väldigt mycket och kan redan göra program och spel med färdiga objekt.

Hjälper dig inte när du ska programmera. (Om jag tänker på samma MMF som du)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Det är också därför jag inte överväger python eller liknande.

Som sagt, jämför inte MMF med programmering. Python är ett av de mest kraftfulla språk jag vet, om man räknar bort de lite svårare som C (och dess derivat).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Jag måste bara komma igång med det som borde vara det första man lär sig. Att includa ett bibliotek vart man lägger dem och hur man linkar dem. Allt detta ger mig ständigt errors innan jag ens hunnit skriva en rad kod som gör någonting.

Att länka till bibliotek är bland det sista du bör lära tycker jag. Grunderna är viktigast, att länka till andra bibliotek är dessutom rätt så enkelt, spec. om du använder någon form av IDE, typ Code::Blocks eller MSVC++. Börja med lite grundläggande saker, skriv ett snake-spel eller liknande i Python, något textbaserat i C++.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Har gått programmering A och B har gjort en class för att blurra bilder i sdl-surfaces och lägga in dem i en opengl textur (glsl var och är än för avancerat för mig) opengl valde jag inte för att vara överambitiös utan för att accelerera vanlig 2d-grafik. Har användt mmf väldigt mycket och kan redan göra program och spel med färdiga objekt. Men jag kom till det stadiet att det jag skrev blev "expression too complex" och datorn användes till max. Det är också därför jag inte överväger python eller liknande. Jag måste bara komma igång med det som borde vara det första man lär sig. Att includa ett bibliotek vart man lägger dem och hur man linkar dem. Allt detta ger mig ständigt errors innan jag ens hunnit skriva en rad kod som gör någonting.

Bibliotek i Visual Studio c++
För att använda ett bibliotek så krävs det två stycken filer. Den ena filen är en vanlig h-fil. Den andra filen är en lib-fil.

h-filen inkluderar du som vanligt i ditt projekt.

lib-filen inkluderar du genom att ändra i projektinställningarna.
Project -> Properties -> Configuration Properties -> Linker -> Input -> Additional Dependencies
I fältet så lägger du till namnet på biblioteket. (Eventuellt så kan du lägga till dess sökväg om biblioteksfilen inte ligger direkt i projektmappen).

Byt språk! och c++ verkar gå hand i hand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
Byt språk! och c++ verkar gå hand i hand

Muaha! Här får man pilla in vilket språk man vill alltså?

Då väljer jag att han skrev; Brainfuck och c++ verkar gå hand i hand

Men jag håller inte med!